رییس ستاد انتخابات فارس:‌ عملکرد نمایندگان فرماندار در شعب رای‌گیری ارزیابی می‌شود


رییس ستاد انتخابات فارس:‌ عملکرد نمایندگان فرماندار در شعب رای‌گیری ارزیابی می‌شود

شیراز-ایرنا-رییس ستاد انتخابات استان فارس با تاکید بر لزوم صیانت از آرای مردم گفت: عملکرد نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای رصد و ارزیابی می‌شود.

سید احمد احمدی زاده سه شنبه در نشست آموزشی نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای شهرستان شیراز افزود:نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای باید به موقع فرآیند اخذ را آغاز کنند و هیچ معطلی در روند فعالیت شعب اخذ رای وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی جای قانون گذاری و نطارت بر اجرای قانون است لذا باید شایسته ترین ها انتخاب شوند که امیدواریم مردم با حضور پرشور در انتخابات دوم اسفندماه شایسته ترین ها را انتخاب کنند و ما نیز بتوانیم انتخاباتی قانونمند در امنیت و سلامت کامل برگزار کنیم.
رییس ستاد انتخابات فارس گفت:‌رهبر معظم انقلاب رای مردم را حق الناس می دانند و بر صیانت از آن تاکید کرده اند لذا صیانت از رای مردم در این شرایط واجب است و همه دست اندرکاران انتخابات باید این موضوع توجه داشته باشند تا حق کسی ضایع نشود.
احمدی زاده بیان کرد:‌در طول عمر چهل ساله انقلاب اسلامی انتخابات متعددی داشته ایم که همگی به موقع برگزار و هیچ مشکلی در اجرای آن وجود نداشته است؛بسیاری از کشورها در زمان بحران یا انتخابات آنان انجام نمی شود یا در بخش هایی متوقف می شود اما در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی انتخابات با در زمان پیش بینی شده و در سلامت کامل برگزار شد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: انتخابات پیش رو با توجه به شرایط کشور بسیار حساس و مهم است و اتاق جنگ دشمن رو بحث عدم حضور یا مشارکت پایین مردم در انتخابات متمرکز شده است که در این شرایط همه باید برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات تلاش کنیم.
احمدی زاده افزود: در انتخابات دوم اسفندماه سه انتخابات مجلس شورای اسلامی, نخستین میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان اقلیت های دینی در مجلس شورای اسلامی را برگزار می کنیم که امیدواریم به شکل خوب و قانونمند برگزار شود.
وی ادامه داد: تمام فرآیندهای انتخابات از نام نام نویسی تا کنون به نحو خوبی انجام شده است، ۹۲۴ نفر در انتخابات مجلس نام نویسی کردند که از این تعداد ۹ داوطلب انتقالی به این تعداد اضافه شد و در نهایت ۳۶۴ داوطلب تایید صلاحیت شدند و در حال حاضر نیز ۳۲۳ نفر برای ۱۸ کرسی مجلس در ۱۵ حوزه انتخابیه فارس با یکدیگر رقابت می کنند.
رییس ستاد انتخابات استان فارس گفت: برای انتخابات نخستین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ۲ نامزد در صحنه رقابت فعالیت می کنند، همچنین سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در سطح استان پیش بینی شده که چهار شعبه آن مربوط به اقلیت های دینی و ۹۲۷ شعبه نیز سیار هستند.
احمدی زاده افزود: بعد از تهران بیشترین حوزه انتخابیه مربوط به فارس است که ۹۳ حوزه انتخابیه داریم که ۱۵ حوزه آن اصلی و مابقی فرعی است.
وی ادامه داد: تمام تمهیدات لازم برای سلامت و امنیت انتخابات دوم اسفندماه صورت گرفته و آموزش های لازم نیز به عوامل اجرایی داده شده است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن در استان فارس هستند که از این تعداد یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است، همچنین حدود ۱۹۱ هزار و ۵۱۵ نفر رای اولی داریم که امیدواریم با حضور خود در پای صندوق های رای به افزایش مشارکت کمک کنند.

انتخابات در انحصار کسی نیست
معاون استاندار و رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات استان فارس نیز در این نشست ، شرکت در انتخابات را وظیفه ملی، دینی و انسانی آحاد جامعه دانست و گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران در انحصار هیچ کس نیست و مربوط به همه مردم است لذا همه باید در انتخابات دوم اسفندماه شرکت و به هر کسی که دوست دارند، رای دهند.
عبدالرضا قاسم‌پور افزود: نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یک نظام مردمی و مصداق بارز مردم سالاری دینی است، امام راحل در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نوع حکومت و نظام را جمهوری اسلامی نامگذاری کردند و فرمودند جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر است.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: در جمهوری اسلامی ایران، اداره کشور به اتکای آرای عمومی است و مسوولان بلندپایه نظام از طریق اتتخابات و با رای مردم انتخاب می شوند، در ایران جلوه های بالای مردم سالاری را داریم و هرجا مردم حضور پیدا کردند ما پیروز شدیم.
قاسم پور افزود: امام راحل در همه مسایل و مشکلات به مردم تکیه کرد و برای آرای مردم احترام قایل می شد، امروز نیز رهبر معظم انقلاب به مردم و جوانان باور دارند لذا باید کارهایی را انجام دهیم که مردم به خصوص جوانان راضی باشند، جوان و جوانی موتور محرک توسعه کشور است.
رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات فارس با بیان اینکه امروز مردم در راه سربلندی کشور از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند، گفت: انتخابات پیش رو بسیار مهم و حساس است و مشارکت مردم موجب اقتدار ملی، وحدت و آرامش می شود و آینده کشور را تضمین می کند، هر چه مردم بیشتر مشارکت کنند مشروعیت نظام سیاسی بیشتر و بالاتر است.
معاون استاندار فارس گفت: همه دست اندرکاران انتخابات دوم اسفندماه تلاش کردند شرایط بهتری برای برگزاری انتخابات داشته باشیم لذا دلسوزان انقلاب باید تلاش کنند تا مردم حضوری گسترده در انتخابات پیش رو داشته باشند.
قاسم پور افزود: برای گره گشایی از مشکلات کشور باید مردم در انتخابات شرکت کنند، انتخابات و حضور پرشور مردم پشتوانه نطام و تضمین کننده امنیت، آرامش و اقتدار کشور است.
رییس هیات مرکزی بازرسی انتخابات فارس در ادامه با اشاره به وظایف نمایندگان فرماندار در شعب اخذ رای گفت: نماینده فرماندار در شعب اخذ رای مسوولیت اصلی شعبه را بر عهده دارد و نظم و آرامش را باید در شعب برقرار کنند و مقتدر و قانونمند و در چارچوب قانون فعالیت کند.
قاسم پور افزود: نمایندگان فرماندار باید با هیات های نظارت و بازرسی تعاملی قانونمند داشته باشند، اما بنا نیست در کار دیگران دخالت کنند چرا که وظایف هر بخش مشخص شده است.
وی اضافه کرد: اگر نمایندگان فرماندار در روز اخذ رای متوجه شدند در بیرون شعبه اخذ رای به شکل هایی خرید و فروش رای صورت می گیرد یا هر تخلفی دیگر صورت می گیرد بلافاصله به مسوولان فرمانداری و دادستان و قضات اعلام کنند تا در همان روز انتخابات با آنان برخورد شود.

رقابت ۱۰۹ نامزد در شیراز برای ۴ کرسی نمایندگی مجلس
محمدرضا امیری فرماندار شیراز نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۳۶۴ نماینده فرماندار در شعب اخذ رای شهرستان شیراز حضور خواهند داشت و آمادگی لازم برای برگزاری انتخابات در دوم اسفندماه وجود دارد.
وی افزود: انتخابات یکی از مهمترین دستاوردهای بشری است، در گذشته حکومت ها با ضرب شمشیر و زور تاسیس می شدند اما امروز برگزاری انتخابات در روند تشکیل حکومت ها تاثیرگذار است و برای تاسیس نهاد انتخابات خون های زیادی ریخته شده است که باید از این نهاد محافظت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه همه باید برای حضور و مشارکت پرشور مردم در انتخابات دوم اسفندماه تلاش کنیم، بیان کرد: نباید بگذاریم به نهاد انتخابات خدشه ای وارد شود و باید روز به روز این نهاد را تقویت کنیم.
فرماندار شیراز گفت: از افتخارات جمهوری اسلامی ایران برگزاری انتخابات متعدد است و انتخابات پیش رو نخستین انتخابات در آغاز چهله دوم انقلاب اسلامی است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
امیری با بیان اینکه رای مردم در انتخابات حق الناس است لذا باید همه دست اندرکاران در تمامی مراحل آن قانونمند عمل کنند, گفت: سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت از مولفه های اساسی در انتخابات است که هیات اجرایی، هیات نظارت و دیگر دست اندرکاران انتخابات باید با حفظ بی طرفی و قانونمداری باعث ایجاد اعتماد مردم و سلامت انتخابات شوند.
وی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم رای مردم مخدوش شود، بیان کرد: نماینده فرماندار در شعب اخذ رای مسوولیت فرماندار در شهرستان برای برگزاری انتخابات را برعهده دارند که باید مطابق قانون عمل کند.
فرماندار شیراز گفت: تعداد کل داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان ۳۷۷ نفر بود که در مرحله آخر رسیدگی به صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان ۱۲۲ نفر تایید صلاحیت شدند و از ابتدا تاکنون نیز ۵۲ نفر انصراف دادند و درحال حاضر ۱۰۹ نامزد در حال رقابت برای کسب چهار کرسی مجلس هستند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی جمعه دوم اسفندماه امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود. در استان فارس و چهار استان دیگر، به صورت همزمان انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار خواهد شد.
سه هزار و ۲۲۷ شعبه اخذ رای در استان فارس برای اخذ رای از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از واجدان شرایط شرکت در انتخابات دوم اسفند پیش‌بینی شده است.
استان فارس دربرگیرنده ۳۶ شهرستان، ۱۸ نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که سهم حوزه انتخابیه شیراز و زرقان، چهار کرسی نمایندگی است.
بنا بر اعلام روز سه شنبه ۲۹ بهمن‌ماه رئیس ستاد انتخابات استان فارس، تعداد نامزدهای نمایندگی مجلس در این استان ۳۲۳ نفر است که از این تعداد ۲۸۸ نفر مرد و ۳۵ نفر زن هستند.
سید احمد احمدی زاده افزود:‌ از شروع ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان فارس، ۹۲۴ نفر در این استان اقدام به نام‌نویسی کردند و ۹ نفر نیز حوزه انتخابیه خود را از سایر نقاط کشور به فارس انتقال دادند که در این میان،‌ تاکنون ۱۳۲ نفر از کاندیداهای نمایندگی مجلس انصراف داده‌اند.
بنا بر اعلام معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس، چهار شعبه اخذ رای برای پیروان ادیان الهی (ارامنه، زرتشتیان و کلیمیان) در شهر شیراز در نظر گرفته شده است.
پس از فوت آیت الله اسدالله ایمانی نماینده فقید ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، یک کرسی مردم این استان در مجلس خبرگان رهبری خالی ماند که تعیین سرنوشت این کرسی در انتخابات همزمان دوم اسفندماه پیش‌بینی شده است.
مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری پنج کرسی دارند که در دوره پنجم، هم‌اینک حضرات آیات سید علی اصغر دستغیب، احمد بهشتی، سید محمد فقیه و علی اکبر کلانتری به نمایندگی از این استان در این مجلس حضور دارند و تکلیف یک کرسی باقیمانده باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !