آغاز نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور در چابهار


آغاز نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور در چابهار

زاهدان- ایرنا- نشست مدیران هواشناسی استان‌های ساحلی کشور با 6 دستور کار عمده در مورد فعالیت‌های هواشناسی دریایی در چابهار به مدت 2 روز آغاز شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان روز شنبه در این همایش اظهار داشت: هواشناسی دریایی با پایش لحظه‌ای تغییرات جوی و صدور پیش‌بینی‌های جوی، سالانه جان هزاران فعال دریایی را از مرگ نجات می‌دهد و از بروز میلیاردها تومان خسارت به شناورهای دریایی جلوگیری می‌کند.
محسن حیدری گفت: بر اساس ارزیابی که اخیرا شیلات سیستان و بلوچستان انجام داده، هشدارهای هواشناسی که منجر به ممنوعیت ورود صیادان به دریا شده بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر شناور از بروز خسارت جلوگیر کرده است.
وی با بیان اینکه این ممانعت از بروز خسارت تنها مربوط به شناورهای صیادی است، ادامه داد: علاوه‌بر این بین ۳ تا ۴ میلیون تومان نیز از خسارت به طاقه‌های تورهای ماهیگیری نیز جلوگیری شده است.
مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان به اهمیت توجه به هشدارهای جوی بویژه هشدارهای دریایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، اداره کل هواشناسی استان پیشنهاد تشکیل کمیته راهبردی تهک دریایی را به نهادهای دریایی ارائه کرد و این کمیته در سال ۹۷ تشکیل شد.
وی افزود: کمیته دریایی ضمن قبول مسوولیت ترویج اهمیت و مزیت‌های هواشناسی دریایی در امن سازی فعالیت‌های دریایی، متعهد شد تا کاربران دریایی جنوب استان را تشویق به عضویت در سامانه خودکار تهک دریایی استان کند.
حیدری تصریح کرد: بر همین اساس با همکاری جدی اداره هواشناسی دریایی چابهار بانک اطلاعاتی از کاربران دریایی سیستان و بلوچستان تهیه شد و ظرف چند ماه تعداد اعضای این بانک اطلاعاتی با جهش ۵۰ برابری از ۱۰۰ کاربر به پنج هزار کاربر رسید.

مخاطرات دریایی جدی و خطرآفرین است
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: پس از شناسایی فعالان دریایی استان و با توجه به نقش هشدارها در حفظ جان و مال آنان از گزند پدیده‌های مخاطره آمیز جوی، اداره کل هواشناسی استان و اداره هواشناسی دریایی چابهار تمام سعی خود را بکار گرفتند تا هشدارهای جوی را در سریع ترین زمان ممکن به صورت مستقیم از طریق پیامک و غیرمستقیم از طریق بسترهای ارتباطی مختلف نظیر انتشار اخبار از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی و مکاتبه با مسوولان استانی، شهرستانی و بخش‌ها به کاربران برسانند.
وی با بیان اینکه هواشناسی سیستان و بلوچستان برای ترویج اهمیت اطلاعات هواشناسی دریایی ارتباط خود با نهادهای دریایی را گسترش داده است، گفت: علاوه بر تشکیل نشست‌های هفتگی کارگروه هواشناسی دریایی استان با هدف تولید توصیه‌های کاربردی هواشناسی برای فعالیت دریایی جنوب، به صورت ویژه و برای فرهنگ سازی موضوع به صورت مستقیم با شمار زیادی از کاربران نهایی جلسات برگزار شده است.
حیدری ادامه داد: هواشناسی نقش بی بدیلی در تأمین سلامت و امنیت فعالیت‌های دریایی دارد این اهمیت به قدری است که می‌تواند با اتکای به آن سالانه جان هزاران نفر را از خطر مواجهه با پدیده‌های مخرب جوی - دریایی نجات دهد.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان به اهمیت چابهار به عنوان دروازه ورود هند به آسیای میانه اشاره کرد و گفت: برنامه‌های توسعه‌ای گسترده‌ای در چابهار در حال اجراست که با تکمیل آنها حجم جابجایی کالا از چابهار بروزی چندین میلیارد دلار می‌رسد که باید در امنیت کامل جوی جابجا شوند.

کمک هواشناسی دریایی به فعالیت ۲۵ هزار صیاد در دریای عمان
وی بیان کرد: علاوه‌بر این صنایع شیلاتی زیادی در این منطقه فعال شده به طوریکه ۷۰ درصد تن ماهیان کشور را تامین می‌کند و رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد که هواشناسی دریایی مسوولیت سنگینی در قبال آنها دارد.

حیدری با بیان اینکه ۳۱ درصد از صید کل کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان صید میشود، خاطرنشان کرد: هم‌اینک ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید و حدود ۲۵ هزار صیاد در جنوب استان فعالیت که به صورت روزانه اطلاعات هواشناسی را از بسترهای مختلف دریافت می‌کنند.
وی توسعه متوازن چابهار و هواشناسی دریایی این منطقه را خواستار شد و گفت: باید سعی شود تا بین توسعه اقتصادی در چابهار با توسعه زیرساخت‌های هواشناسی توازن برقرار شود تا توسعه در آینده به مشکل بر نخوریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری