امینی ذوق و دانشگاه را به هم پیوند زده است


امینی ذوق و دانشگاه را به هم پیوند زده است

تهران- ایرنا- سهیل محمودی گفت: اسماعیل امینی در پیوند دادن ذوق و دانشگاه، راه خانلری و زرین کوب را ادامه می‌دهد.

سهیل محمودی، عصر دوشنبه در بیست و سومین عصر کتاب که به بزرگداشت اسماعیل امینی، اختصاص داشت، با اشاره به تحصیلات دانشگاهی وی گفت: همیشه فاصله‌ای بین دانشگاه و ادبیات خیابان وجود دارد، در همه دنیا این چنین است. گاهی این فاصله صدها سال است؛ اما برخی افراد می‌توانند این فاصله را کم کنند و شورانگیزی ادبیات را به آکادمی ببرند، تعداد آن‌ها کم است، اما وجود دارند.
وی افزود: تا قبل از پرویز ناتل خانلری، این فاصله در ادبیات ما هم وجود داشت، در فرانسه هم آندره مالرو این کار را انجام داده است. کار این افراد بسیار ارزشمند است. خانلری، آغازکننده این راه بوده، عبدالحسن زرین‌کوب، تقی پورنامداریان، محمدرضا شفیعی کدکنی، قیصر امین‌پور و دیگران راه او را ادامه داده‌اند و اسماعیل امینی یکی از معاصران این مقوله است.
محمودی به راه‌های کم کردن فاصله دانشگاه و ادبیات مردمی اشاره کرد و گفت: روش برداشتن فاصله، گاهی تحقیق است، مثلا محمدعلی موحد که متفکر و خردورز است، جنون‌مندی مقالات شمس را تصحیح می کند، اما راه‌های زیادی برای آن وجود دارد.

دوستی من و امینی دیرینه است، ما ۸ سال هم همسایه بودیم. این شناخت خیلی جدی است، وجه پنهان زندگی ها در همسایگی دیده می شود و دلبستگی و پیوند ما هر بار بیشتر شده است.

محمودی به خلقیات امینی اشاره کرد و گفت: اسماعیل امینی فردی جدی است، از دروازه وجود این افراد کمتر می شود وارد شد اما وقتی وارد می‌شوید دنیای باصفایی را می بینید. او دیر صمیمی می شود اما فداکاری او زبانزد است. هر موقع مشکلی داشته باشید می توانید از او کمک بخواهید. او منش استادان خود را گرفته است و از محمدرضا شفیعی کدکنی، مظاهر مصفا و حتی دوستانش امین پور و دیگران تاثیر گرفته است.


امینی در شعر و طنز کرامت انسانی را رعایت می‌کند
مدیرعامل خانه کتاب، با اشاره به شخصیت ادبی اسماعیل امینی گفت: او را در حوزه شعر و شاعری دغدغه‌مند می‌شناسم، در حوزه طنز هم در مکتب کیومرث صابری فومنی شاگردی کرده و در این مکتب همیشه خط قرمزی به نام کرامت انسانی رعایت شده است.
نیکنام حسینی‌پور افزود: مهم‌ترین خصوصیت او کم حرف زدن است، کم صحبت می‌کند اما صراحت او مثال زدنی است. در حوزه زبان فارسی هم بسیار فعال است و دغدغه حفظ زبان فارسی را دارد، آموزش و پرورش ما نتوانسته این دغدغه را به بچه ها انتقال بدهد، این نگاه باید در کلان اصلاح شود. امینی اعتقاد دارد که فرهنگ باید بر سیاست سروری کند، فرهنگ مثل رودخانه باید جاری شود و این موضوع جز با همراهی اهالی فرهنگ ممکن نمی شود.


دنیا با افرادی شبیه امینی بهتر می‌شد
پژوهشگر و ادیب، با برشمردن ویژگی‌های اخلاقی اسماعیل امینی گفت: ادب و وقار و متانت امینی برای همه دلچسب بوده، تعادل در رفتار و گفتار ویژگی مهمی درباره امینی است. او انسانی چند بعدی است که به دور از رفتارهای متکبرانه، اندیشه ریشه دار ترویج کرده است.
جواد محقق افزود: گاهی از خودم می‌پرسم، اگر همه افراد مثل امینی بودند، ما دنیای بهتری داشتیم؟ و اگر به ایشان نگاه کنم، می گویم حتما دنیای بهتری داشتیم. ارزشمند است که جوری زندگی کنیم که مثل ما بودن به بهتر شدن دنیا کمک کند.


امینی یک فرهیخته اندیشمند است
سرپرست مرکز آفرینش‌های پرورش فکری کودک و نوجوان، گفت: وجه برجسته آقای امینی به عنوان یک فرهنگی اندیشمند و معلم فرهیخته دارند، این است که نسبت به جامعه‌ای که در آن هستند بی‌تفاوت نیست و قطعا واکنش نشان می‌دهد، من فکر می‌کنم این ویژگی شاعر را پویا نگه می‌دارد و نسبت به مخاطبین و مردمش متعهد می‌کند.
افسون امینی، سه ویژگی شخصیتی اسماعیل امینی را این گونه برشمرد: اسماعیل امینی، با هیچ کس تعارف ندارد، همه را نقد می‌کند، صراحت قلم و صداقت بیانش ستودنی است. ویژگی دیگرش تلاش است، من از زمانی او را شناختم که دانشجوی لیسانس بود اما از همان دوران هم بسیار فرهیخته دانشمند و به شدت اهل مطالعه بود. لفظ دکترا چیزی را به او اضافه و از او کم نمی‌کند.

ویژگی دیگر او، فروتنی و بی ادعایی‌اش است که همیشه افتاده بوده‌.

امینی نگهبان برج فرهنگی ایران است
محمدرضا زائری با بازگو کردن ویژگی‌های فکری امینی، گفت: شخصیت اجتماعی او مثل یک نگهبان برای زبان فارسی است. ما در روزگار ریختن باروها زندگی می‌کنیم، که نگهبان آن‌ها شخصیت مهمی دارد، امینی نگهبان برج و باروی فرهنگ ماست. اموال فرهنگی ما همواره نگهبانانی داشته تا به اینجا رسیده است.


مهدی قزلی، گفت: اسماعیل امینی از آثارش بزرگتر است، ما همیشه این توان را داریم که خودمان را بزرگتر نشان بدهیم اما امینی از نوادر روزگار است که می‌توان آثارش را کنار گذاشت و از خودش آموخت. جواد نوری نیز به شعرخوانی طنز درباره امینی پرداخت.


امینی شعله امید در قلب ماست
ساعد باقری، با شرح شعر مانلی نیما یوشیج، به شخصیت امینی اشاره کرد و گفت: نیما یوشیج در شهر مانلی می‌گوید افسون عشق، انسان‌ها را در برابر چیزی که نمی‌شناسند، به تغییر تشویق می‌کند. آدم‌هایی از جنس امینی کم هستند، کسی که قلعه‌بان است، اگر دوست را از دشمن نشناسد، کارش خراب می‌شود.
وی افزود: امینی با جوانان الفت مسئولانه داشته است، انگیزش‌های مصنوعی مشکلات زیادی ایجاد می‌کند اما امینی انگیزه حقیقی می‌دهد. داشتن دانش و پایبندی به لوازم دانش و مواجهه درست با نوآوری، از ویژگی‌های اوست.


امینی شخصیتی دارد که اعتماد جوانان به او جلب شده است، همه می‌دانیم که با کار گزارش کار پسندانه نمی‌شود به این اعتماد رسید.او ابزارهای نوین را استفاده می‌کند و می‌شناسد و دغدغه‌های واقعی دارد.

وی افزود: زمانی فکر می‌کردیم دنیای ذوق و دنیای علم و ادب راه جداگانه خود را می روند؛ اما حالا به یمن حضور کسانی چون امینی، امیدواری‌هایی وجود دارد. کسانی که بتوانیم با امینی مقایسه‌شان کنیم، اندک هستند. امینی شعله امید را در قلب ما روشن کرده است و او آرزویی بود که در قلب ما روشن شد. رفت و آمد با امینی بیش از سواد علمی، سواد زندگی‌اش افزایش می یابد.
در پایان برنامه تقدیرنامه ای به شهلا پورمصطفی همسر اسماعیلی امینی و معلم ادبیات اهدا و هدایایی از طرف معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، خانه کتاب، بنیاد شعر و ادب داستانی، انتشارات قدیانی، دفتر شعر جوان و انجمن شاعران جوان، به اسماعیلی امینی تقدیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت