ثبت کوه‌های رنگی زنجان – ماه‌نشان در فهرست میراث ملی


ثبت کوه‌های رنگی زنجان – ماه‌نشان در فهرست میراث ملی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: «آلاداغلار» یا کوه‌های رنگی زنجان – ماه‌نشان از اعجاز بی‌نظیر طبیعت در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، امیر ارجمند، اظهار کرد: با تصویب شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، آلاداغلار یا کوه‌های رنگی زنجان – ماه‌نشان که یک پدیده طبیعی زیبا متعلق به ۱۵ میلیون سال قبل است، در فهرست میراث طبیعی ثبت شد.

وی ادامه داد: آلاداغلار نام محلی کوه‌ها و تپه‌های رنگی است که بخش اعظم آن در استان زنجان قرار گرفته و در اطراف این کوه‌ها روستاهایی وجود دارد که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در مورد چگونگی ایجاد این کوه‌ها، گفت: ۱۵ میلیون سال قبل در پروسه تشکیل کوه‌ها و حوضچه‌های قاره‌ای این منطقه رسوبات آهنی وجود داشته که در واقع می‌توان گفت هر یک از رنگ‌های آن نشانگر وجود یک ماده معدنی خاص است.

ارجمند در خصوص موقیعت جغرافیایی این اثر نیز عنوان کرد: کوه‌های رنگی زنجان – ماه‌نشان از ۲ کیلومتری معدن نمک چهرآباد زنجان آغاز شده و در بخش اعظم اتوبان زنجان - تبریز قابل مشاهده است.

گفتنی است، این کوه‌ها و تپه‌های رسی به سبب رنگ‌شان به‌ویژه رنگ قرمز، قهوه‌ای، سبز، زرد، سفید و نارنجی در شرایط نور مناسب خصوصا پس از یک بارندگی اندک که خاک‌ را کمی خیس می‌کند با آن کنتراست زیبا، سوژه بی‌نظیری برای عکاسان، فیلم‌سازان و طبیعت‌گردان به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید