چند معبر و خیابان پایتخت در شورای شهر تغییر نام یافت


چند معبر و خیابان پایتخت در شورای شهر تغییر نام یافت

تهران- ایرنا- اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و نود و نهمین جلسه شورا با تغییر نام چند معبر، کوچه و خیابان پایتخت موافقت کردند.

براین اساس کوچه بن‌بست سهراب در محدوده خیابان شهید احمد محمد بیگ تا انتهای گذر در محدوده حافظ در منطقه ۱۱ به نام دکتر سهراب (از پزشکیان حاذق و توانای دوره قاجار) و کوچه شهید نیکو پایان در محدوده خیابان شهید نیکوپایان تا انتهای گذر واقع در محدوده مولوی در منطقه ۱۲ به نام شهید عباس شرف بیانی تغییر نام داد.

همچنین کوچه ششم در محدوده خیابان علامه امینی تا انتهای گذر واقع در آهنگ (منطقه ۱۴) به نام خیابان شهید محمد نافع رحمانی تغییر نام داد.

کوچه بینام در محدوده بنی جمالی تا کوچه شهید اسماعیلی در خزانه واقع در منطقه ۱۶ نیز به "مهرآسا" نام گذاری شد.

نام کوچه سوم در محدوده خیابان شهید نعیمی تا خیابان شهید بهادرنژاد در محدوده خیابان قزوین واقع در منطقه ۱۷ به نام شهید جلیل گل‌دوست تغییر یافت و خیابان جدید الاحداث در محدوده خیابان مهران تا کوچه شهید حسینی در منطقه ۱۹ به "مهرآرا" نام گذاری شد.

کوچه ناصر در محدوده خیابان ولیعصر (عج) نرسیده به خیابان زرتشت در محدوه خیابان میدان ولیعصر (عج) در منطقه ۶ به نام شهید امیر هوشنگ قیومی و بوستان شقایق خیابان در محدوده سعادت آباد واقع در منطقه ۲ به نام استاد ابراهیمی قنبری مهر تغییر نام داد.

خیابان مطهری حد فاصل خیابان شهید باهنر تا تقاطع خیابان‌های محمودی دوم و سوم واقع در جماران منطقه ۱ به نام استاد احمد اقتداری تغییر نام پیدا کرد.

همچنین خیابان یگانه حد فاصل خردمند تا خیابان ایرانشهر در محدوده خیابان کریمخان زند واقع در منطقه ۶ تهران به نام استاد اکبر رادی تغییر پیدا کرد.

کوچه پنجم فرعی حد فاصل خیابان دماوند – ایستگاه پل خیابان گلشن دوست واقع در خیابان دماوند در منطقه ۸ تهران به نام شهید "آلفرد گبری" و کوچه ارسطو حد فاصل خیابان شهید داوود گلشن دوست تا انتهای گذر در منطقه زرکش واقع در منطقه ۸ تهران به نام شهید وارطان آقاخانیان تغییر نام داد.

حواشی نام گذاری های امروز

به گزارش ایرنا، نام گذاری های امروز بی حاشیه نبود و از شوخی و مزاح اعضا تا مخالفت با یکدیگر این موضوع در صحن بررسی شد.

در تغییر نام یک معبر به نام "مهر" محسن هاشمی رئیس شورای شهر خطاب به اعضا گفت: واژه مهر برند آقای احمدی نژاد است و بهتر است که در انتخاب آن حساسیت داشته باشیم.

وی به مزاح افزود: شاید در بین شورا نفوذی پیدا شده است.

در یکی دیگر از نام گذاری‌ مربوط به تغییر نام خیابانی به نام جهانگیری بود که هاشمی در این باره نیز گفت: این جهانگیری نباید با معاون اول رئیس جمهور اشتباه گرفته شود.

در این راستا محمدجوادحق شناس رئیس کمیسیون نام گذاری شورای شهر تهران به هاشمی پاسخ داد: مطمئنم که آقای جهانگیری معاون اول در عمرش یک بار هم به علی آباد شمالی نرفته است.

در بخش دیگر پیشنهاد تغییر نام خیابان مطهری در محدود جماران به نام استاد احمد اقتداری بود که این مسأله نیز با واکنش هاشمی همراه شد و وی گفت: نگذارید جنبه منفی بر سر موضوع نام‌گذاری‌ها مطرح شود و چرا باید نام مطهری را از این خیابان حذف کنیم و نام جدیدی روی آن بگذاریم.

حجت نظری عضو کمیته نام‌گذاری اما خطاب به رئیس شورا گفت: بسیاری از خیابان های به نام مطهری است و این موضوع موجب سرگردانی مردم شده است.

وی ادامه داد: افراد نام آور جدیدی داریم که قرار دادن نام آنها بر خیابان‌ها حائز اهمیت است.

همچنین پیشنهاد تغییر نام خیابان ابن‌سینا در محله یوسف‌آباد به بی‌بی‌مریم بختیاری مطرح شد که محمود میرلوحی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: نام باید پیام و محتوا داشته باشد و ابهام ایجاد نکند اینکه زنان سهمی در نام‌های خیابان داشته باشند خوب است ولی باید این مسأله با برنامه‌ریزی انجام شود.

وی افزود: من از این مسأله نگرانم که فردا نام سعدی و حافظ را هم بخواهند حذف کنند و نام جدیدی که بر مردم آشنا نیست جایگزین کنند.

به گفته میرلوحی، با تغییر نام خیابان ابن‌سینا به بی‌بی‌مریم بختیاری نیز خدمت نکرده‌ایم و می‌توان نام این بانوی مبارز را بر خیابان دیگری گذاشت.

مرتضی الویری هم در این باره گفت:‌ این موضوع آبروریزی شورای شهر است چراکه ابن‌سینا شخصیت جهانی است.

وی با بیان اینکه همه کشورها می‌خواهند نام ابن‌سینا را از آن خود کنند، توضیح داد: از سال ۴۳ که در دبیرستان هدف تحصیل می‌کردم نام خیابان ابن‌سینا وجود داشته و اهالی با این نام آشنا هستند و بنده با حذف نام ابن‌سینا به شدت مخالفم.

محمدجواد حق‌شناس عضو کمیته نامگذاری شورای شهر تهران نیز با انتقاد از انتقادات بی رویه اعضای شورا به پیشنهادات کمیته نام گذاری گفت:اگر در مریخ خیابان نامگذاری کنیم راحت‌تر است تا در تهران.

وی ادامه داد: ۶ عضو زن شورای شهر از ما خواسته‌اند نام زنان را در خیابان‌ها نامگذاری کنیم ولی اکنون با این مسأله مخالفت می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید