* لطفا مختصری از زندگی خود بگویید؟

حسن کربلایی حاجی‌اوغلی هستم. اصالتی تبریزی دارم و از بطن خانواده‌ای ساده و مذهبی‌ام. بنا به ضرورت و نوع کار پدر، سال‌ها پیش، والدینم مجبور به مهاجرت به تهران شدند. متاهل و دارای سه فرزند هستم. دارای مدرک دکترا در رشته‌های مدیریت رسانه و مدیریت استراتژیک با گرایش آینده‌پژوهی هستم. روزنامه‌نگار با سابقه 30 ساله، مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان هستم و عضویت در بسیج را هم در کارنامه دارم.

* در صورت ورود به مجلس اولین اولویت شما در مسیر قانونگذاری و نظارت چیست؟

قطعا حل مشکلات معیشتی مردم عزیزمان را هدف اول قرار می‌دهم. ما مردم خوبی داریم که لایق بهترین‌ها هستند. کشور ما نیز سرزمینی ثروتمند است. همه می‌دانیم که ما میراث‌دار حکومتی وابسته و فاسد بودیم که زیرساخت‌های مفسده‌برانگیز آن هنوز باقی است. دشمنان هشت سال جنگ را به ما تحمیل کردند و تحریمی 41 ساله را علیه استقلال و هویت ما به کار گرفتند و همین عوامل در کنار مدیریت ابتر و غیرعلمی و فعالیت کثیف نفوذی‌ها کافی است که مشکلات بزرگ معیشتی به بار آید. با این حال معتقدم با درک درست از شرایط و مدیریت توامان انقلابی و علمی می‌توان از موانع گذر کرد و مردم احساس گشایش کنند. منابع ثروت و علم و تجربه موجود است. مردم هم ان‌شاءالله کمک ما خواهند بود.

* چه سخنی با مردم دارید؟

ما کشور و مردمی بزرگ هستیم. ما از ابتدا یکتاپرست بودیم و ظرفیت پیروزی بر دشمنان را داشتیم. نام ایرانی همواره با معنویت و درک و احساس و مهربانی همراه بوده است. ما با وحدت خود کشورمان را از چنگال استکبار نجات دادیم و تا امروز به مرز خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها از جمله نانو، پزشکی، نظامی، کشاورزی، صنعتی، هسته‌ای و... رسانده‌ایم. ما چنان قدرت یافته‌ایم که توانستیم بزرگترین سیلی را به ارتش یک ابرقدرت بزنیم و دشمن جرات پاسخ نیابد.

تنها ملتی هستیم که با عزت، 41 سال تحریم‌های ددمنشانه را تاب آوردیم و قوی‌تر شدیم. پس باید با آگاهی بر ثروت معنوی و توان و قدرت خود، پرشور وحدتمان را حفظ کنیم و آینده روشنتر را در سایه تحکیم مودت و محکم‌تر شدن رشته وحدتمان حول معنویات و ولایتمداری و حب وطن به دست آوریم. شرکت در انتخابات و انتخاب نمایندگان اصلح و شایسته یکی از مظاهر قدرت و از جمله گام‌های ما برای پیشرفت بیشتر سرزمینمان است.

* شعار انتخاباتی شما چیست و چرا آن را برگزیدید؟

مبارزه با تورم، کارآفرینی و اشتغال. اینک ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. دشمن آمده که با سلاح اقتصاد، رذیلانه، هویت و استقلال ما را بگیرد. پس چاره؛ مبارزه با غول فساد و بیماری تورم و رفع بیکاری و اتکا به توانمندی های داخلی و رونق تولید ملی است و به همین دلیل است که شعار یاد شده را سرلوحه نگاه و عمل خود قرار داده‌ام.

* مهمترین مشکل مردم را چه می‌دانید و برای رفع آن چه پیشنهاداتی دارید؟

به حل معضلات اقتصادی و گره‌های معیشتی مردم فکر می‌کنم و دغدغه‌ام رفع مشکلات مادی مردم است که متاسفانه در سایه خصومت ورزی دشمنان داخلی و خارجی و بی‌توجهی یا کم‌توجهی و سیاسی‌کاری برخی دولتمردان و احزاب نسبت با مردم، اخیرا شکل پیچیده‌تری به خود گرفته است. ما کمیته‌ای از نخبگان اقتصادی را در کنار خود داریم که با نگاه به ظرفیت‌های موجود و فعلی، نظر به توانمندی‌های جوانان متعهد و متخصص، آرای مشورتی خود را در قالب طرح به ما خواهند سپرد. این آرا و طرح‌‌ها کاملا بومی و واقع‌نگرانه و عملیاتی است. در سایه این طرح‌ها ما از بنگاه‌های زودبازده حمایت قاطع می‌کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش می‌دهیم و خوداشتغالی را ترویج می‌نماییم. نظارت چون چتری فراگیر به بازار گسترده می‌شود و قوانین نظارتی و تنبیهی تقویت می‌شوند.

* مهمترین اشکال و نقطه ضعف مجلس دهم چیست؟

اگر بخواهم خیلی خلاصه پاسخ شما را بدهم؛ باید بگویم:


الف: نداشتن نظارت به دلیل داشتن پیوندهای جناحی و تعقیب اهداف گروهی و قبیله‌ای
ب: اعتنای بیشتر به موضوعاتی که دور از اولویت‌های مردم است (مثل: حمایت از زندانیان امنیتی و...)
ج: دور شدن از مطالبات و مشکلات مردمی، عمده ضعف‌های مجلس دهم است.

* آیا خود را طرفدار شفافیت (شفافیت آرا و فعالیت‌های نمایندگان مردم) می‌دانید؟

در ابتدای نمایندگی اموال خود را صراحتا اعلام خواهم کرد تا موکلینم و مردم خوب ایران بدانند که من صرفا برای خدمت خواهم آمد و بیشتر بدانند که نماینده‌ آنها کیست و از مال دنیا چه دارد. این یعنی اینکه من طرفدار سر سخت شفافیتم. نماینده یعنی کسی که از طرف موکلین ماموریت یافته است. اگر مردم یا موکلین ندانند که نماینده‌شان به اسم و از طرف آنان چه رای و نظری دارد؛ آیا عجیب نیست؟ این حق هر موکلی است که بداند و مطمئن شود، وکیلش، وکیل اوست و نه وکیل دولت و حزب و خدای ناکرده نفس دون و دشمنان!

* مجلس‌کارآمد از نظر شما چه مجلسیاست ؟

پاسخ شما ساده است. مردم مجلسی می‌خواهند که مدافع حقوقشان و برطرف کننده مشکلاتشان باشد‌ که طبیعتا چنین مجلسی باید که از نمایندگان متدین و انقلابی و پاکدست و خادم تشکیل شود.

رزومه و زندگینامه را اینجا ببینید