طرح دعوا علیه آمریکا از منظر جریحه دار شدن احساسات ممکن است


طرح دعوا علیه آمریکا از منظر جریحه دار شدن احساسات ممکن است

استاد دانشگاه تهران گفت: امکان سنجی اینکه از لحاظ معنوی درباره شهادت سردار سلیمانی طرح دعوا کنیم ممکن است.

طرح دعوا علیه آمریکا از منظر جریحه دار شدن احساسات ممکن است

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، احمد مومنی راد استاد دانشگاه تهران در نشست بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که امروز در پژوهشگاه قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: خوشحالم که پژوهشگاه قوه قضائیه این نشست را برگزار کرده است.

وی ادامه داد: با ساختار بین المللی مواجه هستیم، علی رغم دشواری در استیفای حق از جامعه بین المللی، اما باید روحیه جهادی خود از حقوق بشر برای استیفای این حق را داشته باشیم.

استاد دانشگاه تهران بیان کرد: ۴۰ روز از شهادت سردار سلیمانی گذشت و باید دید که نهاد‌های دیگر چه کرده‌اند، اقدام آمریکا در ترور سپهبد سلیمانی به هیچ وجه مشروعیت ندارد و ادعا‌های سایر مقامات آمریکایی با هیچ نگاهی از نظر اصول حقوق بین الملل قابل قبول نیست.

مومنی راد تصریح کرد: این ترور هدفمند بود و حتی مقامات داخلی آمریکا هم نسبت به این امر موضع گرفتند و از نظر حقوق بین‌الملل حق حیات حق بنیادین بشری است و نقض آن به معنای نقض قاعده آمره است.

وی با اشاره به قوانین حقوق بین الملل گفت: اختلافات کشور‌ها باید بر اساس اصل حل و فصل مسالمت آمیز باشد و توسل به زور به هیچ وجه پذیرفته نیست.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: حتی پیمان مودت ما با آمریکا ادامه دار است و ما هنوز در آن پیمان هستیم و بر اساس قطعنامه موجود این ترور غیر قانونی است.

مومنی راد با اشاره به مصونیت دولت‌ها گفت: ماموران دولت‌ها در دیگر کشور‌ها باید مصونیت داشته باشند، اما اینجا مصونیت دولت ایران در دولت عراق توسط آمریکا نقض شده است.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم از منظر حقوق ضد تروریسم صحبت کنیم باید بگوییم کنوانسیون ۱۹۷۴ نیویورک را داریم، اما این ترور نقض این معاهده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان این پرسش که آیا ما می‌توانیم طرح دعوا با عنوان خسارت معنوی کنیم یا خیر، تصریح کرد: امکان سنجی اینکه از لحاظ معنوی طرح دعوا کنیم ممکن است و جریحه دار شدن احساسات و عواطف اشخاص از جمله عواملی است که می‌توان بر اساس آن طرح دعوای معنوی کرد.

مومنی راد گفت: امر قطعی و مسلمی است که حقوق بین الملل تحت سیطره قدرت و سیاست است و باید تلاش خود را به کار بگیریم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط