رابطه ولاییِ مستحکم با اهل‌بیت(ع) در سایه ورع و جهاد با نفس ایجاد می‌شود


رابطه ولاییِ مستحکم با اهل‌بیت(ع) در سایه ورع و جهاد با نفس ایجاد می‌شود

آیت‌الله تحریری گفت: هر مقدار انسان بخواهد رابطه ولایی خود را با اهل‌بیت(ع) قوی‌تر کند باید ورع و اجتهاد بیشتری داشته باشد. شهید سپهبد سلیمانی در ابتدا جهاد با نفس داشت، سپس به جهاد اصغر پرداخت.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، آیت الله «محمدباقر تحریری» امروز (یکشنبه، ۱۳ بهمن) در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه معیر طی سخنانی درباره بیانات امام صادق(ع) گفت: شیعیان با توجه و تعقل تحت ولایت ائمه معصومین(ع) قرار گرفتند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه ولایت ائمه معصومین(ع) لوازم و التزاماتی دارد که یکی از آنها عقل سالم است، تصریح کرد:‌ انسان به صورت فطری حقطلب است اما در دنیا حق و باطل در کنار هم هستند؛ اگر تعقل انسان درست کار کند ما را به حجت بیرونی یعنی انبیاء و اولیاء الهی هدایت می‌کند.

آیت‌الله تحریری تاکید کرد: اگر شخص با درک واقعی به شناخت و معرفت ائمه معصومین(ع) دست یافت به لوازم آن هم توجه می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان طوری خلق شده که برای رسیدن به اهداف خود باید تلاش کند، ابراز کرد: انسان برای حرکت در مسیر حق باید تلاش کند، امام صادق(ع) فرمودند: هر کس بخواهد به ولایت ما دست یابد، باید افکار، رفتار، اخلاق و حالات او شبیه ما باشد.

وی افزود: گریه هنگام عزاداری طبیعی است اما اگر انسان به خود لطمه بزند در شرع اسلام و اهل‌بیت(ع) جایز نیست، در مجالس شادی هم باید مسائل شرعی رعایت شود که دچار لهو و لعب نشوند.

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه رابطه ولایی با اهل‌بیت(ع) ایجاب می‌کند که ما خود را از جهت امور مختلف در نظام دینی با اهل‌بیت(ع) تطبیق کنیم که این نیز از طریق علما با تفکرات سالم دینی میسر است، تاکید کرد:‌ شیعه ضرر می‌کند اگر هفته‌ای بر او بگذرد و یک مجلس کسب معرفت دینی نداشته باشد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، بیان کرد: کسی به ولایت ما نمی‌رسد مگر با ورع یعنی به دوری از محرمات و انجام واجبات الهی اهتمام داشته باشد.

وی با استناد به روایت دیگری از امام باقر(ع)، گفت: شیعه ما نیست مگر کسی تقوای الهی را داشته باشد، ما از جانب خدا ضمانت نگرفتیم که هر کس را با هر خصوصیت به سعادت برسانیم زیرا بین ما و خداوند رابطه خویشاوندی نیست و از او طلبکار نیستیم، اما اهل بیت(ع) جز با اطاعت از خداوند به او تقرب نمی‌جوییم، هر کس مطیع خدا باشد ولایت ما برای او سود دارد اما کسی که عاصی و نافرمان الهی باشد از ولایت ما بهره نمی‌برد.

آیت‌الله تحریری افزود: پیامبر(ص) فرمودند افضل دین ورع است، یعنی اهتمام آشکار و پنهان شخص به دوری از گناه و انجام واجبات باشد، امروز انجام این اختلاس‌ها ناشی از ناظر ندیدن خدا بر اعمال است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه نخستین راه برقرار رشته ولایت با اهل‌بیت(ع) پس از اصلاح اعتقادات، اصلاح اعمال و تلاش کردن است، گفت: انسان بدون تلاش به جایی نمی‌رسد اما در مسیر حق باید تلاش او بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه ائمه الگوی تامه ورع و اجتهاد بودند، خاطرنشان کرد: هر مقدار انسان بخواهد رابطه ولایی خود را با اهل‌بیت(ع) قوی‌تر کند باید ورع و اجتهاد بیشتری داشته باشد. امروز مصادیق چنین انسان‌هایی شهدا هستند، طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب شهید سپهبد قاسم سلیمانی در ابتدا جهاد با نفس داشتند سپس به جهاد اصغر پرداختند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی