افشای پیشنهاد ترامپ درباره عفو آسانژ بنیان گذار ویکی‌لیکس


افشای پیشنهاد ترامپ درباره عفو آسانژ بنیان گذار ویکی‌لیکس

یکی از وکلای جولیان آسانژ ادعا کرده است که دونالد ترامپ پیشنهاد کرده بود در صورتی که بنیانگذار ویکی‌لیکس بگوید روسیه در درز دادن ایمیل‌های حزب دمکرات در انتخابات 2016 آمریکا نقشی نداشته او را عفو کند.

به گزارش افکارنیوز،

یکی از وکلای جولیان آسانژ ادعا کرده است که دونالد ترامپ پیشنهاد کرده بود در صورتی که بنیانگذار ویکی‌لیکس بگوید روسیه در درز دادن ایمیل‌های حزب دمکرات در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نقشی نداشته او را عفو کند.

اخبار بین الملل- این وکیل جولیان آسانژ گفت که این پیشنهاد را دانا روراباکر نماینده جمهوری خواه سابق کنگره منتقل کرده بود.

وکیل آسانژ این ادعا را در دادگاهی در وستمینستر پیش از شروع جلسه استماعی درباره استرداد او طی روزهای آینده مطرح کرد.

افشای پیشنهاد ترامپ درباره عفو آسانژ بنیان گذار ویکی‌لیکس

کاخ سفید این ادعا را "کاملا ساختگی و یک دروغ محض" خوانده است.

ایمیل‌هایی که ویکی لیکس در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا منتشر کرد حاوی مطالبی مایه سرافکندگی برای حزب دموکرات بود و این تلقی را به وجود آورد که به نامزدی هیلادی کلینتون لطمه زده است.

آسانژ قبلا دریافت این ایمیل‌ها از کرملین را تکذیب کرده بود، هرچند آمریکا چند مقام اطلاعاتی روسیه را به اتهام نقش داشتن در نشت آنها متهم کرده است.

آسانژ در ارتباط با ۱۸ مورد اتهام در ارتباط با نشت مکاتبات دیپلماتیک با خطر استرداد به آمریکا روبروست و در صورتی که گناهکار شناخته شود می‌تواند ۱۷۵ سال زندان بگیرد.

ادوارد فیتزجرالد، وکیل او به قاضی گفت شواهدی هست که دانا روراباکر نماینده سابق کنگره پیشنهاد عفو را مطرح کرده بود.

او گفت: روراباکر، که به خاطر اظهاراتش در ستایش از ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه معروف است، در اوت سال ۲۰۱۷ از سفارت اکوادور که جولیان آسانژ در آن پناه گرفته بود، بازدید کرد.

در آن زمان روسیه به شدت مظنون بود که ایمیل‌های کمیته ملی حزب دموکرات که توسط ویکی لیکس منتشر شد را سرقت کرده است - هرچند آسانژ مداخله روسیه را رد می‌کند.

فیتزجرالد گفت بیانیه ای که جنیفر رابینسون دیگر وکیل آسانژ منتشر کرده بود نشان می‌داد که "روراباکر به دیدن آسانژ رفته بود و طبق دستور رئیس جمهوری (آمریکا) گفته بود که اگر آسانژ... بگوید روسیه ارتباطی به نشت مربوط به کمیته ملی حزب دموکرات نداشته به او پیشنهاد عفو یا راه خروج دیگری می‌دهد."

قاضی ونسا باریستر گفت، این شواهد در دادگاه قابل بررسی است.

بی‌بی‌سی در تماس با روراباکر سعی کرده است واکنش او را جویا شود.

در این راستا، استفانی گریشام، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این ادعا گفت: "رئیس جمهوری به سختی دانا روراباخر را می‌شناسد به جز اینکه او زمانی نماینده کنگره بوده. او هرگز در مورد این موضوع یا تقریبا هیچ موضوع دیگری با او صحبت نکرده است."

او افزود: "این کاملا ساختگی و یک دروغ محض است."

این درحالی است که ترامپ قبلا از دانا روراباکر به عنوان یک "نماینده کبیر کنگره" یاد کرده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که روراباکر در تلاشی برای گرفتن عفو برای آسانژ با کاخ سفید تماس گرفته بود.

براساس آن گزارش روراباکر شرط گذاشته بود آسانژ باید "اثبات کند" که روسیه منبع هک ایمیل‌های منتشر شده توسط ویکی‌لیکس در جریان انتخابات ۲۰۱۶ نیست.

وزارت دادگستری آمریکا در سال ۲۰۱۸ علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روسیه به اتهام هک کردن ایمیل‌های کمیته ملی حزب دمکرات و هیلاری کلینتون، نامزد انتخابات، کیفرخواست صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا