شوینده‌ها موجب ابتلا به آسم در کودکان می‌شود


شوینده‌ها موجب ابتلا به آسم در کودکان می‌شود

تهران- ایرنا- بر اساس نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام شده است، قرار گرفتن کودکان کم سن و سال در معرض محصولاتی که برای تمیز کردن خانه استفاده می‌شوند، موجب ابتلاء به آسم و خس خس سینه در آن‌ها می‌شود. 

به گزارش پایگاه اینترنتی یورک الرت، محققان دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه «سیمون فریزر» (SFU) می‌گویند: بیشتر شواهدی که آسم را با استفاده از محصولات پاکیزه کننده ارتباط می‌دهد در مورد بزرگسالان انجام شده است اما در این مطالعه جدید کودکان مورد مطالعه قرار گرفته اند؛ کودکان معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد از اوقات خود را در خانه سپری می‌کنند و به دلیل میزان تنفس بالاتر و تماس مرتب با سطوح خانگی، ریه ها و پوست آن‌ها نسبت به قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی آسیب پذیرترند.

محققان داده‌های مربوط به پرسشنامه‌های تکمیل شده توسط والدین دو هزار و ۲۲ کودک را که در مطالعه کوهورت نوزادان سالم کانادا (CHILD) شرکت کرده بودند، بررسی کردند. این کودکان از بدو تولد تا سه یا چهار ماهگی در معرض محصولات پاکیزه کننده خانه قرار گرفته بودند. محققان این کودکان را تا سه سالگی مورد ارزیابی قرار دادند تا مشخص شود که آیا آن‌ها به آسم و خس خس سینه مبتلا شده اند یا خیر.

این مطالعه نشان داد که مواد شیمیایی موجود در محصولات تمیز کننده با تحریک مسیرهای التهابی سیستم ایمنی بدن، به مجاری تنفسی آسیب وارد کرده و منجر به ابتلا به آسم و خس خس سینه در این کودکان در سه سالگی شده بود. البته نوسان میکروبیوم نوزاد نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشد.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که قرار گرفتن نوزاد در معرض مواد شیمیایی محصولات پاک کننده خانه با ابتلاء به بیماری‌های راه های تنفسی ارتباط دارد؛ این مطالعه عادات نظافت خانگی را به عنوان یک منطقه بالقوه برای مداخله به منظور پیشگیری از ابتلای کودکان به آسم مشخص می سازد.

محققان تاکید کردند که خواندن برچسب های موجود بر محصولات شوینده و انتخاب مواردی که اسپری نمی‌شوند و یا حاوی ترکیبات آلی فرار نیستند، در به حداقل رساندن میزان قرار گرفتن کودکان در معرض این مواد و متعادل کردن خطر ابتلاء به آسم ناشی از استفاده از محصولات تمیز کننده کمک می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها