«حکومت همه شمول» یعنی چه؟


با خودم کلنجار می روم تا معنی این ترکیب را دریابم. به صورت ساده این یعنی حکومتی که «همه» در آن شمول باشد. اما نمی توانم درک کنم که منظور تیم ثبات و همگرایی از واژه ای «همه» چیست. اگر منظور از «همه» کسانی است که در تیم ثبات و...

با خودم کلنجار می روم تا معنی این ترکیب را دریابم. به صورت ساده این یعنی حکومتی که «همه» در آن شمول باشد. اما نمی توانم درک کنم که منظور تیم ثبات و همگرایی از واژه ای «همه» چیست.

اگر منظور از «همه» کسانی است که در تیم ثبات و همگرایی بوده است، استفاده از این واژه درست نیست. بهتر بود حکومت ثبات و همگرایی را اعلان می کردند. اگر «همه» شامل سایر کاندیدان انتخاباتی به جز غنی می شود، مکانیزم ایجاد آن چگونه است؟ اگر منظور از «همه» تیم غنی و عبدالله است، این یعنی ادامه کار حکومت وحدت ملی که البته غنی این را قبلا و با تمام معنی رد کرده است.

گاهی فکر می کنم منظور شاید این باشد که طالبان و گروه های دیگر را شامل می شود. در این صورت شاید منظور از «همه» همان حکومت موقت است. اما بعید می دانم که عبدالله رییس حکومت موقت شود.

به هر صورت این تعارف احتمالی از «حکومت همه شمول» می تواند راه حل سیاسی باشد اما مبتنی بر تعارف حقوقی قانون اساسی و قانون انتخابات نیست.

احسان قانع

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !