از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی


از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

ثبت‌نام بیش از 30 هزار نفر برای عتبات نوروزی، آغاز ثبت‌نام کاروان‌های حج 99 از 9 اسفند و دریافت هزینه حج 99 در دو قسط ازجمله مهمترین اخبار حوزه قرآن و معارف در 29 بهمن‌ماه جاری است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر مهمترین اخبار این حوزه در بیست و نهمین روز از بهمن ماه ۹۸:

هزینه حج ۹۹ در دو قسط دریافت می‌شود

از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

حجت الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» در جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، حضور باشکوه مردم ایران اسلامی را در راهپیمایی 22 بهمن ستود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه گفت: مردم سلحشور کشورمان همزمان با چهلمین روز شهادت حاج قاسم سلیمانی و در پاسداشت رشادت های شهدای مقاومت با حضورحماسی خود در روز22 بهمن، پاسخ محکمی به دشمنان دادند و باردیگر انقلاب اسلامی در برابر توطئه دشمنان واکسینه شد.

سرپرست حجاج ایرانی همچنین باتوجه به نزدیک شدن روز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از مردم خواست همچون روز 22 بهمن باردیگر برای کشورمان افتخار دیگری را به ثبت برسانند.

بر پایه این گزارش، در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین «سید حسین رکن الدینی» از کارگروه پیگیری مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزارن حج گزارشی ارائه کرد.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب اسلامی در این دیدار 14 مطالبه از کارگزاران حج و زیارت داشتند، افزود: دراین رابطه بحث برگزاری نمازجماعت درموسم حج درمساجد و مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) درکارگروه بررسی شد و سایر موضوعات نیز به صورت جداگانه پیگیری خواهد شد.

پس از ارائه گزارش این کارگروه توسط معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، هر یک از معاونان و مدیران سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری نظرات خود را در این زمینه بیان کردند و مصوب شد که نماز جماعت حجاج ایرانی درمساجد نزدیک به اقامتگاه های زائران و یا مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) برگزار شود.

همچنین در این جلسه مصوب شد که مقدمات حضور زائران در مساجد،مسجدالحرام و مسجدالنبی توسط عوامل اجرایی و فرهنگی فراهم شود و روحانیان و مدیران کاروان ها زائران را به انجام این امر تشویق کنند.

این گزارش می افزاید: «علیرضا رشیدیان» نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از آخرین اقدامات حج 99 گفت: یکی از مسائل مهم حج، موضوع هیئت پزشکی است که در روزهای گذشته دنبال شد و در نشست با هیئت پزشکی، هلال احمر و نهادهای مرتبط با این مسئله تصمیمات مناسبی اتخاذ گردید.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه هزینه قطعی حج آینده به زودی اعلام خواهد شد، از دریافت این هزینه در دو قسط خبر داد و افزود: با تشکیل کارگروهها و برگزاری جلسات مختلف کارشناسی مباحث حج را پیگیری کرده ایم و طبق اعلام قبلی، نام نویسی حج 99 از نهم اسفند ماه آغاز می شود.

وی تصریح کرد: در مورد اجاره مسکن در مدینه منوره کارها انجام شده است و در مکه مکرمه نیز 85 درصد پیشرفت کاری داشتیم و همچنان به دنبال فراهم کردن شرایط بهتری برای زائران هستیم.

رشیدیان تاکید کرد: در حوزه های تغذیه، تدارکات و حمل و نقل نیز اقدامات لازم انجام شده است. همچنین برای تهیه برخی اقلام درعربستان فراخوان سازمان حج در رسانه های رسمی این کشور منتشرشده و به زودی با حضور اعضای کمیسون تغذیه و تدارکات، مناقصه با شرکت های عربستانی برگزار می شود.

آغاز ثبت‌نام کاروان‌های حج ۹۹ از ۹ اسفند/ موضوع کنسولی برای عمره‌گذاران همچنان لاینحل است

از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

«علیرضا رشیدیان» در خصوص برنامه ریزی برای حج تمتع 99 اظهار کرد: اجاره مسکن در مدینه به طور کامل به انجام رسیده و در مکه مکرمه نیز تا کنون بیش از 80 درصد مسکن مورد نیاز اجاره شده و بقیه نیز تا انتهای هفته به انجام می رسد و امید است با پایان یافتن این برنامه ریزی ها هرچه زودتر گروه های قیمتی را مشخص کنیم .

رئیس سازمان حج و زیارت در موضوع نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج سال آتی هم گفت: در حال حاضر منتظریم که با عنایت دولت و رئیس جمهوری، نرخ ارز مورد نیاز عملیات حج اعلام شود.

رشیدیان تصریح کرد: در حج گذشته با عنایت رئیس جمهوری، ارز 7 هزار تومانی برای این عملیات در نظر گرفته و تامین شد که بر اساس آن متوسط قیمت این سفر معنوی برای هر زائر در حدود 25 میلیون تومان بود.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: در حال حاضر نیز برای حج تمتع امسال منتظر تصمیم و اعلام نظر مسئولان هستیم که به طور قطع نرخ ارز در قیمت تمام شده سفر حج تاثیرگذار است.

وی ابراز امیدواری کرد: با پیگیری هایی که انجام می گیرد و نظر مساعد مسئولان، قیمت مناسبی برای ارز مورد نیاز حج تعیین و تامین شود تا تعداد بیشتری از آرزومندان به این سفر اعزام شوند.

رشیدیان در زمینه سهمیه حج 99 هم گفت: سهمیه جمهوری اسلامی ایران نسبت به حج سال 98 یک هزار نفر افزایش یافت که بر این اساس 87 هزار و 500 نفر به این سفر معنوی اعزام می شوند .

رشیدیان با اشاره به درخواست سهمیه مازاد بیان کرد: با توجه به اینکه در سال 95 جمهوری اسلامی ایران برای حج تمتع اعزامی نداشت، درخواست سهمیه مازاد به تعداد 20 هزار نفر را به طرف عربستانی ارائه کرده ایم که در صورت موافقت، برنامه ریزی برای انجام اقدامات اجرایی اعم از تدارک کاروان ها، مسکن، حمل و نقل و ... برای این جمعیت هم انجام می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در سیاستگذاری حج 99 به کاهش 10 درصدی نیروهای کارگزار و در مقابل افزایش تعداد حجاج تاکید دارد، ابراز امیدواری کرد: با توجه به برنامه ریزی های مدنظر، افراد بیشتری از دارندگان فیش حج تمتع به این سفر مشرف شوند.

وی با بیان اینکه ثبت نام کاروان های حج 99 از صبح روز نهم اسفندماه آغاز می شود، گفت: دارندگان قبوض ودیعه گذاری حج تمتع اطلاعات خود را در سامانه https://reserve.haj.ir/ بروز رسانی و تکمیل کنند.

لاینحل ماندن موضوع کنسولی برای عمره گذاران

رشیدیان در پاسخ به این پرسش که آیا سفر عمره مفرده برای ایرانیان از سرگیری می شود یا خیر؟، گفت: بزرگترین مساله و دغدغه ما موضوع عزت، کرامت، امنیت و آرامش عمره گزاران ایرانی است، بعد از جلسه مذاکرات حج تمتع 99 با وزیر حج عربستان، پیشنهادی برای موضوع عمره مطرح شد.

وی تاکید کرد: موضوع اساسی در خصوص عمره راه اندازی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران یا دفتر حافظ منافع ایران است که این مهم همچنان لاینحل مانده و امیدواریم با تلاش وزارت امور خارجه کشورمان و همکاری دولت عربستان سریعتر حل شود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حدود پنج میلیون و 800 هزار نفر برای عزیمت به عمره مفرده نام نویسی کرده اند، گفت: اعزام ها و از سرگیری آن منوط به آن است که طرف عربستانی با درخواست به‌حق ما موافقت کند.

ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر برای عتبات نوروزی/ هزینه سفرهای هوایی و زمینی

از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

«علیرضا رشیدیان» با اعلام ثبت نام بیش از 30 هزار متقاضی برای سفر نوروزی به عتبات عالیات، اظهار کرد: از این تعداد حدود 20 هزار نفر برای سفر زمینی به عتبات و حدود 10 هزار نفر هم برای سفرهای هوایی نوروزی ثبت نام کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: نتایج ثبت نام اولیه 29 بهمن ماه طی قرعه کشی انجام می شود و زمان اعزام زائران نوروزی عتبات تعیین و به آنان اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی ماه های گذشته با وجود شرایط خاص عراق اعزام زائران به عتبات متوقف نشده بود، تصریح کرد: سفرهای عتبات به صورت هوایی به مقصد شهر نجف از آنجا به کربلا، کاظمین و سامرا و دوباره به نجف انجام می گرفت .

رشیدیان تاکید کرد: امروز نیز با توجه به امنیت پایدارتری که در کشور عراق به واسطه خون شهدایی همانند سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس ایجاد شده و همچنین با توجه به بررسی ها و مجوزهایی که دریافت شده است، ثبت نام برای اعزام های زمینی هم آغاز شد و از 16 تا 25 بهمن ماه از متقاضیان ثبت نام شدند .

اعزام زمینی زائران عتبات از 27 بهمن ماه آغاز شد

وی تاکید کرد: از 27 بهمن ماه دوباره اعزام های زمینی عتبات فعلا فقط از طریق مرز مهران از سر گرفته شده و امید است، به زودی از سایر مرزهای زمینی هم انجام شود.

رشیدیان با بیان اینکه اعزام هوایی زائران عتبات عالیات هم همانند قبل تداوم می یابد، گفت: ثبت نام برای اعزام های نوروزی هم انجام شده است و بعد از قرعه کشی زمان اعزام های نوروزی به متقاضیان اعلام می شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود برخی آسیب ها و نواقص در سفرهای عتبات اظهار کرد: در فرصتی که کاهش اعزام های عتبات برای ما ایجاد کرد، کارشناسان مربوطه در بخش هایی که در اختیار و حیطه کاری سازمان است اعم از حوزه های تغذیه، تدارکات و حمل و نقل پیگیری و تلاش کردند تا بخشی از آسیب ها را رفع کنیم و خدمات مناسب تر و بهتری به زائران مان داشته باشیم.

ساخت هتلی مناسب در نجف

رشیدیان ادامه داد: اما بخشی از این خدمات هم از جمله مراکز اقامتی عراق همان است که در این کشور وجود دارد و ناچار باید از همان استفاده کنیم اما هم اکنون با کمک سرمایه گذاران ایرانی در نجف هتل مناسبی در حال ساخت است که می تواند شرایط مناسبی برای اقامت زائران ما فراهم کند.

رشیدیان در بحث هزینه های سفر به عتبات عالیات هم اعلام کرد: علی رغم به شرایط کاهش ارزش پول ملی در برابر ارزهای خارجی، خیلی نرخ ها تغییر نکرده، چنانکه هزینه اعزام زمینی زائران از یک میلیون و 800 هزار تومان تا دو میلیون و 300 هزار تومان و اعزام های هوایی نیز از سه میلیون و 750 هزار تومان تا 4 میلیون تومان تعیین شده و بسته سفر شامل زیارت شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا بوده و همچنان هم همین است.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه تصریح کرد: سفرهای انفرادی در شرایط فعلی متوقف است اما امید است با راه اندازی کاروان ها شرایط به مرور برای سفرهای عمومی زائران عتبات هم فراهم شود.

وی در عین حال تاکید و توصیه کرد: متقاضیان سفر به عتبات عالیات از ظرفیت های سازمان حج و زیارت و دفاتر زیارتی برای سفرهای عتبات بهره گیرند زیرا برای کاروان های دارای مجوز سازمان حج و زیارت، ملاحظات مربوط در حوزه های مختلف از جمله عزت، کرامت و نیز امنیت زائران و مباحث فرهنگی به خوبی دارند حال آنکه آزادبرها در موارد متعدد دچار مشکل شده اند و برای زائران ما مشکلاتی را ایجاد کرده اند که انتظار می رود متقاضیان به توصیه ها و تاکیدات مربوطه در این حوزه توجه جدی داشته باشند.

وی در ادامه بیان کرد: حتی برای افرادی که تصمیم به سفرهای کوتاهتری فقط به یکی دو شهر زیارتی در عراق دارند را هم بسته های مناسبی تهیه و تدارک شده است.

دومین سالگرد شهید حدادیان برگزار می‌شود

از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

بزرگداشت دومین سالگرد شهادت بسیجی، مدافع ولایت و امنیت شهیدمحمدحسین حدادیان روز اول اسفندماه برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، در این مراسم حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی سخنرانی و مجید شعبانی و حسین طاهری مداحی خواهند کرد. همجنین در این مراسم پیمان طالبی نیز شعرخوانی می کند.

این مراسم روز پنجشنبه، اول اسفندماه از ساعت ۱۴:۳۰ در امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر برگزار می شود.

بنابراین گزارش، در ایام شهادت حضرت زهرا (س) در سال ۹۶ بود که عده ای از دراویش گنابادی با تحریک رسانه های بیگانه ای که پیش از این هدایت آشوب های تهران و شهرهای دیگر را بر عهده داشتند، دست به اقدامات خارج از عرفی زدند که منجر به تخریب تعدادی از خانه های خیابان پاسداران و شهادت و زخمی شدن چندین تن از نیروهای امنیتی شد. در پی این وقایع سه نفر از پرسنل و سربازان نیروی انتظامی و یک بسیجی جوان به نام «محمد حسین حدادیان» به شهادت رسیدند.

پیکر محمدحسین حدادیان که متولد سال 1374 و از فعالان مذهبی امام زاده علی اکبر(ع) چیذر و از اعضای هیئت رایت العباس(س) بود، روز پنجشنبه، چهارم اسفندماه ۹۶ طی مراسم باشکوهی در محله قیطریه تشییع و در جوار حدود 560 شهید آرمیده در این این امامزاده به خاک سپرده شد.

احکام انتصاب ۲۷ امین موقوفات شاخص پنج استان کشور ابلاغ شد

از خبر خوش برای حجاج خانه خدا تا انجام قرعه‌کشی متقاضیان عتبات نوروزی

با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، احکام ۲۷ نفر از امنای موقوفات شاخص استان های خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی، سمنان و گلستان در محل سالن جلسات اداره کل اوقاف خراسان رضوی ابلاغ شد.

حجت الاسلام «سیدمهدی خاموشی»، در این جلسه با بیان اینکه سازمان اوقاف نقش هادی و ناظر دقیق موقوفات را بر عهده دارد، گفت: قانون به اوقاف اجازه نصب امین برای موقوفات را داده است و وجود مباشر و امین برای موقوفات سبب بهره وری بیشتر از موقوفات می شود.

وی تصریح کرد: تعیین امین در ابتدا برای موقوفات شاخص و بزرگ انجام می شود و در ادامه برای سایر موقوفات کشور هم صورت می گیرد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: امنای موقوفات در موقوفاتی که دارای آب و اراضی کشاورزی هستند استخر احداث می کنند و با این کار اراضی تحت کشت را افزایش می دهند.در استخر ها نیر می توانند اقدام به پرورش ماهی کنند.

وی تصریح کرد: پرورش دام سبک و سنگین در اراضی موقوفه و تامین علوفه دام از اراضی کشاورزی همان موقوفه، از دیگر اقداماتی است که می توان در راستای افزایش بهره وری موقوفات انجام داد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: به کار گیری معتمدین بومی به عنوان امین موقوفه نقش موثری در احیا موقوفات دارد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...