جای خالی برنامه در تبلیغات کاندیداهای مجلس کرمان


جای خالی برنامه در تبلیغات کاندیداهای مجلس کرمان

کرمان - ایرنا - در حالیکه بازار تبلیغات کاندیداهای دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی استان کرمان هر روز گرم تر می شود، جای اعلام سیاست ها و برنامه های نامزدها برای حوزه های انتخابیه خود خالی است و تنها شعارهای کلی مد نظر نامزدها قرار دارد.

مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن قانون گذاری و نظارت، جایگاه ویژه، حساس و تعیین کننده ای در پیشبرد امور کشور دارد و نمایندگان مجلس به عنوان نمایندگان جامعه ۸۰ میلیونی ایران باید تصمیمات کلان و اغلب سرنوشت سازی اتخاذ کنند.

با گذشت ۵ روز از مهلت تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در استان کرمان، اکثریت این نامزدها با شعارهای کلی مانند جوانان، اشتغال، مبارزه با فساد و غیره اقدام به تبلیغ کرده اند و هیچ برنامه مدون که قابلیت عملیاتی شدن را داشته باشد، در سخنرانی ها و سایر مواد تبلیغاتی نامزدها مشاهده نمی شود.

این در حالی است که استان کرمان با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه است که نامزدها بدون توجه از کنار بسیاری ازآنها رد شده اند و همین موضوع دلسردی و گلایه شهروندان را به همراه داشته است.

نامزدهای پر از شعار و بدون برنامه

نرگس رحیمی دانشجوی رشته گرافیک به خبرنگار ایرنا گفت: نامزدهای مجلس تبلیغات بدون تنوعی دارند، چاپ کردن عکس کاندیدا، کنار عکسهای پرچم، مسئولان کشور و چند کلمه کلی و شعاری برای مردم جذابیت ندارد.

وی افزود: کاندیداها در رابطه با مسائل کلان فقط اظهار می کنند مثلا اشتغال جوانان باید حل شود، خوب راهکار شما که دقیق و با برنامه باشد چیست؟

این شهروند کرمانی تاکید کرد: بعضی از نامزدها فقط برای تفنن و ماجراجویی ثبت نام می کنند و از ابتدایی ترین مسائل حوزه انتخابیه خود بی اطلاع هستند.

سامان حسینی کارمند بانک با بیان اینکه امسال تبلیغات نامزدها کمرنگ تر از دوره های قبل است گفت: تبلیغات چند کاندیدایی را که دیده ام، توجهم را جلب نکرده و تنها شعارهای تکراری داده اند.

وی افزود: در فضای مجازی برخی نامزدها اقدام به پخش کلیپ و تصاویر تبلیغاتی می کنند که بسیار کیفیت پایینی دارد و تعجب انسان را بر می انگیزد.

حسینی با اشاره به اینکه جامعه در حال حاضر شرایط خاصی دارد تاکید کرد: نمایندگان مجلس جزو نخبگان ملت باید باشند و بتوانند برنامه برای چهار سال نمایندگی خود ارائه کنند که دست آنها اغلب در این بخش خالی است.

عباس زینلی شاغل آزاد نیز گفت: هر روز تبلیغات نامزدها بیشتر می شود و هر کسی با شیوه خودش سعی می کند رای جمع کند، اما هیچ کدام حرف جدیدی ندارند و درد اصلی مردم را نمی گویند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه از شنیدن حرفهای تکراری خسته شده است افزود: کاندیداها القاب، مهندس، دکتر و غیره را در پوسترهای و اقلام تبلیغاتی خود چاپ کرده اند، ولی اغلب آنها حتی یک خط برنامه برای خود ننوشتند.

این شهروند کرمانی اظهار داشت: پای حرف های نامزدها که می شینی، حرفهای شعاری می شنوی، من عقیده دارم برنامه ها باید شفاف مشخص شود تا بعدا مردم بتوانند عملکرد نماینده را رصد کنند.

نامزدها از دادن وعده های بدون برنامه خودداری کنند

یک فعال سیاسی استان کرمان با بیان اینکه نامزدها باید در ارائه برنامه های خود با شفافیت عمل کنند گفت: کاندیداها باید از دادن وعده هایی که در برنامه و وظایف آنها نیست خودداری کنند، چون این مساله بعدا به مطالبه تبدیل می شود و در صورتی که به آن عمل نشود، نارضایتی را بدنبال دارد.

سجاد صفاهانی افزود: به طور مثال ایجاد اشتغال جزو وظایف یک نماینده نیست، بلکه نماینده با تصویب قانون می تواند شرایط اشتغال را فراهم کند یا در جهت اجرای برنامه های اشتغال پیگیری های لازم را انجام دهد.

وی تاکید کرد: نامزدها در تبلیغات نباید منافع شخصی خود را دنبال کنند و زمانی که به نمایندگی هم انتخاب شدند، حقوق مردم را در نظر بگیرند تا شان مجلس بالا برود.

دبیر حزب سازندگی استان کرمان تاکید کرد: نامزدهای انتخابات مجلس می توانند با استفاده از نظرات کارشناسی صاحب نظران و نخبگان برنامه جامع در چارچوب وظایف قانونی ارائه دهند و آن را در طول مدت نمایندگی دنبال کنند.

وی با بیان اینکه هر نامزد ارتباط خوبی باید با بدنه اجتماعی برقرار کند تصریح کرد: تبلیغات کاندیداها نشان دهنده طرز تفکر و عملکرد او در طول نمایندگی است و رای دهندگان باید به این نکات توجه کنند.

کاندیداهای مجلس راهکارهای با برنامه را جایگزین شعار کنند

روزنامه نگار و صاحب امتیاز روزنامه کرمان امروز گفت: نامزدهای انتخابات مجلس در استان کرمان تاکنون برنامه خاصی که چهار سال نمایندگی آنها را پوشش دهد، مطرح نکرده اند و چیزی که تاکنون مشاهده می شود تنها شعار بوده است.

محمد فتح نجات افزود: اغلب نامزدها به صحبت ها و جریاناتی ورود می کنند که اصلا در جزو وظایف قانونی و تعریف شده نمایندگان در مجلس نیست.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر داوطلبان ورود به مجلس از مشکلات و مسائل حوزه های انتخابیه خود بی اطلاع هستند و در شعارها و برنامه های خود هیچ اشاره ای به آن نمی شود.

این روزنامه نگار کرمانی بیان کرد: یک نامزد زمانی وارد رقابت می شود، اگر برنامه مشخصی برای رای دهندگان نداشته باشد جز اتلاف سرمایه و هزینه کاری انجام نمی دهد.

وی بیان کرد: مشکلات را امروز مردم جامعه می دانند و نیاز به تکرار از سوی نامزدها نیست، بلکه آنها باید راهکار عملی ارائه دهند و اکتفا کردن به شعارها عوامفریبانه دردی را دوا نمی کند.

فتح نجات با بیان اینکه نهادهای فرهنگی در فرهنگسازی انتخابات ضعیف عمل کرده اند اظهار داشت: برخی ها نیز به شعارهای پوپولیستی علاقه دارند و در حقیقت نماینده را مجبور به طرح این شعارها و وعده های ناشدنی می کنند.

وی افزود: یک نامزد انتخابات باید بدون دیدگاه حزبی و جناحی برنامه ریزی دقیقی فقط در حوزه وظایف خودش ارائه برنامه کند تا شاهد حل ریشه ای مشکلات کشور باشیم.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال همزمان با دیگر نقاط کشور در ۹حوزه انتخابیه استان کرمان برگزار می شود.

در استان کرمان ۱۹۰ داوطلب برای کسب ۱۰کرسی نمایندگی این استان در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد