روایت یاهونیوز از جهت دهی بولتون به سیاست ترامپ در قبال ایران


روایت یاهونیوز از جهت دهی بولتون به سیاست ترامپ در قبال ایران

تهران- ایرنا- تارنمای خبری یاهونیوز در گزارشی به تلاش «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در شکل دادن به سیاست تندروی ترامپ در قبال ایران پرداخت.

یاهونیوز بامداد پنجشنبه در گزارشی نوشت که بولتون در دوره 17 ماهه حضورش در دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، جلسات منظمی را در یکی از اتاق‌های امن کاخ سفید با نمایندگان نهادهای مختلف دولتی برگزار می‌کرد تا موضعی واحد را در واشنگتن در قبال ایران ایجاد کند، اما به گفته یک مقام بلندپایه پیشین، وزارت دفاع آمریکا بارها از یادداشت‌های "بسیار نادرست و غیردقیق" که در این جلسات تولید می‌شد، شکایت کرده بود.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا نیروهای بولتون را به سوء تفسیر دیدگاه‌های این وزارتخانه در مواردی متعددی از شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی تا تامین کمک نظامی برای ارتش لبنان متهم می‌کردند. به گفته این مقام پیشین، یادداشت‌های شورای امنیت ملی که به ریاست بولتون تشکیل می‌شد، "اساسا خیال‌بافی" بود.

به گفته چندین مقام آگاه، این اختلاف میان پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا زمینه‌ای برای شکل‌گیری سیاست دولت ترامپ در قبال ایران بود که در فرایند آن، مقام‌های انتصابی سیاسی و نظامی تندرو جای مقام‌های میانه‌رو را گرفتند؛ به طوری که حتی پس از اخراج بولتون از کاخ سفید، دست‌نشانده‌های او همچنان مخالفت‌ها مطرح شده علیه دیدگاه‌های تند او از سوی وزارت دفاع، خارجه و خزانه‌داری و حتی از درون شورای امنیت ملی را سرکوب می‌کنند.

به نوشته یاهونیوز، یک مقام پیشین دیگر گفت که بولتون با هدایت ترامپ در مسیری که او خود خواستار پا گذاشتن در آن بود، «مایک پمپئو» وزیر خارجه و «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری ترامپ را به لحاظ اداری از دور خارج کرد.

شورای امنیت ملی کاخ سفید تحت فرمان مک‌مستر مشاور اسبق امنیت ملی ترامپ صرفا به عنوان نهادی سازمان‌دهنده و خنثی از لحاظ سیاسی فعالیت می‌کرد، اما بولتون آن را به "چیزی شبیه شاخه سیاست‌گذاری" تبدیل کرد و از هماهنگ‌کنندگی به ارایه مشورت به رییس جمهوری تغییر شکل داد.

با وجود آنکه دو هفته پس از انتصاب بولتون به سمت مشاور امنیت ملی، پمپئو که خود نیرویی تندرو در قبال ایران به شمار می‌رفت به وزارت خارجه انتخاب شد، شدت تندروی بولتون به حدی بود که پمپئو صلح‌طلب به نظر می‌آمد. مقام‌ پیشین آمریکایی با بیان این مطلب، افزود که بولتون از ابتدا برای راه‌اندازی جنگ آمده بود.

خبر تکمیل می‌شود....

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر مرد جذابی که با پولدار ترین خانم مدل اینستاگرام ازدواج کرد! + عکس ها و بیوگرافی