بهترین مسیر برای توسعه پایدار کشور توجه به آموزش‌های مهارتی است


تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین مسیر را برای توسعه پایدار کشور توجه به آموزش‌های مهارتی دانست.

بهترین مسیر برای توسعه پایدار کشور توجه به آموزش‌های مهارتی است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای بهترین مسیر را برای توسعه پایدار کشور توجه به آموزش‌های مهارتی دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی پیش از ظهر امروز ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با تبریک مجدد چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بیان کرد: به یمن حضور ارزشمند اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه ای که همزمان با افتتاح طرح‌های عمرانی، رفاهی، ورزشی و بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری دانشجویان این دانشگاه، 15 بهمن ماه در دانشکده فنی و حرفه ای دکتر شریعتی تهران، برگزار شد، پس‌از سال‌ها انتظار، با دستور دکتر نوبخت در ایام ا... دهه فجر و در مورخ 1398/11/19 ابلاغ انتزاع دفتر بخشی دانشگاه فنی و حرفه ای از آموزش‌های عمومی سازمان برنامه و بودجه و الحاق آن به دفتر بخشی آموزش عالی و ابلاغ تخصیص‌های بودجه ای مشابه با سایر دانشگاه‌ها در راستای حمایت از دانشگاه فنی و حرفه‌ای، صادر شد.

وی آموزش‌های فنی و حرفه ای را یک مسیر صحیح و سازماندهی شده برای توسعه کارآفرینی و اشتغال جوانان ترسیم و اظهار کرد: اگر امروز اشکالاتی به نظام آموزش عالی کشور وارد است جز این نیست که طی سالیان اخیر مسیر روشنی برای دانشجویان مشخص نشده و دانشجویان و خانواده‌ها به صرف علاقه به آموزش و ساختارهای آموزشی جذب دانشگاه ها شده اند.

صالحی عمران افزود: طبیعی است طبق رویکرد بیان شده و این مدل ساماندهی آموزش عالی، با انبوه متقاضیان برای کنکور و تعداد زیاد فارغ التحصیلان بیکار مواجه می‌شویم، چرا که در این صورت فقط ارتباط کمی بین اشتغال و آموزش شکل گرفته است.

وی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار در کشور هستیم باید با برنامه ریزی منسجم، مسیر روشنی برای جوانان ترسیم کنیم و بنده اعتقاد دارم یکی از بهترین، پر اثر ترین و کوتاهترین مسیر ها توجه به آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی چه در مقاطع متوسطه آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی است چرا که ارتقای آموزش‌های فنی و حرفه ای یکی از بزرگترین شاخص‌های توسعه در جهان به حساب می‌آید لذا دولت ها باید توجه ویژه ای بر این موضوع پر اهمیت داشته باشند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای با عنوان اینکه توجه به آموزش های فنی و حرفه ای باید به یک گفتمان همگانی و ملی تبدیل شود بیان کرد: هر فردی در آینده به یک شغل نیاز دارد و مسیر دستیابی به شغل داشتن، مهارت و آموزش‌های مهارتی است.

صالحی عمران با اشاره بر اینکه این نوع از آموزش‌ها به دلیل وجود کارگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و لزوم تأمین مواد مصرفی گران قیمت، ساز و کارهای مختص به خود و سرمایه گذاری های متناسب را طلب کرده و اساساً آموزش های فنی و حرفه ای پر هزینه است تصریح کرد: آموزش های مهارتی نقش مهمی در دسترسی فارغ التحصیلان به اشتغال و درآمد پایدار دارد و تجربیات بین المللی هم نشان داده اگر بخواهیم در یک موضوع نتیجه مناسبی دریافت کنیم بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن را انجام دهیم و با عنایت به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای فرصت تکمیل مهارت ها را برای جوانان فراهم می کند و قطعاً در بازار کار هم تأثیر بسزایی دارد بنابراین باید توجه ویژه ای از سوی دولت برای تحقق اهداف آن صورت پذیرد.

وی با عنوان اینکه متاسفانه طی سال‌های اخیر شاخص‌ها و الزامات هزینه ای دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به انبوه مجموعه های کارگاهی و آزمایشگاهی به درستی سنجیده نشده بود و در مقایسه جداول بودجه ای این دانشگاه را با سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی درمیابیم که بسیار پایین بوده و مطلوب نیست و این نشان دهنده آن است که مبانی درستی برای محاسبه هزینه های لازم برای آموزش های فنی و حرفه ای صورت نگرفته است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار کرد: دفتر بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای بعد از انتزاع از آموزش و پرورش کماکان در دفتر بخشی آموزش های عمومی سازمان برنامه و بودجه قرار داشت و مبانی محاسباتی و تنظیم بودجه این دانشگاه بر مبنای دانش آموزی محاسبه می شد، لذا این موضوع با رئیس سازمان برنامه و بودجه طرح مسئله شد و کارگروه های مشترکی برای ساماندهی این امر در طرفین شکل گرفت و با حضور ایشان در اجلاس روسا و طرح مجدد موضوع، بحمدا... با دستور مستقیم دکتر نوبخت، دانشگاه فنی و حرفه ای در دفتر بخشی آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت.

صالحی عمران افزود: با الحاق دانشگاه فنی و حرفه ای به دفتر بخشی آموزش عالی سازمان برنامه و بودجه، شاخص های تنظیم هزینه ای آن از جمله سرانه یارانه غذایی و تغذیه دانشجویی، رفاهی، ورزشی و ... با دفتر قبلی متفاوت بوده و با مبانی جدید سنجیده خواهد شد و فرصتی برای کشور خواهد بود که یک بار دیگر به طور جدی تر به آموزش های عالی فنی و حرفه ای توجه شود و لذا باید جوانان را تشویق کنیم در دانشکدهها و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل شده و مهارت و حرفه‌های مورد نیاز برای ورود به مشاغل را پیدا کنند و از این طریق نیاز توسعه ای کشور هموار تر شود.

وی با عنوان این که با تغییر دفتر بخشی و دستور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جهت تخصیص‌های بودجه ای دانشگاه فنی و حرفه ای مشابه با سایر دانشگاه‌ها، موج انگیزشی بالا و روحیه ای خوبی در بین کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای ایجاد کرده و انتظار چندین ساله همکاران محقق شده است اشاره کرد: امیدوارم با روند پیش رو، کارکنان دانشگاه فنی و حرفه ای با تلاش مضاعف و سخت کوشی کمک کنند تا آموزش عالی فنی و حرفه ای به اهداف و مأموریت‌های بزرگ خود جامه عمل بپوشاند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اعتقاد دارم اگر سرمایه گذاری مطلوبی بر آموزش های عالی فنی و حرفه ای صورت پذیرد قطعاً آموزش های کیفی را به همراه خواهد داشت و آموزش های کیفی مهارتی حتماً منجر به اشتغال می‌شود و وقتی مهارتی به طور دقیق به افراد منتقل شود راه ورود به بازار کار را تسریع می کند و در صورتی که جمعیت فعال در عرصه های اشتغال چشمگیر باشد، رشد اقتصادی، رشد تولید نا خالص ملی و رونق تولید را بهمراه خواهد داشت. لذا بنده به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشگاه فنی و حرفه ای، از نگاه ویژه دولت محترم بالاخص مدیران سازمان برنامه و بودجه و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آموزش های فنی و حرفه ای تشکر و قدردانی می کنم و اطمینان دارم اعتماد مدیران و مسوولین ارشد کشور به دانشگاه فنی و حرفه ای با وجود پتانسیل کاری بالای کارکنان و دانشجویان این مجموعه، فرصت مناسبی برای حل معضل اشتغال و کارآفرینی در بین جوانان فراهم می آورد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟