2530 هکتار گلخانه جدید در کشور ایجاد شد


2530 هکتار گلخانه  جدید در کشور ایجاد شد

کرج - ایرنا - معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی گفت که در 10 ماه گذشته 2 هزار و 530 هکتار به سطح گلخانه های کشور افزوده شده است.

محمدعلی طهماسبی روز سه شنبه در حاشیه آیین معرفی برترین های بخش کشاورزی استان البرز که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ایجاد سه هزارو۶۶۳ هکتار فضای گلخانه ای در کشور پیش بینی شده بود که در ۱۰ ماه گذشته ۲ هزارو ۵۳۰ هکتار آن محقق شده است.

وی اظهار داشت: برای اجرای مابقی طرح مشکلی در اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ به وجود آمده بود که قرار است از طریق سازمان برنامه و بودجه آزاد شود و بانک کشاورزی که بانک عامل است مابقی درخواست های تسهیلات را پرداخت کند تا بتوانیم تا پایان سال به رقم پیش بینی شده برسیم.

طهماسبی با اشاره به اجرای طرح های گلخانه ای در استان البرز با رشد ۳۵۰ درصدی، گفت: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار بود در استان البرز ۳۵ هکتار به گلخانه های این استان افزوده شود که در ۱۰ ماه گذشته حدود ۱۲۴ هکتار اجرا شده که نشان دهنده رشد ۳۵۰ درصدی در این بخش است.

اجرای سایه بان ها صرفه جویی ۳۰ درصدی آب را در پی دارد

طهماسبی با اشاره به اینکه ایجاد گلخانه ها نقش زیادی در صرفه جویی و مصرف بهینه آب کشاورزی دارد، افزود: بهره‌وری در کشت گلخانه ای بسیار مطلوب بوده و میزان برداشت محصول در هر هکتار کشت گلخانه‌ای معادل برداشت محصول از ۱۰ تا ۱۲ هکتار فضای باز است.

وی یکی دیگر از روش های صرفه جویی در آب کشاورزی را استفاده از سایه بان ها عنوان کرد و اظهار داشت: اجرای سایه بان ها حدود ۳۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب دارد ضمن اینکه از بسیاری از خسارات احتمالی همچون سرمازدگی، پرندگان، آفتاب سوختگی، طوفان و تگرگ محصول را حفظ می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی ادامه داد: متقاضیان برای ایجاد سایه بان ها و دریافت تجهیزات آن می توانند با ارایه درخواست تسهیلات از محل تسهیلات گلخانه ای کمک های لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به ارایه تسهیلاتی برای تجهیز گلخانه ها و باغات جهت جلوگیری از سرمازدگی، گفت: کشاورزان باید از حالا خودشان را آماده کنند ضمن اینکه دستگاه ها و تجهیزات خوبی با تکنولوژی و فناوری بالا آمده که قابلیت جابجایی و انتقال دارند و می توانند با کمک هم از این دستگاه ها استفاده کنند.

وی با اشاره به وجود دستگاه های تولید کننده انرژی گرمایی و مولد باد، افزود: با توجه به بروز سرمای زودرس و سرمای دیررس بهاره، این دستگاه ها قابلیت استفاده کاربردی را دارند و اگر کشاورزی و باغداری خسارت می بیند نشان دهنده این امر است که از این دستگاه ها استفاده نمی کند.

طهماسبی تغذیه مناسب درختان را یکی دیگر از راه های جلوگیری از خسارات سرمازدگی دانست و اظهار داشت:‌ اکنون فصل تغذیه درخت برای سال آینده است و هر چه تغذیه درخت مناسب تر باشد سرمازدگی تاثیرکمتری بر آن دارد به طوریکه نمونه آن را نیز داشتیم که باغ سیبی که در سرما از بین رفت ولی باغی که تغذیه خوب داشت حدود ۴۰ درصد محصول داشت.

وی همچنین به انتخاب نهال مناسب برای باغات اشاره کرد و گفت: اکنون در فصل جابجایی نهال هستیم و کسی که می خواهد درختان جدید میوه بکارد یا باغ خود را نوسازی کند باید ابتدا به پایه و رقم نهال توجه کند و وسواس زیادی برای نهال مناسب و مرغوب به خرج بدهد.

طهماسبی در پایان اضافه کرد که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بایستی تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۴۳ هزار هکتار گلخانه جدید در کشور ایجاد شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه البرز

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لیست قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز 9 فروردین 1403