حجت‌الاسلام زائری: ما به اسماعیل امینی مدیونیم


حجت‌الاسلام زائری: ما به اسماعیل امینی مدیونیم

فارس نوشت: حجت‌الاسلام زائری در آیین بزرگداشت اسماعیل امینی گفت: امینی از افرادی است که میراث‌دار، نگهبان و قلعه‌بان ادبیات فارسی است و به همین دلیل، ما به او مدیونیم.

بیست و سومین عصر کتاب به بزرگداشت اسماعیل امینی، شاعر و طنزپرداز اختصاص داشت که این مراسم عصر امروز، دوشنبه ۲۸ بهمن در سرای کتاب برگزار شد.

متولد خلخال، بچه نازی‌آباد

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب در این مراسم ضمن اشاره به اینکه سال‌هاست اسماعیل امینی را می‌شناسد، چه از زمان مسئولیتش در وزارت ارشاد و چه سایر مسئولیت‌ها اظهار داشت: اسماعیل نام نیکی است برای او؛ چرا که قربانی جهت‌گیری و نگاه‌ها شده است و امینی از این باب برازنده اوست؛ چرا که امین سازمان‌ها و نهادها بوده که این نشان از نام نیک او دارد.

به گفته وی، بنده او را در حوزه شعر و شاعری و طنازی از افراد دغدغه‌مند می‌شناسم. شاید اگر اشاره کنیم به حوزه طنز باید نامی هم از کیومرث صابری به میان آوریم؛‌ چرا که امینی شاگردی او را کرده است و در گل‌آقا صابری برای حفظ کرامت انسان‌ها تلاش می‌کرد و این مسأله خط قرمزش بود. امروز امینی هم این‌گونه است. علاوه بر اینکه اخلاق‌مداری او برای ما الگوست.

وی ادامه داد: او برای زبان فارسی دغدغه‌مند است و حفظ آن را از ارکان فرهنگی می‌داند. دغدغه او همین است: زبان فارسی حفظ شود؛ چرا که سیستم آموزشی ما به این مسائل توجهی ندارد و در حفظ آن کوشا نیست.

حسینی‌پور در بخش دیگری از سخنانش گفت: ‌اسماعیل امینی معتقد است در حوزه فرهنگ و سیاست، فرهنگ باید بر سیاست سروری کند.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری سخنران دیگر این مراسم بود که اظهار داشت: ارادت من به اسماعیل امینی بخشی جنبه شخصی و دیگری کارکرد اجتماعی اوست. امینی از افرادی است که میراث‌دار، نگهبان و قلعه‌بان ادبیات فارسی است. ما به او مدیونیم.

ساعد باقری آخرین سخنران این مراسم بود که در سخنانی گفت: افرادی از جنس اسماعیل امینی انصافا کم هستند. مواجهه او با بچه‌های جوان در موضع خلاقیت ارزشمند است. با وجود او درخشش‌هایی می‌بینیم؛ چرا که انس و الفت او با جوان‌ترها مسئولانه است و موجب شده جوان‌ها به او اعتماد کنند. ما فکر می‌کردیم استاد اوستاها دیگر ظهور نخواهد کرد اما تبریک می‌گویم؛ چرا که هنوز امثال امینی‌ها هستند؛ هر چند اندک‌اند. من از او ممنونم که شعله امید را در دل افرادی چون من روشن نگه داشت. هر کس با او نشست و برخاست کند، سواد زندگی کردنش بالا می‌رود.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1353849

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین