شیعه واقعی دغدغه تمدن‌سازی دارد/ سبک زندگی اسلامی باید در عمل نمود یابد


شیعه واقعی دغدغه تمدن‌سازی دارد/ سبک زندگی اسلامی باید در عمل نمود یابد

خرمشاد با بیان‌اینکه بشر در حال حرکت به سمت نوعی تمدن جهانی علم‌‌محور است، گفت: شیعه واقعی کسی است که به روند تمدن‌سازی در انقلاب اسلامی کمک کند، اگر قرار است سبک زندگی اسلامی شود باید در عمل نمود یابد.

«محمدباقر خرمشاد» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نکاتی که مقام معظم رهبری در این بیانیه آورده اند، اظهار کرد: معظم‌له در این بیانیه به مباحث متعددی اشاره داشتند از جمله مساله تمدن‌سازی که عنوان می‌کنند: «از میان همه‌ی ملّت های زیر ستم، کمتر ملّتی به انقلاب همّت می گمارد؛ و در میان ملّت هایی که به‌پاخاسته و انقلاب کرده‌اند، کمتر دیده شده که توانسته باشند کار را به نهایت رسانده و به‌جز تغییر حکومت ها، آرمان های انقلابی را حفظ کرده باشند. امّا انقلاب پُرشکوه ملّت ایران که بزرگ‌ترین و مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، تنها انقلابی است که یک چلّه‌ی پُرافتخار را بدون خیانت به آرمان هایش پشت سر نهاده و در برابر همه‌ی وسوسه‌هایی که غیر قابل مقاومت به نظر می رسیدند، از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرده و اینک وارد دوّمین مرحله‌ی خودسازی و جامعه‌پردازی و تمدّن‌سازی شده ‌است. درودی از اعماق دل بر این ملّت؛ بر نسلی که آغاز کرد و ادامه داد و بر نسلی که اینک وارد فرایند بزرگ و جهانیِ چهل سال دوّم می شود».

این عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) با بیان اینکه رهبری در این بیانیه از انقلاب اسلامی به عنوان یک نهضت بزرگ دینی یاد کرده اند، گفت: از محصولات یک نظام اسلامی، تبلور اسلامی شدن در همه ابعاد است، یعنی اگر جامعه توانست در درون خودش تغییر ایجاد کند و در مسیر اهداف دینی گام بردارد، در واقع توانسته به نگرش نظام اسلامی نزدیک شود. برای مثال اگر قرار است که علوم انسانی، اسلامی شود در عمل این مهم تحقق یابد، اگر قرار است سبک زندگی اسلامی شود باید در عمل نمود یابد.

خرمشاد افزود: در واقع علاوه بر ساختار حکومت و دولت، این مردم هستند که باید در این مسیر گام برداشته و در مقام عمل وارد میدان شوند تا اهداف این انقلاب روز به روز به سمت تعالی پیش رود. در این راستا حرکت در مسیر کارآمدی نقش مهمی را ایفا می کند.

وی در ادامه ابراز کرد: باید بتوانیم توسعه ایران اسلامی را که از جمله منویات مقام معظم رهبری است در عرصه‌های مختلف به مرتبه تحقق نزدیک کنیم. البته راهی طولانی در پیش است اما با توجه به چشم‌انداز و برنامه های توسعه که تاکنون داشته ایم، طبیعتا تجارب فراوانی به دست آورده ایم که می تواند در این مسیر راهگشا باشد.

خرمشاد تاکید کرد: انقلاب اسلامی علی‌القاعده یک پدیده سیاسی است، در میانه معرکه‌ ایدئولوژی‌های چپ و راست و هماوردطلبی ایدئولوژی سوسیالیسم، مارکسیسم و راست لیبرالیسم و کاپیتالیسم ناگهان نهضتی با رویکردی دینی به منصه ظهور می رسد که این مساله خود نشان از شکل گیری حکومت و نظامی دارد که در آن برهه رویکرد متفاوتی از تمدن را معرفی کرده و با تکیه بر توان دینی و فرهنگی رو به جلو حرکت می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی، به عنوان هدف غایی این انقلاب مد نظر است، گفت: این امر نکته ای است که به صورت شفاف و به عنوان آرمان بزرگ برای انقلاب مطرح شده است و مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود مطرح می کنند: «انقلاب اسلامی اینک وارد دومین مرحله خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی شده است. عزیزان از انقلاب خود حراست و آن را هر چه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی است، نزدیک کنید».

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی مردمی‌ترین انقلاب عصر جدید است، ابراز کرد: باید برای ادامه راه انقلاب همبستگی و وحدت را تقویت کنیم. وقتی جامعه آماده شود زمینه ظهور فراهم می شود.

خرمشاد با بیان اینکه رویه فعلی موجود در جهان نشان از آن دارد که بشر در حال حرکت به سمت و سوی نوعی تمدن جهانی علم‌ محور است، گفت: در این میان جمهوری اسلامی بعد از گذشت ۴۱ بهار از پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقاطع مختلف علمی سربلند و موفق بیرون آمده است که این مهم حکایت از اهمیت جایگاهِ تلاش برای ارتقای علمی کشور در نظام اسلامی دارد.

وی اضافه کرد: در بخش هایی از بیانیه گام دوم انقلاب، ایجاد تمدن نوین اسلامی از جمله اهداف ذکر شده است، اما در این میان آمادگی برای تمدن معنوی که همان ولایت عظمی و حکومت حضرت حجت(عج) است اصلی ترین هدف و غایت به شمار می آید.

خرمشاد در پایان خاطرنشان کرد: شیعه واقعی کسی است که به روند تمدن سازی در انقلاب اسلامی کمک کند، تمدن اسلامی ۵۰۰ سال تمدن غالب بر جهان بشری بوده است. در زمانی که سرزمین ها در بربریت به سر می بردند، حکومت ها تحت زعامت مسلمانان بوده اند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مسدود شدن پل گلدن گیت سانفرانسیسکو از سوی حامیان فلسطین