نشانه های بیماری در زنان که باید جدی گرفته شوند


نشانه های بیماری در زنان که باید جدی گرفته شوند

برخی بیماری ها در زنان با علائمی اولیه همراه است که شناخت این علائم به پیشگیری و درمان به موقع آنها…

برخی بیماری ها در زنان با علائمی اولیه همراه است که شناخت این علائم به پیشگیری و درمان به موقع آنها کمک می کند، در ادامه به برخی از مهم ترین علائم هشداردهنده بیماری ها در زنان اشاره می شود

بیماری های مهمی که زنان به آنها دچار می شوند

شناسایی برخی علائم که به مشکلات سلامت بالقوه جدی اشاره دارند، آسان است. به عنوان مثال، سینه درد، تب بالا، و خونریزی همگی نشانه هایی از بروز مشکلی جدی در بدن هستند که سلامت و بهزیستی انسان را تحت تاثیر قرار می دهند.

اما بدن شما می تواند به روش های ظریف‌تری نیز نسبت به بروز مشکل هشدار دهد. برخی زنان ممکن است با این نشانه ها آشنایی نداشته یا آنها را نادیده بگیرند، در شرایطی که نباید این گونه باشد.

بیشتر بدانید : مواد غذایی بسیار مفید برای سلامت بانوان

تورم یا تغییر رنگ پستان

تورم پستان می تواند شرایطی عادی باشد. زنان بسیاری پیش از دوره های قاعدگی یا طی بارداری این شرایط را تجربه می کنند. با این وجود، اگر با تورمی غیرعادی یا جدید مواجه هستید، بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است. تورم سریع یا تغییر رنگ (لکه های بنفش یا قرمز) پستان ممکن است نشانه هایی از سرطان پستان التهابی باشند.

سرطان پستان التهابی نوعی نادر از سرطان پستان پیشرفته است که به سرعت بروز می کند. البته، عفونت های پستان نیز می توانند موجب علائمی مشابه شوند. مراجعه به پزشک در صورت مواجهه با تغییر رنگ یا اندازه پستان اهمیت دارد.


نفخ شکم

نفخ شکم یکی از علائم شایع قاعدگی است. برخی حساسیت های غذایی نیز می توانند برای یک یا دو روز موجب احساس نفخ شوند. با این وجود، نفخ شکم که بیش از یک هفته ادامه دارد می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان تخمدان باشد.

از دیگر علائم سرطان تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس پری و سیری سریع پس از خوردن مقدار کمی غذا دشواری در غذا خوردن نیاز مکرر به دفع ادرار کمبود مداوم انرژی خونریزی پس از یائسگی خونریزی یا ترشحات غیر طبیعی از واژن در زنانی که در مرحله پیش یائسگی قرار دارند

این علائم ممکن است به راحتی نادیده گرفته شوند. بسیاری از موارد سرطان تخمدان تا زمانی که به مراحل پایانی خود می رسند، شناسایی نمی شوند. اگر با نفخ پایدار یا غیرعادی شکم مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.


مدفوع خون آلود یا سیاه رنگ

رنگ مدفوع با توجه به غذاها و داروهای مصرفی شما می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، مکمل های آهن و داروهای اسهال ممکن است موجب سیاه شدن مدفوع شوند.

در موارد جدی، مدفوع سیاه رنگ می تواند نشانه ای از خونریزی در قسمت بالایی دستگاه گوارش باشد. همچنین، مدفوع قهوه ای مایل به قرمز یا خون آلود می تواند به خونریزی از قسمت پایینی دستگاه گوارش اشاره داشته باشد. اینها نشانه هایی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه شود.

خونریزی ممکن است به دلایل زیر شکل بگیرد:

هموروئید زخم ها دیورتیکولیت بیماری التهابی رود سرطان بیماری های دیگر دستگاه گوارش


تنگی نفس غیرمعمول

کمبود نفس پس از بالا رفتن از تعداد زیادی پله یا دویدن غیرعادی نیست. اما تنگی نفس پس از انجام فعالیتی سبک می تواند از نشانه های اولیه یک مشکل جدی ریوی یا قلبی باشد. در صورت مواجهه با تنگی نفس بدون دلیلی مشخص، بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط است.

ایسکمی کرونری (Coronary Ischemia) یکی از دلایل احتمالی تنگی نفس است. این شرایط به کمبود جریان خون در عضله قلب به واسطه یک انسداد نسبی یا کامل در سرخرگ اشاره دارد. انسداد ممکن است به یک حمله قلبی منجر شود.

در صورت تجربه تنگی نفس همراه با علائم زیر بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

احساس درد یا ناراحتی در سینه حالت تهوع سبکی سر


خستگی مداوم
نشانه های بیماری در زنان که باید جدی گرفته شوند

همه ما هر از گاهی به واسطه کمبود خواب یا دلیلی دیگر خستگی شدید را تجربه می کنیم. اما خستگی مداوم ممکن است به یک مشکل زمینه ای جدی اشاره داشته باشد، از این رو، برای بررسی دقیق شرایط باید به پزشک مراجعه کنید.

از جمله شرایطی که می توانند موجب احساس خستگی مداوم شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افسردگی نارسایی کبد کم خونی سرطان سندرم خستگی مزمن نارسایی کلیوی بیماری قلبی عروقی بیماری تیروئید آپنه خواب دیابت


کاهش وزن بدون دلیلی مشخص

اگر در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کرده یا ورزش می کنید، کاهش وزن مساله ای غیرعادی نیست. اما کاهش وزن بدون دلیلی مشخص می تواند نگران کننده باشد. در صورت مواجهه با این شرایط باید برای بررسی دقیق و شناسایی دلیل آن به پزشک مراجعه کنید.

از دلایل احتمالی کاهش وزن ناخواسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرطان اچ‌آی‌وی بیماری سلیاک دیابت بیماری قلبی بیماری تیروئید

رشد مو روی صورت یا سینه

رشد موی زائد روی صورت تنها یک نگرانی در مورد زیبایی نیست. رشد موی زائد روی صورت و سینه زنان معمولا به واسطه افزایش سطوح آندروژن ها (هورمون های مردانه) رخ می دهد. این می تواند نشانه ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ترین اختلال هورمونی بین زنان در سن باروری است. از علائم دیگر مرتبط با این شرایط می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آکنه بزرگسالی چاقی قاعدگی های نامنظم فشار خون بالا


مشکلات مزمن معده

مشکلات گاه و بیگاه معده نباید دلیلی برای نگرانی باشند. با این وجود، مشکلات مزمن معده می تواند نشانه ای از ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر باشد. از دیگر علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و کرامپ های شکم اسهال یبوست

سندرم روده تحریک‌پذیر در زنان نسبت به مردان شایع‌تر است. علائم این شرایط ممکن است با یک ناراحتی معده یا مصرف یک وعده غذایی نامناسب اشتباه گرفته شود. اما اگر به طور منظم این علائم را تجربه می کنید باید به پزشک مراجعه کنید. سندرم روده تحریک‌پذیر از طریق ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی و سبک زندگی قابل درمان است. دارو نیز می تواند به تسکین علائم کمک کند.

علائم معده گاهی اوقات می توانند نشانه ای از مشکلات سلامت جدی دیگر نیز باشند. در صورت تجربه مشکلات مداوم در دستگاه گوارش برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.


خونریزی از واژن پس از یائسگی

یائسگی در میانسالی و پس از توقف تخمک‌گذاری در زنان رخ می دهد. این شرایط با توقف چرخه های ماهانه قاعدگی همراه است. یائسگی به زمانی گفته می شود که دوره های قاعدگی برای حداقل یک سال متوقف شده باشند.

برخی زنان پس از یائسگی همچنان علائمی مانند گرگرفتگی و خشکی واژن را تجربه می کنند. اما خونریزی از واژن پس از یائسگی می تواند یک نشانه هشدار دهنده باشد و باید بلافاصله برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. خونریزی از واژن پس از یائسگی هرگز شرایطی عادی محسوب نمی شود و می تواند نشانه ای از یک مشکل سلامت جدی، از جمله موارد زیر باشد:

فیبروئید رحمی اندومتریت سرطان


سکته مغزی و حمله ایسکمی گذرا

همه افراد بزرگسال باید با علائم یک سکته مغزی یا یک حمله ایسکمی گذرا آشنا باشند. حملات ایسکمی گذرا گاهی اوقات به عنوان «مینی سکته مغزی» نیز شناخته می شوند. برخلاف یک سکته مغزی، حمله ایسکمی گذرا موجب آسیب دائمی به مغز نمی شود. با این وجود، یک سوم افرادی که یک حمله ایسکمی گذرا را تجربه می کنند، بعدا دچار سکته مغزی خواهند شد.

از علائم یک حمله ایسکمی گذرا یا سکته مغزی که به صورت ناگهانی ظاهر می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضعف، اغلب در یک سمت بدن سستی عضلانی، اغلب در یک سمت بدن سردرد سرگیجه از دست دادن بینایی، در یک یا هر دو چشم دشواری در تکلم

اگر با هر یک از این علائم مواجه هستید باید بلافاصله در پی دریافت کمک پزشک باشید. دریافت سریع‌تر کمک می تواند خطر عوارض جانبی بلند مدت را کاهش دهد.


بیشتر بدانید : 6 اتفاق عجیب در بدن زنان

بیشتر بدانید : تفاوت خود ارضایی در زنان با مردان

بیشتر بدانید : ویتامین های مورد نیاز بدن زنان

بیشتر بدانید : واژن و 13 راز برای داشتن واژن سالم


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس