سناتورهای دو حزب آمریکا از جنگ طلبی ترامپ نگرانند


سناتورهای دو حزب آمریکا از جنگ طلبی ترامپ نگرانند

نیویورک– ایرنا– بنیانگذار گروه زنان صلح کدپینک گفت ترور سردار سلیمانی و نگرانی از عواقب سیاست جنگ‌طلبانه ترامپ موجب تصویب قطعنامه ضد جنگ با ایران در سنا با همراهی هشت سناتور جمهوریخواه شد.

"میدیا بنجامین" روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: زمانی که نمایندگان و سناتورها در کنگره تناقض‌گویی مقام‌های کاخ سفید درباره دلایل ترور سردار سلیمانی را دیدند، نگران شدند که دولت ترامپ آمریکا را وارد جنگی تازه و فرسایشی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: قطعنامه سنا، پیامدی قوی به دولت ترامپ فرستاد که ما مخالف جنگ با ایران هستیم و هر اقدام تنش‌آفرینی که باعث جنگ شود، از منظر کنگره غیرقانونی خواهد بود.

مخالفت جمهوریخواهان با جنگ طلبی ترامپ

بنجامین در پاسخ به اینکه رای هشت سناتور جمهوریخواه را به این قطعنامه چگونه می توان ارزیابی کرد، گفت: این موضوعی بسیار مهم است، بویژه به دلیل اینکه جمهوریخواهان همیشه از ترامپ دلهره دارند اما با توجه به قدرت ترامپ، وی توانسته است کلیت حزب را پشت سر خود داشته باشد.

وی اظهار کرد: این سناتورها از ترامپ نترسیدند و نشان دادند که در درون حزب جمهوریخواه، عده‌ای بیشتر هستند که با ترامپ موافق نیستند.

عضو گروه کدپینک درباره انگیزه این جمهوریخواهان برای محدود کردن اختیارات ترامپ گفت: آنها به شدت نگران بودند که پس از ترور ژنرال سلیمانی، ما در آستانه جنگ با ایران قرار گرفته‌ایم. همین طور روشن شد که ترامپ دست به اقدامی زده است که اصلا کنگره در جریان آن قرار نداشت.

بنجامین ادامه داد: به دنبال آن، توضیحاتی از سوی دولت ترامپ به کنگره ارئه شد که اصلا قانع کننده نبودند. از جمله گفته شد که خطر حمله فوری، ایالات متحده را تهدید می‌کرد. در جریان سوال و جواب‌ها در سنا، مشخص شد که اینها بی اساس است و سناتور راند پل و مارک لی خیلی عصبانی شدند زیرا آنها احساس می‌کنند که این دولت ارزشی برایشان قائل نیست و تنها سیاست‌های احمقانه خود را در قالب شاخه اجرایی پیگیری و پیاده می‌کند.

وی تاکید کرد: کنگره تصمیم گرفت که حق خود برای اختیار انحصاری اعمال جنگ را تثبیت کند. از سوی دیگر، این سناتورها گرایش ضد جنگ دارند و از جنگ‌های طولانی مدت خسته شده‌اند.

افکار عمومی ضد جنگ است

ایرنا از این فعال صلح آمریکایی پرسید که آیا واقعا یک جنگ دیگر لزوما به ضرر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ تمام خواهد شد؟

بنجامین پاسخ داد: معلوم نیست. بعضی وقت‌ها، رئیس جمهوری می‌تواند مردم را قانع کند که کشور در خطر قرار دارد. در موضوع اشغال عراق، افکار عمومی را به نفع حمله بسیج کرده بودند. در موارد دیگری هم ما دیده‌ایم که افکار عمومی برای جنگ بسیج شده است.

وی خاطرنشان کرد: در موضوع ایران، افکار عمومی به شدت ضد جنگ است. مردم آمریکا نتیجه ۲۰ سال جنگ را در خاورمیانه و مهمتر از آن، در داخل آمریکا دیده‌اند. میلیاردها دلاری که هزینه شده است و تلفات آمریکایی‌ها را دیده اند و متوجه شده‌اند که این همه هزینه، می‌تواند بی‌نتیجه باشد.

عضو گروه کدپینک هشدار داد: اما نمی‌توان تضمین داد که این دیدگاه ضد جنگ ثابت خواهد ماند و عوض نخواهد شد. اگر ترامپ احساس کند که ممکن است ببازد، احتمال دارد برای بسیج مردم به نفع خود، دست به اقدام نظامی بزند.

بنجامین افزود: با این حال با فضای جدیدی در مخالفت با جنگ با ایران روبرو هستیم. با توجه به توان و بزرگی ایران، نگرانی رسانه‌ای و واکنش‌های ضد جنگ در میان دموکرات‌ها بیشتر به چشم می‌خورد. همانطور که پس از ترور ژنرال سلیمانی دیدیم، این واکنش‌ها گسترده است.

مجلس سنای آمریکا پنج شنبه گذشته قطعنامه‌ای دوحزبی را تصویب کرد که به موجب آن رئیس جمهوری آمریکا بدون مجوز کنگره حق استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارد.

در این قطعنامه که با ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف تصویب شد، تصریح شده است کنگره هیچ وضعیت جنگی را نسبت به ایران اعلام نکرده است و مجوز قانونی برای استفاده از نیروی نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران هم به تصویب نرسیده است.

این قطعنامه همچنین مجوز ۲۰۰۱ برای استفاده از نیروی نظامی علیه عاملان حمله ۱۱ سپتامبر و مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق در سال ۲۰۰۲ را محملی برای مجوز استفاده از زور علیه ایران نمی‌داند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...