از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم


از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم

فرمول FATF دقیقا مشابه فرمول برجام است. وعده های نسیه و عهدشکنی و طلبکاری و تغییر بهانه ها در مقابل اقدامات نقد ایران. همان مدلی که روحانی تکرار آن را دیوانگی خواند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** از فائزه هاشمی تا خاتمی؛دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات

روزنامه ابتکار در مطلبی به نقل از «محمد علی وکیلی» نماینده اصلاح طلب مجلس و کاندیدای انتخابات مجلس یازدهم نوشت:«آیت‌الله هاشمی، ملّی‌ترین شخصیتی است که قرن‌ها باید بگذرد تا مادر گیتی، فرزندی را مثل او بزاید.یاران هاشمی ملت ایران هستند. تنزل هاشمی به یک حزب و چند نفر، ظلم به هاشمی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از «فائزه هاشمی» نوشت:«در روزهای گذشته لیست "یاران هاشمی" از طرف حزب کارگزاران سازندگی ایران اسلامی برای رقابت در انتخابات مجلس شورای اسلامی (دوم اسفند) منتشر شد. اما در این لیست جای برخی یاران آقای هاشمی از جمله دکتر محمدعلی وکیلی خالی بود...دکتر وکیلی و رسانه‌اش روزنامه ابتکار در وفاداری به آقای هاشمی و تفکراتش سنگ‫ تمام گذاشت. شایسته بود که در تنظیم این لیست همراهان واقعی و صدیق ایشان فراموش نمی‌شدند و از حضور وکیلی‌ها در لیست، جهت نشان دادن مرام هاشمی‫ بهره برده می‌شد».

از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم

از سوی دیگر روزنامه سازندگی در مطلبی با عنوان «پیروزی کارگزاران،پیروزی اصلاح طلبان است» نوشت:«"حسین مرعشی" در نشست مطبوعاتی حزب کارگزاران سازندگی گفت:"وقتی گزارش فهرست کارگزاران را به آقای خاتمی دادم، ایشان گفت کاش کارگزاران مثل مجلس پنجم برای کل کشور لیست می داد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه به نقل از مرعشی نوشت:«در ارائه لیست چند نکته مورد توجه ما بود. اول اینکه گفتیم ما تحت تاثیر هیچ لابی ای قرار نمی گیریم؛ چه در مورد نمایندگان فعلی و چه در رابطه با سایر کاندیداها. برای اینکه کسی که در لیست ما قرار بگیرد باید از سه امر مطمئن باشیم، اول سلامت اخلاقی و مالی و پاکدستی، دوم تخصص و سوم پایبندی به اصلاح طلبی و پیشبرد سیاست های سازنده برای کشور».

از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم

در روزهای گذشته، طیف اصلاح طلب با بزرگنمایی تعدد لیست های انتخاباتی اصولگرایان، اینگونه وانمود می کردند که طیف خودشان از وحدت برخوردار بوده و طیف مقابل، درگیر لیست های متعدد است.

اما اکنون و در شرایطی که زمزمه انتشار «لیست وحدت» از سوی جریان اصولگرا منتشر شده است، اصلاح طلبان بر سر لیست های انتخاباتی در حال جدل و درگیری هستند.

از یکسو فائزه هاشمی، لیست کارگزاران را مورد هجمه قرار داده و از سوی دیگر خاتمی به صورت ویژه از این لیست حمایت می کند.

اصلاح طلبان تاکنون در حوزه انتخابی تهران حدود ۵ لیست انتخاباتی منتشر کرده اند. نکته قابل توجه اینجاست که نام کاندیداهای این لیست ها در برخی موارد به مقدار قابل توجهی با یکدیگر تفاوت دارد.

این تعدد و تفاوت لیست ها بار دیگر ثابت می کند که این ادعا که «اصلاح طلبان در انتخابات مجلس کاندیدا ندارند»، دروغی بیش نبوده است.

اکنون اشخاصی همچون خاتمی، فائزه هاشمی و دیگر لیدرها و فعالین اصلاحات باید به ۲ پرسش خیلی مهم پاسخ دهند. اول اینکه چرا هیچکدام از این افراد، از کارنامه لیست امید مجلس دهم سخن نمی گویند؟! دوم اینکه، چرا این افراد علیرغم شراکت با دولت در ایجاد وضع موجود اقتصادی، از پذیرش مسئولیت خود در کارنامه دولت فرار کرده و فرافکنی می کنند؟!

** رمضان‌زاده: ما اصلاح طلبان کاسب کاری کردیم

«عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفت: «ما اصلاح‌طلبان کاسب‌کاری کردیم، منفعت‌جویی‌های شخصی و گروهی داشته‌ایم و جایی که باید از منافع عمومی دفاع می‌کردیم به صراحت این کار را انجام ندادیم. اینها واقعیت‌هاست».

رمضان زاده در ادامه گفت:«اصلاح‌طلبان نبض جامعه را در دست ندارند...در جریان اصلاح‌طلب هم نفوذ صورت گرفته است... سن می‌تواند یکی از عواملی باشد که در تغییر حاملان اصلاح‌طلبی تاثیر بسزایی داشته باشد. باید بپذیریم برخی از ما پا به سن گذاشته و باید از صحنه سیاست کنار بکشیم. اما اصلاح‌طلبان به هر دلیل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا حتی از سر تنبلی توان بازتولید نیروهای جدید را نداشتند».

از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم

چندی پیش روزنامه سازندگی- متعلق به کرباسچی- با افشاگری درباره رفتار منفعت طلبانه اصلاح طلبان نوشته بود:«در ارزیابی عملکرد اصلاح طلبان پیروز،در بخش‌هایی که به عملکرد این افراد به صورت مستقیم برمی گردد، عمدتاً دچار سوءمدیریت و ناکارآمدی هستیم و اکثر خطاهای سابق تکرار شده است. روی صحبت در این بخش، دولت و شورای شهر و شهرداری تهران است…در نهادهای در اختیار اصلاح طلبان تقریباً منافع قومی و قبیله‌ای و باندی و حزبی و جناحی و خانوادگی به منافع ملی و حقوق مردم می‌چربد».

روزنامه آرمان نیز چندی پیش نوشته بود:«باید قبول کنیم از سال ۹۲ به بعد که اصلاح‌طلبان مناصب بیشتری را از طریق انتخابات‌ها کسب کردند، ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها و بی‌توجهی به شاخص‌ها و اصول مدیریت که پیش زمینه و ضرورت توسعه است، مغفول‌تر ماند».

همچنین «صادق خرازی» از فعالین اصلاح طلب پیش از این گفته بود:«من جریان اصلاحات را فاقد هدف و برنامه می دانم».

«ابراهیم اصغرزاده» از فعالین اصلاح طلب نیز چندی پیش گفته بود:«مشکل اصلاح طلبان این است که ظرف شش سال گذشته همه تخم مرغ‌هایشان را در سبد دولت گذاشتند و تنها به دستاورد دیپلماتیک دولت در سیاست خارجی دل خوش کردند. حالا که شوک خروج از برجام و فشار حداکثری آمریکا نه تنها آن مهمترین دستاورد دولت در دیپلماسی را به خطر افکنده و بی اثر کرده، بلکه ناکارآمدی، سومدیریت و بحران فزاینده اقتصادی، مشروعیت اصلاح طلبان به عنوان حامی و همپیمان دولت را در موقعیت افول و سقوط قرار داده است».

اصلاح طلبان به شدت به رفتار قبیله ای آلوده هستند. این طیف نه برنامه ای برای اداره کشور دارد و نه کارنامه قابل قبولی برای ارائه به افکار عمومی.

** اگر FATF را بپذیریم سرنوشت کره شمالی در انتظار ماست

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«چه تحریم داشته باشیم و چه نداشته باشیم موضوع FATF مستقل از این قضیه است. اگر بخواهیم واقع بین باشیم در صورتی که وضعیت قرمز اعلام شود و به لیست سیاه برویم، اوضاع بدتر می‌شود. در حال حاضر کشورهایی مثل روسیه و چین و ترکیه که عضو اصلی FATF هستند به‌صورت آب باریکه با ما همکاری می‌کنند و اگر وارد این لیست شویم، دچار مشکل می‌شویم».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«ایران از سال ۲۰۱۶ به حالت تعلیق درآمده و چنانچه اینبار هم مهلت پیوستن ایران را تمدید کنند به مدت شش ماه دیگر وقت خواهیم داشت و در غیر اینصورت ایران در کنار کره شمالی به این لیست می‌پیوندند».

از فائزه هاشمی تا خاتمی؛ دعوا بر سر لیست انتخاباتی اصلاحات/ رمضان‌زاده: ما اصلاح‌طلبان کاسب کاری کردیم

حامیان اف ای تی اف بارها مدعی شده اند که اگر لوایح پالرمو و سی اف تی را تصویب نکنیم، به سرنوشت کره شمالی دچار خواهیم شد. این در حالی است که اتفاقا اگر این لوایح را تصویب کنیم، به سرنوشت کره شمالی دچار می شویم.

بیانیه‌های رسمی‌FATF حاکی از آن است که پس از پیوستن کره شمالی به کنوانسیون پالرمو و CFT و حل کردن مسئله پولشویی و تامین مالی ‌تروریسم، گروه ویژه اقدام مالی(FATF) بهانه جدیدی را به نام اتهام تامین مالی سلاح‌های کشتار جمعی (هسته‌ای و موشکی) آغاز کرده و با این بهانه اجازه خروج کره شمالی از لیست سیاه را نداده است.

بر همین اساس اگر ایران حتی لوایح مرتبط با FATF را نیز تصویب کند. به هیچ عنوان از لیست سیاه این سازمان خارج نشده و باید همچنان اقدامات یکطرفه را ادامه دهد. تجربه کره شمالی نشان می دهد که کارگروه اقدام مالی، در صورت پیوستن ایران به پالرمو و سی اف تی، در گام بعدی بهانه موشکی را مطرح خواهد کرد، بدون اینکه کوچکترین اقدام مثبتی درخصوص تبادلات بانکی ایران انجام دهد. یعنی صرفا بهانه عوض می شود.

فرمول FATF دقیقا مشابه فرمول برجام است. وعده های نسیه و عهدشکنی و طلبکاری و تغییر بهانه ها در مقابل اقدامات نقد ایران. همان توافقی که روحانی تکرار آن را دیوانگی خواند و ظریف نیز تاکید کرد که این نوع توافقات، ارزش جوهر روی کاغذ را هم ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی