ساخت سریع‌ترین ابررایانه برای پیش‌بینی دقیق شرایط جوی


ساخت سریع‌ترین ابررایانه برای پیش‌بینی دقیق شرایط جوی

تهران- ایرنا- دولت انگلستان 1.6 میلیارد دلار به ساخت سریع‌ترین و پیشرفته‌ترین ابررایانه حوزه هواشناسی برای پیش‌بینی دقیق وضعیت آب و هوایی اختصاص داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «تک اسپات»، پیش‌بینی دقیق وضعیت هوا با توجه به غیرقابل پیش‌بینی بودن طبیعت کار دشواری است، اما خوشبختانه فناوری روز می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد.

«آلوک شارما» رئیس وزارتخانه کسب و کار، انرژی و استراتژی صنعتی انگلیس (BEIS) روز دوشنبه اعلام کرد که دولت لندن ۱.۲ میلیارد پوند (معادل ۱.۶ میلیارد دلار) را به ساخت پیشرفته‌ترین اَبَر رایانه در حوزه هواشناسی اختصاص داده است.

مراحل نصب و سرهم‌بندی این ابررایانه از سال ۲۰۲۲ آغاز و در یک بازه ۱۰ ساله انجام خواهد شد.

انتظار می‌رود که فاز اول راه‌اندازی این ابررایانه، دقت پیش‌بینی‌های سرویس هواشناسی انگلستان را تا ۶ برابر افزایش دهد. به روزرسانی‌ها از سال ششم تا دهم نیز این دقت را تا سه برابر دیگر افزایش می‌دهد. مقامات انگلیسی انتظار دارند که این سیستم پیشرفته‌ترین ابر رایانه تخصصی هواشناسی در جهان باشد.

سرویس هواشناسی انگلستان با استفاده از این ابر رایانه می‌تواند وقوع طوفان‌ها را دقیق‌تر پیش‌بینی و مکان‌های مناسب ساخت سیل بند را تعیین کند و تغییرات اقلیمی در جهان را پیش‌بینی کند. فرودگاه‌ها و شرکت‌های برق نیز می‌توانند از داده‌های این سیستم پیشرفته در برنامه‌ریزی برای اختلالات احتمالی استفاده کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟