الجزیره: روسیه و ترکیه به سمت جنگ حرکت می‌کنند؟ / آیا آمریکا دخالت می‌کند؟


الجزیره: روسیه و ترکیه به سمت جنگ حرکت می‌کنند؟ / آیا آمریکا دخالت می‌کند؟

زاهر البیک در الجزیره نوشت: در حالی که نقشه درگیری ها در شمال سوریه روز به روز پیچیده تر و گسترده تر می شود، تحرکات میدانی، از احتمال وقوع مقابله نظامی بین نیروهای ترکیه و گروههای سوری معارض، با نظام سوریه، که مورد حمایت روسیه است، خبر می دهد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، در ادامه این مطلب آمده است: از 9 ماه پیش، استان ادلب شاهد برخوردهای نظامی بین نیروهای نظام اسد و مخالفان آن، بوده است و در سایه بی اعتمادی ترکیه به ایالات متحده، همچنان، خطر مقابله نظامی با روسیه وجود دارد، که می تواند به نوبه خود، منجر به فروپاشی روابط بین ترکیه و روسیه شود؛ دغدغه بزرگی که از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی، برای ترکیه اهمیت زیادی دارد و باعث می شود گزینه های آن برای تعامل به روسیه، کمتر و کمتر شود.

به عقیده تحلیلگران، نظام سوریه قادر به اتخاذ هیچ تصمیمی در مورد عملیات نظامی نیست و هر تصمیم این چنینی، در دست روسهایی است که با قدرت در سوریه حاضرند.

برخورد با روسیه

همزمان با سفر هیئت روسی به آنکارا، وزارت دفاع ترکیه تاکید کرد که نقاط تحت کنترل این کشوردر سوریه، به مأموریت خود ادامه داده و قادر به دفاع از خود هستند. این وزارتخانه تاکید کرد که آنکارا به دنبال عقب نشینی از نقاطی تحت سیطره خود در سوریه نیست و به این ترتیب، پیامی را برای روسیه ارسال کرد، مبنی بر اینکه آنکارا هر گونه طرح روسیه برای تعدیل در مرزهای توافق سوچی و خروج ترکیه از سوریه را نمی پذیرد.

در همین رابطه، یاسین کوفانتش، استاد روابط بین الملل در دانشگاه «ارجیس» ترکیه، معتقد است که تنش نظامی بین دو ارتش سوریه و ترکیه در استان ادلب، بدترین بحرانی است که روابط ترکیه و روسیه از سال 2015 تا کنون، به خود دیده است.

کوفانتش در گفتگو با الجزیره تصریح کرد که با وجود اختلافات پیچیده و دوری در مواضع بین دو کشور، ترکیه تمایلی به برخورد واقعی با روسیه ندارد و مسکو هم مایل نیست خسارتی متوجه ترکیه شود؛ از این رو، هر دو به دنبال راه حل های استثنایی هستند که چه بسا به صورت تعدیل در توافق سوچی و خروج یک نسخه جدید از این توافق، نمود یافته و بخشی از خواسته های هر دو طرف را محقق کند.

یکی از سناریوهایی که مطرح می شد، احتمال وقوع مقابله مستقیم بین روسیه و ترکیه است، که کوفانتش آن را بعید دانسته و می گوید: «اعتقادی ندارم که مقابله مستقیم بین نیروهای روسی و ترکی در حال حاضر اتفاق بیفتد». وی همچنین معتقد است که شایعه ضعیف شدن ترکها در داخل سوریه، صحت ندارد.

نقش آمریکا

در واکنش به بمباران برخی پایگاههای ترکیه در شمال غربی سوریه، توسط نیروهای نظام اسد، واشنگتن از حمایت خود از آنکارا خبر داده و به آن پیشنهاد کمک داد. ضمن آنکه دمشق را تهدید به تحریم کرد، تا نظام سوریه و هم پیمان روسی آن را وادار به پایان دادن به تنش ها کند.

سنان سویلماز، روزنامه نگار ترک معتقد است که این بار، موضع آمریکا جدی است، نه فقط در حمایت از ترکیه، بلکه قصد دارد تا آنچه «وکالت آمریکا» به پوتین، نامیده می شود را متوقف کند.

سویلماز در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که این دخالت مستقیم آمریکا، در حمایت از ترکیه، نشان می دهد که روسیه هنوز بازیگر اول در این درگیریهاست و آمریکا قصد دارد به میدان سوریه بازگردد، تا در جریان راه حل های آینده بحران سوریه، نقشی داشته باشد.

این روزنامه نگار ترک تاکید می کند که در صورت وقوع مقابله نظامی گسترده در ادلب، ترکیه نیاز مبرمی به حمایت سامانه های دفاعی پیشرفته دارد؛ همانطور که پیش از این، تکیه زیادی بر سامانه های باتریوت آمریکایی داشت، که به دنبال افزایش اختلافات با دولتهای غربی و خرید اس 400 روسی، سامانه های باتریوت، کنار گذاشته شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...