شورای نگهبان به تبلیغات غیرمجاز نامزدها رسیدگی می‌کند


شورای نگهبان به تبلیغات غیرمجاز نامزدها رسیدگی می‌کند

اصفهان- ایرنا - مدیر پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان انواع تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را به‌دقت تحت‌نظر دارد و به تبلیغات خاص و غیرمجاز رسیدگی می‌کند.

علی فتاحی روز چهارشنبه در نشستی در دانشگاه اصفهان با عنوان "مکانیزم احراز صلاحیت‌ها" افزود: برای مثال توزیع کباب، برگزاری میهمانی به هر قیمت یا برگزاری مراسم رقص و موسیقی برای بدست آوردن رای بیشتر، کار جالبی نیست.

وی ادامه داد: نظارت در فرایند انتخابات، ضرورتی عقلانی و بر اساس قانون است و این نظارت بر اساس قانون بر عهده شورای نگهبان قرار داده شده و اقدامات این مجموعه بر همین اساس انجام می‌شود.

فتاحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه شورای نگهبان برخی نامزدهای انتخاباتی را بر اساس گرایش سیاسی رد صلاحیت کرده است، اظهار داشت: این شورا هیچگاه در باره گرایش سیاسی افراد سوال نمی‌کند و رد صلاحیت‌ها به این دلیل نبوده است.

وی اضافه کرد: ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم بنابراین باید موازین و قوانین هم بر همین مبنا باشد پس وقتی شخصی التزام عملی به اسلام ندارد نمی‌تواند در بین مسوولان و تصمیم‌گیران نظام جای بگیرد.

مدیر پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان خاطرنشان کرد: در این دوره ۱۶ هزار نفر در سراسر کشور ثبتنام کردند که ۱۱ هزار نفر از این افراد برای نخستین‌بار نام نویسی کرده بودند و در مجموع ۹ هزار نفر از این تعداد تایید صلاحیت شدند.

وی با بیان اینکه مهلت بررسی برای تایید صلاحیت‌ها اندک است، اظهار داشت: شمار افراد ثبت‌نام‌کننده بسیار بالاست اما زمان کافی در اختیار این شورا نیست و در زمان کم باید حجم زیادی از افراد و پرونده‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

فتاحی به ضرورت ایجاد مجموعه‌ای برای بررسی رفتار نمایندگان مجلس نیز تاکید کرد و گفت: چنین مجموعه‌ای باید عملکرد و رفتارهای نمایندگان را بررسی کند تا در صورت لزوم جریمه و اخطار در نظر بگیرد.

نشست "مکانیزم احراز صلاحیت‌ها" با حضور مدیر پژوهشی پژوهشکده شورای نگهبان به همت بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان با حضور دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده علوم اداری برگزار شد.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند امسال همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار می‌شود.
نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت‌های مذهبی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

نزدیک به ۶۰ هزار نفر در امر برگزاری انتخابات در استان اصفهان همکاری دارند.
تعداد ۲ هزار و ۸۳۶ شعبه اخذ رای به‌صورت قطعی و با تایید هیات‌های اجرایی در استان آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات را اخذ می‌کنند.

حوزه انتخابیه اصفهان به مرکزیت اصفهان دارای پنج کرسی است و مردم این شهرستان باید از بین نامزدها پنج تَن را به نمایندگی خود برای حضور در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند بعلاوه نماینده ارامنه اصفهان و جنوب ایران.
اما در سایر حوزه‌های انتخابیه استان یک نفر انتخاب خواهد شد که به ترتیب "اردستان" به مرکزیت "اردستان، شاهین شهر، میمه و بُرخوار" به مرکزیت "شاهین شهر"، "خمینی شهر" به مرکزیت "خمینی شهر"، "سمیرم " به مرکزیت "سمیرم" ، "شهرضا و دهاقان" به مرکزیت "شهرضا"، "فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت" به مرکزیت "داران"، "فلاورجان" به مرکزیت "فلاورجان"، "کاشان و آران و بیدگل "به مرکزیت "کاشان"، "گلپایگان و خوانسار" به مرکزیت"گلپایگان"، "لنجان"به مرکزیت "زرین شهر"، "مبارکه "به مرکزیت "مبارکه" ، "نایین و خور و بیابانک "به مرکزیت "نایین" ، "نجف‌آباد و تیران و کرون "به مرکزیت "نجف‌آباد" و "نطنز و بخش قمصر" به مرکزیت "نطنز" از حوزه‌های دیگر استان اصفهان در انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند.
انتخابات پیش رو نخستین انتخابات گام دوم انقلاب است که با شعار «انتخابات ۹۸، گام دوم انقلاب، قانونمداری و بی‌طرفی، انسجام ملی» دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.
در این دوره از انتخابات، یکهزار و ۲۴۲ داوطلب در استان اصفهان ثبت نام کردند که سرانجام دست‌کم ۳۰۸ نامزد با هم رقابت می‌کنند.
همچنین دست‌کم سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در استان افزون بر پنج میلیون نفری اصفهان واجد شرایط رای دادن هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند