هیچ مورد مثبت و یا حتی مشکوک از ابتلا به کروناویروس گزارش نشده‌است


هیچ مورد مثبت و یا حتی مشکوک از ابتلا به کروناویروس گزارش نشده‌است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تأکید بر اینکه در داخل کشور و استان هیچ مورد مثبت و یا حتی مشکوک از ابتلا به کروناویروس گزارش نشده‌است، گفت: مرجع اطلاع‌رسانی دقیق و جامع در این رابطه تنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و حتی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور هم در صورت مشاهده مورد مثبت از ابتلا به ویروس باید اطلاع‌رسانی را از طریق...

دکتر رشید حیدری‌مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بروز شایعات پیرامون موضوع بیماری کرونا اظهار کرد: موضوع کروناویروس در سطح بین‌المللی به دغدغه‌ای در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده اما در رابطه با این ویرس شایعاتی بیشتر از اهمیت خود ویروس شکل گرفته‌ و بزرگنمایی‌هایی در سطح کشور و بین‌الملل ایجاد شده‌است.

وی به انتشار نامه جعلی معاون وزیر بهداشت به رئیس جمهور اشاره کرد و یادآور شد: به جز شخص وزیر هیچ‌یک از مقامات وزارت بهداشت نمی‌توانند مکاتبه مستقیم با رئیس جمهور داشته باشند و همین امر گواه جعلی بودن نامه است که عده‌ای تلاش می‌کنند با انتشار این اخبار جعلی به تشویش اذهان عموم اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از مردم درخواست کرد تنها به اخبار مستند و مستدل که از کانال مراجع رسمی و ذیصلاح منعکس می‌شود توجه کرده و با دریافت یا انتشار اخبار غیرموثق، فضای نگرانی برای خود و اطرافیانشان رقم نزنند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه علائم این ویروس در مواردی با سرماخوردگی مشابهت‌هایی دارد اما شیوع و گستردگی آن به وسعت سرماخوردگی نیست و تنها ارتباط با افراد مبتلا می‌تواند منشأ انتشار و ابتلا باشد بنابراین نمی‌توان هر نوع علامت سرماخوردگی را حمل بر ابتلا به کرونا برشمرد.

حیدری‌مقدم بیان کرد: همانطور که قبلاْ گفته شد هیچ مورد مثبت یا مشکوک از ابتلا به این ویروس در کشور دیده نشده حتی 50 نفر از هم‌وطنان که در این مقطع زمانی در کشور چین حضور داشتند به مدت 14 روز در قرنطینه بوده و تأیید سلامت دریافت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سرماخوردگی‌های فصلی در هر یک از فصول سال می‌تواند وجود داشته باشد گفت: شیوع سرماخوردگی نمی‌تواند ارتباطی با فضای شیوع کرونا داشته باشد اما در هر صورت رعایت اصول اولیه بهداشتی در هر شرایطی الزامی است و از بدیهی‌ترین راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری به‌شمار می‌رود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تشریح کرد: شستن مرتب و مداوم دست‌ها با آب و صابون، کنترل سرفه و عطسه با گرفتن دستمال جلوی بینی و دهان، استراحت کافی در هنگام سرماخوردگی و رعایت اصول فردی بهداشتی در مدارس، ادارت و دیگر محیط‌های پرازدحام از جمله مواردی است که در پیشگیری از ابتلا به کلیه بیماری‌های ویروسی توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه برخی علائم این بیماری با علائم سرماخوردگی مشابهت دارد اما سردرد، بدن درد، کوفتگی شدیدتری احساس می‌شود البته به هیچ عنوان نمی‌توان تنها به این علائم ظاهری اکتفا کرد و تشخیص آن باید از طریق تشخیص پاراکلینیکی صورت گیرد که انستیتو پاستور و آزمایشگاه رفرانس وزارت بهداشت تنها مراجع بررسی و تشخیص هستند و هیچ منبع یا مرجع دیگری نمی‌تواند مرجع تشخیص بیماری باشد.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه در حال حاضر بیماری کرونا مهم‌ترین دغدغه حوزه سلامت نیست اظهار کرد: خوشبختانه کشور آمادگی لازم را در مقابله با این ویروس دارد و از سطوح خانه بهداشت در دورترین روستاها تا مرکز استان تحت کنترل قرار دارند و تیم‌های اجرایی نیز آمادگی کامل دارند که با این بیماری مقابله کنند و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی نسرین جواد زاده زیباترین بازیگر ایرانی / در جذابیت تک است + عکس شوهرش