آمریکا در جنگ سرد خود علیه چین تنهاست


آمریکا در جنگ سرد خود علیه چین تنهاست

واشنگتن در جنگ سرد خود علیه پکن تنهاست و مهمترین علت آن، اطمینان نداشتن شرکای آمریکا به واشنگتن به‌عنوان یک متحد قابل اعتماد است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ پایگاه خبری آمریکایی آتلانتیک در مقاله‌ای نوشت: در رقابت میان آمریکا و چین بر سر این موضوع که چه کسی قرن آینده جهان را شکل خواهد داد، به نظر می‌رسد آمریکا با یک مشکل بزرگ مواجه است. با وجود شبکه جهانی ائتلاف‌هایی که آمریکا ایجاد کرده، این کشور نتوانسته است متحدان را برای همراه کردن با خود در رقابت با چین و پشت سر گذاشتن پکن متقاعد کند.

آمریکا در جنگ سرد خود علیه چین تنهاست
مقامات آمریکایی متوجه شده اند که متقاعد کردن کشور‌های دوست در این مورد که آمریکا شریک قابل اعتماد است و می‌تواند جایگزین‌های خوبی برای پیشنهاد‌های چین به آن‌ها ارائه کند و این که امتیازات نزدیک‌تر شدن به واشنگتن بسیار بیشتر از خطر‌های دور شدن از پکن است، بسیار دشوار است. شاید بخشی از این چالش‌ها به پیام‌های متناقضی مربوط شود که رئیس جمهور آمریکا برای دنیا مخابره می‌کند. دونالد ترامپ به شکلی ناامیدکننده، نسبت به تعهدات به متحدان آمریکا متزلزل است و حتی گاهی اوقات رئیس جمهور چین را تحسین می‌کند (به رغم جنگ تجاری میان آمریکا و چین). پیامد‌های همه این تردید‌ها در چند هفته گذشته کاملا خودنمایی کرده است چرا که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در جهان (انگلیس) و یکی از کشور‌هایی که به شدت از آمریکا حمایت می‌کند (فیلیپین)، اعلام کرده اند "اوضاع ما خوب است. ما را به حال خود رها کن. "
این متحدان از طریق پیروی نکردن از رهبری آمریکا، به دیگر کشور‌ها نشان دادند که اگر کشور‌ها در آینده بین (انتخاب میان) ابرقدرت‌ها گرفتار شوند، چگونه باید عمل کنند. آن‌ها همچنین نشان دادند که روابط بین الملل امروز بیش از حد در هم تنیده شده و قدرت چین آنقدر جذاب است که آن‌ها نخواهند در فهرست ائتلاف به رهبری آمریکا و جهانی به سبک جنگ سرد قرار بگیرند. اگر آمریکا تمایل دارد چنین دنیایی بازسازی کند، احتمالا خود را در این راه تنها خواهد دید. اگر آمریکا می‌خواهد منزوی نباشد، باید جایگزین‌های قانع کننده‌ای برای متحدانش فراهم کند که آن‌ها را به جای چین انتخاب کنند.

آمریکا در جنگ سرد خود علیه چین تنهاست
جنبش تقابلی علیه جنگ سرد آمریکا و چین اواخر ژانویه و زمانی که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد این کشور به شرکت ارتباط از راه دور چین (هوآوی) اجازه خواهد داد تجهیزات برای نسل بعدی شبکه موبایل این کشور را تامین کند، قدرت گرفت. این تصمیم، سیلی‌ای به صورت مقامات آمریکایی بود که ماه‌ها تلاش کردند همتایان انگلیسی خود را متقاعد کنند شرکت هوآوی را به دلایل واهی خطر‌های امنیتی به علت ارتباط‌های این شرکت با دولت چین، تحریم کنند. براساس گزارش ها، دولت ترامپ تا این مرحله نیز پیش رفت که اطلاعات طبقه بندی شده‌ای در اختیار انگلیس قرار داد که نشان می‌داد شرکت هوآوی احتمالا درباره شبکه‌های خارجی جاسوسی و حتی آن‌ها را مختل می‌کند، ادعایی که شرکت هوآوی، آن را رد می‌کند.

سرانجام انگلیس تصمیم گرفت بین چین و آمریکا، حد وسط را بگیرد. دولت انگلیس اعلام کرد فن آوری هوآوی را از اکثر بخش‌های حساس شبکه نسل پنجم دور نگه می‌دارد، اما از رویه آمریکا، استرالیا و ژاپن برای ممنوعیت کامل تامین تجهیزات از این شرکت پیروی نمی‌کند. البته این حقیقت که انگلیس رابطه بسیار ویژه‌ای با آمریکا دارد و این گزینه (درباره شرکت هوآوی) را با توجه به در اختیار گذاشته شدن اطلاعات و گفتگو‌های تجاری با واشنگتن برای دوره پس از برگزیت انتخاب کرد، باعث شد متحدان دیگر آمریکا هم جرات پیدا کنند.

اتحادیه اروپا و فرانسه به سرعت برنامه‌های مشابهی ارائه کردند و آلمان نیز تصمیم دارد، همین رویه را در پیش بگیرد. بدون تردید، دیگر متحدان آمریکا از جمله هند و کره جنوبی نیز تماشاگر این تحولات هستند. برای این کشورها، مزیت‌های مشارکت با هوآوی به عنوان شرکتی نقش آفرین و مهم در بازار نسل پنجم و نیز ارزانترین تامین کننده به علت دریافت یارانه‌های دولتی، کاملا مشهود است، هرچند هزینه‌های این مشارکت اگر کمتر نباشد، همچنان برای آن‌ها مبهم است.

تصمیم دولت انگلیس درباره شرکت چینی هوآوی، سیلی‌ای به صورت مقامات آمریکایی بود که ماه‌ها تلاش کردند همتایان انگلیسی خود را به تحریم شرکت هوآوی متقاعد کنند.

ویلیام بار دادستان کل آمریکا این ضعف را در پیام آمریکا برای متحدانش تایید و پیشنهاد کرده است که دولت آمریکا با در اختیار داشتن سهم کنترل کننده مالکیت در رقبای اروپایی هوآوی یعنی نوکیا یا اریکسون، باید به سرعت "جایگزین آماده بازار" را به جای هواوی ارائه دهد. البته بار همچنین تایید کرد که خصومت دولت آمریکا با هوآوی فراتر از خطر‌های امنیتی است و بیشتر نبردی است بر سر این موضوع که کدام ابرقدرت بر اقتصاد دیجیتال آینده با چند تریلیون دلار درآمد حاکمیت داشته باشد. هرچند این موضوع صحت دارد، اما این استدلال، اعتراف به این موضوع است که احتمالاً ظن متحدان را تقویت می‌کند که موضع آمریکا واقعاً و صرفا برای حفظ رهبری تکنولوژیکی آمریکا است و نه تأمین امنیت شرکا.

از این رو این واگرایی، فرامنطقه‌ای است هرچند دولت ترامپ ادعا می‌کند که چین در حال تبدیل شدن به تهدیدی وجودی برای برتری آمریکایی‌ها است. در همین حال، برخی معتقدند که به نظر می‌رسد لندن قبلاً محاسبه کرده که چین سرزمینی است که با طلا ساخته شده است و نمی‌تواند از آن دور بماند. اکنون بسیاری از کشور‌ها بین آمریکا به عنوان متحد امنیتی مهم و چین به عنوان بهترین شریک تجاری خود گرفتار شده اند. هفته گذشته یکی از این کشور‌ها یعنی فیلیپین، قلمرو سابق آمریکا، عقب نشینی کردن از ائتلاف امنیتی چند دهه‌ای خود با واشنگتن را آغاز کرد.

به طور گسترده تر، متحدان آمریکا اکنون تمایل ندارند با این کشور کنار بیایند، زیرا شاهد بوده اند که طرح‌های سیاست خارجی، دیگر از یک دولت به دولت دیگر منتقل نمی‌شود. در بحث‌های این روز‌های هر دو حزب در واشنگتن این موضوع مطرح است که نتیجه رقابت بین چین در حال ظهور و آمریکا، قرن بیست و یکم را تعریف می‌کند. به عنوان مثال مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیرش به لندن، حزب کمونیست چین را "تهدید اصلی برای زمان ما" توصیف کرد.

متحدان آمریکا اکنون تمایل ندارند با این کشور کنار بیایند، زیرا شاهد بوده اند که طرح‌های سیاست خارجی، دیگر از یک دولت به دولت دیگر منتقل نمی‌شود. هفته گذشته؛ فیلیپین، از ائتلاف امنیتی چند دهه‌ای خود با واشنگتن عقب نشینی کرد.

مرکز «نیوامریکن سکیوریتی» در گزارش جدید خود درباره چین نوشت که به طور کلی شرکای آمریکا نمی‌توانند چین را به عنوان "یک فرصت اقتصادی و واقعیت جغرافیایی" نادیده بگیرند. نویسندگان این گزارش توصیه می‌کنند آمریکایی‌ها باید در راهبرد‌های خود در خصوص چین این موضوع را مدنظر داشته باشند.
در این رهنمود‏‏، همچنین این هشدار به چشم می‌خورد: تلاش‌ها برای ایجاد یک ائتلاف ضدچینی شکست خواهد خورد. همان روزی که این گزارش منتشر شد، انگلیس تصمیم خود را درباره شرکت هوآوی اعلام کرد
.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسرائیل «وبال راهبردی» آمریکاست