اجرای طرح حبل‌المتین در زندان‌های همدان


اجرای طرح حبل‌المتین در زندان‌های همدان

رئیس‌کل دادگستری استان همدان از اجرای طرح حبل‌المتین به‌خوبی در زندان‌های استان همدان خبر داد و گفت: دوره آموزش حفظ قرآن کریم با حضور 270 زندانی و همچنین شرکت 550 زندانی در کلاس‌های قصص قرآنی برگزار می‌شود.

اجرای طرح حبل‌المتین در زندان‌های همدانبه گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی اداره کل زندان‌های همدان، مراسم محفل انس با قرآن کریم در سالن آمفی‌تئاتر زندان برگزار شد و هم‌چنین جمعی از زندانیان به اجرای تئاتر میدانی، سرود و تئاتر قرآنی پرداختند.
پژمان پروین محمدرضا عدالت‌خواه رئیس‌کل دادگستری همدان در بازدید از زندان مرکزی گفت: نظر رئیس‌کل دادگستری استان همدان کاهش جمعیت کیفری است و خوشبختانه از زمان حضور ایشان جمعیت کیفری استان کنترل‌شده است و امیدوارم در چند ماه آینده روند کاهشی جمعیت کیفری را شاهد باشیم.
پروین افزود: با استفاده از نظرات و نیات خیرخواهانه کمیته‌های معتذرین و مصلحین که زیرمجموعه ستاد تألیف قلوب هستند راه‌اندازی شده و همچنین طرح حبل‌المتین در حال اجرا است و این طرح‌ها با یاری همکاران و مددجویان گسترش بیشتری خداهد داشت.
مدیرکل زندان‌های همدان با اشاره به این نکته که همه ما نیاز به اصلاح رفتار، گفتار و کردار داریم، افزود: باید پیوسته در کارهای اصلاحی و تربیتی مشارکت جدی داشته باشیم.
وی به ارائه آمار و گزارشی از اقدامات انجام‌شده پرداخت و یادآور شد: درهمین مدت کوتاه در کمیته معتذرین با بیش از یک‌صد و پنجاه شاکی تماس گرفته‌شده که منجر به بخشودگی 30 نفر از زندانیان شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین در ستاد تألیف قلوب تاکنون 63 زندانی تحت قصاص شناسایی و اقدامات لازم برای اخذ رضایت 3 نفر از آن‌ها آغازشده است.
پروین همچنین از شروع آموزش حفظ قرآن کریم با حضور 270 زندانی و همچنین شرکت 550 زندانی در کلاس‌های قصص قرآنی خبر داد.
مدیرکل زندان‌ها خاطرنشان کرد: جمعی از مددجویان زندان‌های استان همدان نیز در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی در سطح استان مشارکت دارند و به دنبال خرید یک‌صد دستگاه قلم قرآنی برای تسریع و تسهیل در حفظ و روان‌خوانی زندانیان هستیم و یک‌صد و هفتاد جلد کتاب قصص قرآنی نیز خریداری و آماده تحویل به متقاضیان است.
وی در پایان خطاب به زندانیان گفت: در کمیسیون عفو استان رئیس‌کل دادگستری در روزهای متوالی و ساعات کاری فشرده از همکاران عضو خواستند تا با دقت تمامی پرونده‌ها را رسیدگی کنند و در تماس با کمیسیون عفو کشور تأکید کردند که در صورت امکان زندانیان همدان را در اولویت رسیدگی قرار داده و تعداد بیشتری را مشمول عفو نمایند، بنابراین زندانیان باید قدردان زحمات ایشان باشند و این قدردانی یعنی پس از آزادی به زندان برنگردید و شما باید در زندان به فکر اصلاح و تربیت باشید تا ما بتوانیم از تسهیلات حقوقی به نفع شما استفاده کنیم.
وی بابیان این جمله رئیس‌کل دادگستری استان" زندگی به‌جای زندان "از همکاران و مددجویان خواست تا در زندان‌های استان بتوانیم این جمله عملیاتی شود وی تأکید کرد که این شعار عملیاتی است و فقط همت بلند شما را می‌طلبد .
در ادامه دکتر عدالت‌خواه رئیس‌کل دادگستری استان به ایراد سخنرانی پرداخت و در ابتدا ضمن تبریک فرارسیدن ایام خجسته دهه فجر ،هدف امام (ره)را از قیام به‌عنوان یک محور اصلی رساندن انسان‌ها به کمال دانست .
و حضرت امام قیام خود را قیام الله معرفی کرد، یعنی قیام برای خدا و خوشبختانه هدف امام و راه امام در حال پیشروی است.
وی اظهار داشت: ما باید در بخش قضایی طرح‌های نوین در راستای حبس زدایی داشته باشیم ، نباید انسانی که یک خطایی را مرتکب و سپس پشیمان شده تا ابد راه آزادی بر او بسته شود.
وی اظهار کرد: در راستای کاهش جمعیت کیفری تا امروز پرونده تعداد زیادی را بررسی کردیم و ما به دنبال باز کردن راه برون‌رفت از زندان برای زندانیان البته با در نظر گرفتن دو شرط مهم هستیم که یکی از این شروط چنگ زدن به ریسمان محکم و مطمئنی است که تحت عنوان حبل‌المتین به زندانیان معرفی‌شده است و قطعاً موجب نجات خواهد شد و شرط دوم تنبه است ، شخصی که مرتکب تخلف و جرمی شده برگردد و به‌اشتباه خود پی ببرد ما نیز راه را برایش باز می‌کنیم.
محمدرضا عدالت‌خواه ضمن قدردانی از مسئولان زندان به دلیل اقدامات خوبی که در راستای طرح حبل‌المتین در زندان انجام‌شده ادامه داد : پیشنهاد می‌کنم مسابقه مقاله‌نویسی در مورد جمله «زندگی به‌جای زندان» برای زندانیان برگزار شود تا موجب تفکر و تعمق در معنای آن شود.
وی به حدیث شریفی از پیامبر(ص) اشاره کرد که حضرت می‌فرمایند : چهار چیز درون گناه هست که از خود گناه بدتر است استخفاف یعنی کوچک شمردن گناه، افتخار کردن به انجام گناه، استبشار یعنی خوشحالی از انجام گناه، و اصرار برانجام گناه که خود بزرگ‌ترین گناه است و در این خصوص حضرت علی(ع) می‌فرماید «کسی که اصرار بر گناه کند بزرگ‌ترین گناه را انجام می‌دهد.»
رئیس‌کل دادگستری استان در ادامه با اشاره به سرگذشت کربلایی کاظم ساروقی که در ابتدای مراسم در قالب تئاتر توسط زندانیان روایت شد ثمره تلاش و پایمردی در تزکیه نفس و کسب روزی حلال برای وی را حفظ کل قرآن دانست که باوجود بی‌سوادی از جانب خدای متعال به وی اعطا شد.
رئیس‌کل دادگستری با اشاره به ستاد تألیف قلوب و فعالیت در آن اظهار داشت : مصلحین یعنی کسانی که به کار صلح و سازش بین زندانیان مشغول هستند مقرب الی اله خواهند شد و در کمیته معتذرین نیز ما به دنبال ایجاد پل ارتباطی بین زندانی و شاکی هستیم تا روند اخذ رضایت برای آنان راحت‌تر شود که البته اقدام و حرکت ما مشروط به این است که زندانی ابتدا بت درون خود را بشکند تا آماده عذرخواهی شود.
وی ادامه داد: در زندان‌های تابعه استان کمیته معتذرین اقدامات مهمی را انجام داده است و در تویسرکان شصت نفر ثبت‌نام کرده‌اند که بیست نفر موفق به اخذ رضایت شده‌اند، در نهاوند پانزده نفر اقدام کرده و پنج نفر رضایت کرده‌اند و در زندان همدان نیز سیصد و پنجاه نفر عضو شده‌اند که شش نفر اخذ رضایت کرده و سه نفر در آستانه اخذ رضایت هستند.
رئیس‌کل دادگستری خطاب به مددجویان گفت : قرآن را قرائت کنید و با آن انس بگیرید تا زندان و شرایط آن را فراموش کنید آزادی واقعی آزادی از حصار هوای نفس است. شما به دنبال اصلاح باشید و ما از همکاران زندان خواسته‌ایم به دنبال افراد متنبه شده بگردند و معرفی کنند ما مخالف حبس طولانی‌مدت هستیم اما خواسته من از شما این است که اگر رفتید دیگر برنگردید، ما می‌خواهیم در سایه انس با قرآن از شما لشکر دینی برای احیای ارزش‌ها بسازیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)