ضرورت فعالیت شبکه‌ای فعالان گردشگری بخش خصوصی و دولتی


ضرورت فعالیت شبکه‌ای فعالان گردشگری بخش خصوصی و دولتی

مدیر گروه رشته مدیریت گردشگری دانشگاه یزد و دبیر برگزاری نشست تخصصی گردشگری دانشگاه یزد با تاکید بر این که گردشگری با فعالیت یک جانبه بخش خصوصی یا دولتی نمی‌تواند موفق شود، گفت: هر دو بخش برای توسعه و پیشبرد فعالیت‌های خود به هم وابسته هستند، از این رو باید با فعالیت هدفمند و شبکه‌ای گردشگری را پرورش داد.

«فائزه میرفخرالدینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اعلام این که برنامه نشست یک روزه فعالان صنعت گردشگری با هدف شبکه‌سازی در این صنعت در روز سی‌ام بهمن‌ماه به میزبانی دانشگاه یزد برگزار خواهد شد، در این باره اظهار کرد: برقراری ارتباط صنعت گردشگری با سایر بخش‌ها و ذی نفعان این صنعت و همچنین ارتباط و شبکه‌سازی در این حوزه در قالب دو پنل با سخنرانی اساتید دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی سخنرانان کلیدی این نشست را «مهدی باصولی» استاد دانشگاه و رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان یزد و «حمید ضرغام» استاد دانشگاه علامه طباطبایی اعلام کرد و گفت: در پنل‌های این نشست فعالان بخش خصوصی و دولتی و اساتید دانشگاه در مورد موقعیت شغلی و فعالیت‌های جدید صنعت گردشگری مانند گردشگری اسب، معرفی آن‌ها و محیط‌های کار فعالان، تجربیات و اقدامات انجام شده در این صنعت و همچنین فعالیت‌ها و عملکرد دانشگاه‌ها در این حوزه، بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

میرفخرالدینی با اشاره به رونق بیش از پیش گردشگری یزد پس از ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر،‌ اهمیت این صنعت در توسعه اقتصادی استان یزد را یاداور شد و افزود: ایجاد ارتباط شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف به ویژه حوزه دانشگاهی با بخش‌ خصوصی و دولتی با هدف حفظ و در نهایت رونق این صنعت ضروری است.

وی با بیان این که آموزش گردشگری در دانشگاه‌ها صرفاً به جنبه تئوری آن می‌پردازد، گفت: این نشست تخصصی گردشگری که در محل تالار فرهنگ دانشگاه یزد برگزار می‌شود به چگونگی ارتباط این بخش‌ها توجه دارد و به همین منظور نیز همه بخش‌های فعال و مرتبط در استان یزد شامل، دانشجویان و اساتید، هتلداران، فعالان مشاغل جدید، اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی و شورای اسلامی شهر یزد در آن حضور دارند.

تنوع گسترده اشتغال در صنعت گردشگری

دبیر این نشست تخصصی با بیان این که تنوع اشتغال و فعالیت در حوزه گردشگری بالاست، گفت: تصور اکثر دانشجویان گردشگری، اشتغال در فضاهایی مانند هتل‌ها و مشاغلی مانند راهنمای گردشگری است در حالی که اشتغال این حوزه از تنوع زیادی برخوردار است و مشاغل آن محدود به صرفاً چنین فضاهایی نیست و اشتغال در زمینه‌هایی مانند فعالیت‌های استارتاپی و خلاقانه، مجالس و همایش‌ها نیز از فعالیت‌های صنعت گردشگری است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان با حضور در این نشست، با این موارد از جمله مشاغل این صنعت بیشتر آشنا خواهند شد.

میرفخرالدینی در ادامه با تاکید بر همکاری آژانس مسافرتی یسنا و مجموعه سوارکاری بیک در برگزاری این نشست، گفت: گردشگری با فعالیت یک جانبه بخش خصوصی یا دولتی نمی‌تواند موفق شود چرا که هر دو بخش برای توسعه و پیشبرد فعالیت‌های خود بهم وابسته هستند و از این رو باید با فعالیت هدفمند و شبکه‌ای، گردشگری را پرورش داد.

فعالیت شبکه‌ای از الزامات توسعه گردشگری

نبود روابط تعریف شده بین سازمان‌های دولتی و خصوصی، قوانین درست به خصوص در زمینه اعطای مجوزها، وجود نیروهای متخصص و نیز نبود ارتباط درون سازمانی درست به ویژه در زمینه مشخص کردن و تدوین تقویم گردشگری استانی به خصوص با توجه به کمبود زیرساخت‌های گردشگری از مشکلات این حوزه است.«فایزه اسدیان» عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در گفت‌وگو با ایسنا فعالیت شبکه‌ای بین بخش‌های مختلف این صنعت را جزو الزامات توسعه گردشگری دانست و گفت: با توجه به مشکلات و نوسانات فعلی حاکم بر کشور، بخش‌های مختلف باید با فعالیت تیمی و تجمیع و تمرکز در این حوزه توسعه گردشگری استان و حتی در بعد ملی را رقم بزنند.

وی نبود ارتباط بین بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی با یکدیگر را از دیگر مشکلات این صنعت عنوان کرد و گفت: نبود روابط تعریف شده بین سازمان‌های دولتی و خصوصی، نبود قوانین درست به خصوص در زمینه اعطای مجوزها، نبود نیروهای متخصص و همچنین نبود ارتباط درون سازمانی درست به ویژه در زمینه مشخص کردن و تدوین تقویم گردشگری استانی به خصوص با توجه به کمبود زیرساخت‌های گردشگری از دیگر مشکلاتی است که به مرور و با تدابیر و تبادل نظر در این حوزه، قابل رفع شدن است.

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد در مورد گلایه‌های برخی از دانشجویان رشته گردشگری در رابطه با نبود بازدید در برنامه‌های این رشته، اظهار کرد: در سرفصل‌های وزارت علوم، برنامه‌ای در زمینه بازدید برای دانشجویان رشته گردشگری در نظر گرفته نشده است.

اسدیان خاطرنشان کرد: متاسفانه نبود سرفصل بازدید و تدریس به صورت صرفا تئوری در صنعت گردشگری، یکی از مهمترین مشکلات این حوزه به شمار می‌رود که البته در این باره از سوی گروه گردشگری دانشگاه یزد، اصلاحاتی تهیه و به وزارت علوم ارسال خواهد شد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا