آغاز شمارش معکوس برای روزی سرنوشت‌ساز


آغاز شمارش معکوس برای روزی سرنوشت‌ساز

زاهدان - ایرنا - کمتر از 2 روز دیگر به برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقیمانده و مردم سیستان و بلوچستان برای رقم زدن حماسه‌ای دیگر در تعیین سرنوشت خود و کشورشان لحظه شماری می‌کنند.

به گزارش ایرنا شمارش معکوس برای رقم زدن دومین حضور حماسی مردم ایران در سالجاری آغاز شده و قرار است تا کمتر از ۴۸ ساعت دیگر یکی از سرنوشت سازترین انتخابات کشور برگزار شود. همان حضوری که در روزهای ۱۴ تا ۱۸ دی ماه برای تشییع و تدفین پیکر سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شهرهای مختلف ایران اسلامی تاریخ ساز شد و اینک قرار است باری دیگر در صف های رای خود را نشان دهد.

دوم اسفند روزی سرنوشت ساز و نقطه امید مردم است چرا که قرار است نمایندگان اصلح تر خود را برای نشاندن بر کرسی قانون گذاری و نظارت بر اجرای قانون انتخاب کنند.
این روزها در شهرهای سیستان و بلوچستان نیز بازار تبلیغات انتخاباتی مانند دیگر نقاط کشور گرم است. ستادهای تبلیغاتی هر یک به نوبه خود فعال هستند؛ برخی نمایندگان دست به تشکیل ائتلاف زده و برخی به طور مستقل برای رقابت در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت می کنند.

اما به طور کلی سازوکار انتخابات در سیستان و بلوچستان با دیگر استان های کشور کمی متفاوت است و آن هم جایگاه نشانه های هویتی و سنتی نظیر پیوندهای قومی مبتنی بر خویشاوندی، خانواده، زبان، پیوندهای تاریخی، اعتقادات مذهبی و سنت های ایلی و طائفه ای در انتخاب رای دهندگان است.
در این شرایط نقش معتمدان و ریش سفیدان طوائف بیش از پیش خود را نشان می دهد چرا که مردم به آنان اعتماد دارند و می توانند در انتخاب فرد اصلح به مردم قوم و طائفه خود کمک کنند.

شماری از معتمدان و بزرگان طوایف در نشستی با خبرنگاران ایرنا به تشریح نقش مردم و بزرگان و ریش سفیدان طوائف در پررنگ کردن شور انتخاباتی و مشارکت گسترده در انتخابات را تشریح کردند.

سران طوائف به شناخت بهتر مردم از نامزدها کمک می کنند
یکی از معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان در این نشست به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه و وجود رقابت سیاسی یکی از وجوه دموکراسی و مشروعیت نظام سیاسی محسوب می شود و در جوامعی مانند ایران از اهمیت دو چندان برخوردار است.
کاوس کُرد افزود: در سیستان و بلوچستان که استانی با تنوع قومی و مذهبی است سران طوائف نقش مهمی در معرفی فرد اصلح به مردم دارند چرا که شناخت آنان نسبت به نامزدها بیشتر است.
وی ادامه داد: بزرگان و ریش سفیدان بر اساس اعتمادی که مردم به آنان دارند با توجه به سوابق زندگی، کارکرد اجتماعی و فعالیت های سیاسی نامزدهای انتخاباتی باید افراد اصلح تر را به مردم معرفی کنند با این وجود هر کس در انتخاب خود آزاد است.
این معتمد و ریش سفید طائفه کرد با تاکید بر اهمیت شایستگی نامزدها نسبت به وابستگی های قومی اظهار داشت: بزرگان و معتمدان در معرفی فرد اصلح به مردم نباید به طایفه یا قومیت نامزدها توجه کنند بلکه باید از روی عملکرد و شایستگی هایی که دارد یک نامزد را به مردم معرفی کنند حتی اگر آن فرد شایسته از قوم و قبیله خودشان نباشد.
وی با اشاره به اهمیت حضور مردم در انتخابات گفت: حضور و مشارکت مردم در انتخابات نقش تعیین کننده ای در سرنوشت کشور دارد و به نوبه خود توصیه می کنم مردم این استان حضور حداکثری خود را مانند سنوات گذشته به نمایش بگذارند.

انتخابات مجلس نقطه امید مردم است
یکی دیگر از بزرگان و معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی تنها نقطه امید مردم برای بهبود شرایط موجود است چرا که مردم به انتخاب خود فردی را که اصلح است به عنوان نماینده انتخاب می کنند تا ضمن قانون گذاری بر اجرای قانون نیز نظارت داشته باشد.
محمدرضا سردارشهرکی با دعوت از مردم برای شرکت در انتخابات دوم اسفند افزود: مشارکت سیاسی تعهدی است که هر فرد به مملکت خود دارد و تثبیت کننده نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی است.
وی ادامه داد: بزرگان و سران طوائف در سیستان و بلوچستان که از دیرباز نقش محوری و هدایت کننده داشته اند باید ضمن دعوت مردم به شرکت در انتخابات آنان را در انتخاب فرد اصلح راهنمایی کنند.
سردارشهرکی همدلی نمایندگان استان را یکی از مهمترین ملاکهای انتخاب دانست و گفت: تا کنون عدم تفاهم و همدلی بین نمایندگان استان یکی از دلایل عدم توسعه سیستان و بلوچستان بوده است چرا که نمایندگان در ادوار گذشته بر سر اولویت بندی مشکلات استان تفاهم نداشتند.
وی داشتن توانایی برقراری تعامل سازنده با مسوولان، نخبگان و بزرگان طوائف را یکی دیگر از ویژگی های نماینده کارآمد دانست و اظهار داشت: در سالهای قبل تعامل خوبی میان نمایندگان مجلس با مسئولان استانی و بزرگان طوائف وجود نداشت و همین موضوع سبب می شد تا مشکلات و نیازهای استان به خوبی حل و فصل نشود.

بزرگ طائفه شهرکی افزود: نظرات کارشناسی و تجربیات خوب بزرگان و ریش سفیدان و نخبگان طوائف می تواند نمایندگان و مسوولان را در پیشرفت امور یاری دهد همانگونه که شهید شوشتری و سپهبد شهید سلیمانی با استفاده از همین ظرفیت های مردمی امنیت را در جنوب شرق کشور برقرار و پایدار کنند.

شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی است
یکی دیگر از بزرگان طوائف در سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: شرکت در انتخابات برای همه هموطنان یک وظیفه ملی است چرا که نتیجه آن نیز در سرنوشت کشور تاثیر دارد.
محمدمهدی گرگیچ افزود: به گفته امام خمینی (ره) مجلس شورای اسلامی در راس امور است، بنابراین باید انسان هایی که متخصص و متعهدهستند به مجلس راه پیدا کنند و این امر جز با انتخاب صحیح و مشارکت حداکثری امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: نقش بزرگان و سران طوائف در این میان بسیار پررنگ است چرا که هنوز فرهنگ عشیره ای و قبیله ای در این استان وجود دارد و مردم نسبت به ریش سفیدان اعتماد دارند بنابراین این بزرگان باید مردم را در انتخاب بهتر راهنمایی کنند.
گرگیچ خاطر نشان کرد: همدلی در میان ۸ نماینده مردم سیستان و بلوچستان عاملی بسیار مهم است. نمایندگانی که با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند در عین استقلال فکری باید بر سر موضوعات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی این استان همدلی و تفاهم داشته باشند.
وی اظهار داشت: این استان دارای ظرفیت های عظیمی است که باید از قوه به فعل تبدیل شود و حضور نمایندگانی همدل و شایسته در مجلس شورای اسلامی می تواند امکان تحقق این امر را افزایش دهد.

مشارکت مردم سیستان و بلوچستان حداکثری خواهد بود
یکی دیگر از معتمدان طوائف سیستان و بلوچستان در نشست با خبرنگاران ایرنا گفت: مردم این استان در انتخابات دوم اسفند مانند انتخابات گذشته مشارکت بالایی خواهند داشت.
محمد سارانی ادامه داد: این انتخابات برای مردم سرنوشت ساز است و بزرگان و معتمدان با تشویق مردم و راهنمایی آنان به انتخاب فرد اصلح باید دین خود را به کشور و مردم ادا کنند.
وی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری به رای دادن تاکید دارند، وظیفه همه ماست که پرشور در انتخابات شرکت کنیم.
این معتمد طائفه سارانی تاکید کرد: به نامزدی که قرار است به عنوان نماینده این مردم به مجلس شورای اسلامی راه پیدا کند توصیه می کنم برای پیشرفت و آبادانی این استان تلاش کند.
سارانی افزود: مردم این استان همیشه وظیفه خود را در قبال نظام و مسوولان انجام داده اند و نیازمند توجه بیشتر هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری