احتمال قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان با حمایت آمریکا


احتمال قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان با حمایت آمریکا

سیداحمد موسوی مبلغ،‌ تحلیلگر مسائل سیاسی افغانستان شرایط این کشور را پس از اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به نفع اشرف غنی،‌ به سوی بروز تنش سیاسی و نظامی مطرح کرد و گفت: آمریکا با عدم حمایت از دولت افغانستان عملاً به طالبان در رسیدن به قدرت کمک می‌کند.

احتمال قدرت‌گرفتن طالبان در افغانستان با حمایت آمریکاسیداحمد موسوی مبلغ، کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا؛ درباره وضعیت کنونی این کشور با توجه به اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری گفت: عبدالله عبدالله، مدعی تقلب در این همه‌پرسی است و پیروزی خودش را اعلام کرده و گفته است که دولت تشکیل می‌دهد. از سویی کمیسیون انتخابات نیز پیروزی اشرف غنی را اعلام کرده و تصور می‌کنم این فضا به سمت تنش سیاسی پیش برود.

رئیس خبرگزاری اطلس افغانستان در ادامه توضیحات خود افزود: آمریکا بی‌تمایل به این موضوع نیست که پس از امضای قرارداد صلح با طالبان، فضای افغانستان متشنج شود. تا این لحظه آمریکا به هیچ یک از دو گروه مدعی حکومت(غنی و عبدالله) چراغ سبز نشان نداده است و اگر چراغ سبز نشان بدهد به هر دو طرف خواهد بود.

مبلغ ادامه داد: آمریکا به این سمت پیش می‌رود که به هر دو طرف القا کند تا بر مواضع خود پافشاری کنند. تصور می‌کنم اوضاع کشور دچار تنش و این موضوع باعث ایجاد درگیری نظامی از سوی هر دو طرف شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه آمریکا در حال حاضر سکوت می‌کند، گفت: این رفتار به این دلیل است که ایالات متحده بر اساس قرارداد با طالبان، باید مقدمات حضور این گروه در قدرت را فراهم کند.

این کارشناسی سیاسی اظهار کرد: فرماندهی نیروهای نظامی در دست رئیس‌جمهور است،‌ ولی مسئله اینجاست که نیروهای نظامی در افغانستان همان‌طور که جریان‌های سیاسی به‌صورت قومی عمل می‌کنند، آنها نیز بر اساس ترکیب قومی به فعالیت می‌پردازند.

وی در توضیح بیشتر در این باره افزود: بخش زیادی از نیروهای امنیتی در وزارت دفاع،‌ وزارت کشور و امنیت ملی افغانستان را تاجیک‌ها تشکیل می‌دهند که براساس مسائل قومی،‌ طرفدار عبدالله هستند. اگر وی تصمیم به اعمال نفوذ در این راستا بگیرد،‌ می‌تواند نیروهای نظامی تاجیک را با خود همراه کند.

مبلغ همچنین یادآور شد: بخش زیادی از استان‌های شمالی و مرکزی افغانستان از منظر قومی طرفدار عبدالله هستند. همچنین طرف‌های سیاسی همراه با عبدالله شامل ژنرال دوستم، محمد محقق و محمدکریم خلیلی در استان‌ها دارای قدرت هستند لذا امکان اینکه بتوانند با قدرت خود، بدنه نظامی را از دولت جدا کرده و مرم مناطق تحت نفوذ را با خود همراه کنند، وجود دارد.

این فعال رسانه‌ای درباره طالبان و رویکردی که در این باره پیش می‌گیرند، بیان کرد: عدم پذیرش نتیجه انتخابات از سوی این گروه موضوعی طبیعی است. آنها یک طرف ادعای مسائل سیاسی در افغانستان هستند و قدرت نظامی نیز دارند. این گروه یک ارتش نامنظم و چند 10 هزار نفری مسلح که جنگنده هستند، در اختیار دارد.

مبلغ افزود: طالبان بخش زیادی از افغانستان را در اختیار دارد. در مذاکرات صلح نیز با وضعیت روحی و روانی بالایی با آمریکا به توافق رسیدند و یک طرف اصلی داستان سیاسی افغانستان هستند. این گروه، حکومت را قبول ندارد، بنابراین طبیعی است که نتیجه انتخابات برای آنها اهمیت نداشته باشد.

رئیس خبرگزاری اطلس ادامه داد: طالبان براساس توافق با آمریکا خواهان قدرت کامل است. آنها معتقد هستند که قدرت در این کشور در دست آنها باشد و دیگر جریان‌ها و احزاب سیاسی باید با آنها وارد مذاکره شوند.

وی همچنین درباره تأثیر این موضوع بر مذاکرات صلح گفت: آمریکا خود را از درگیری در افغانستان دور می‌کند. ایالات متحده به فکر افغانستان و مردم این کشور نیست و مسیری را برای خود باز می‌کند که با طالبان به توافق برسد و افغانستان را درگیر جنگی کند که هزینه آن را مردم این کشور بپردازند.

مبلغ با بیان اینکه چنین تدبیری از سوی آمریکا برای افغانستان در نظر گرفته شده است، افزود: ایالات متحده منافع خود را در این کشور محاسبه می‌کند و در همین راستا با طالبان به نتیجه رسیده و درصدد مهیا کردن خروج خود از این کشور است. آمریکا با عدم حمایت از دولت افغانستان عملاً به طالبان در رسیدن به قدرت کمک می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در