تولید لوازم خانگی سامسونگ و ال جی در داخل یا «قاچاق» با مزایای ویژه؟


روز گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا خبر از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی از سطح بازار و شهرها داد اما حالا سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید هر دو ال جی و سامسونگ 2 سال است که محصولی در بازار ایران عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند.

تبليغ

روز گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا خبر از جمع‌آوری تابلوهای شرکت‌های کره‌ای تولید لوازم خانگی از سطح بازار و شهرها داد اما حالا سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌گوید هر دو ال جی و سامسونگ 2 سال است که محصولی در بازار ایران عرضه نمی‌کردند و فقط برای تبلیغ و حفظ بازار ایران هزینه می‌کردند.

ماجرای ال جی و سامسونگ در بازار لوازم خانگی ایران چیزی ورای حضور یا عدم حضور یک شرکت خصوصی خارجی در کشور است و ابعاد دیگری چون استفاده از امتیازهای دولتی و گمرکی تحت لوای حمایت از تولید داخل مطرح است. از آنجایی هم که پای حمایت های دولتی و استفاده از امتیازهای خاص در میان است، دشوار بتوان از طرفین انتظار صداقت داشت. در هر صورت امروز جنبه دیگری از ماجرا مطرح شد.

اردیبهشت 98 بود که برای اولین بار زمزمه‌های جدی از خروج برخی برندهای خارجی لوازم خانگی کره‌ای از ایران به گوش می‌رسید. البته خیلی زود مقامات شرکت‌های ایرانی در یک عملیات این موضوع را تکذیب کردند. حتی چند روز بعد هم مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرد خطوط تولید سامسونگ و ال جی در ایران فعال است و بحث خروج از ایران به هیچ عنوان مطرح نیست. اما حالا از جمع آوری تابلوهای سامسونگ و ال جی از سطح شهرها گفته می‌شود. البته این فقط بخشی از ماجرا است و جنبه‌های پنهان و نهان زیادی دارد.

در همین باره حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، می‌گوید شرکت‌های کره‌ای نزدیک به دو سال است که به تبعیت از تحریم‌های آمریکا شرکت‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند. وی گفت: در این مدت شرکت‌های کره‌ای مواد اولیه، قطعات و اجازه استفاده از لایسنس برند را به شرکت‌هایی که بر اساس قرارداد با شرکت‌های کره‌ای ال‌جی و سامسونگ در بخش لوازم خانگی سرمایه گذاری کرده بودند، ندادند.

وی افزود: طی دو سال اخیر محصولات شرکت‌های کره‌ای وارد نشده و تولیدکنندگان ایرانی که با برند آن‌ها کار می‌کردند هم تولید نداشتند.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه شرکت‌های ال جی و سامسونگ طی سال‌های اخیر کالایی به بازار ایران عرضه نمی‌کردند، تصریح کرد: این شرکت‌ها به امید اینکه بازار جذاب ایران را از دست ندهند و با توجه به این که حتی برای نسل بعدی ما فرهنگ‌سازی و برند سازی کرده بودند، به امیدی روزی که تحریم‌ها برداشته شود و دوباره به ایران برگردند، همچنان برای تبلیغات هزینه می‌کردند.

وی با بیان اینکه شرکت‌های کره‌ای در شرایط سخت مردم ایران را تنها گذاشتند، اظهار کرد: برندهای کره‌ای علاوه بر هزینه کردن برای تبلیغات، به صورت سازمان یافته از طریق قاچاق بازار ایران را تأمین می‌کردند که این مسئله باعث شده بود در رقابت نابرابر، تولیدکنندگان ایرانی را زمین‌گیر کنند و حقوق دولتی و گمرکی دولت را نیز پرداخت نکنند.

غزنوی در ادامه از سرمایه‌گذاری برای تولید لوازم خانگی "کیفی" به اندازه دو برابر نیاز داخلی خبر داد و گفت: مسئله اصلی این است که حل مشکلات تولیدکنندگان در برگزاری جلسات و گفت‌وگو خلاصه شده و حمایت اساسی در این بخش وجود ندارد.

البته تیرماه امسال هم رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی نسبت به بدعهدی سامسونگ و ال جی در تأمین مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی در ایران گلایه کرده بود.


تبليغ

کامنت‌ها (0)

امتیاز 0 از 5 بر اساس نظر 0 نفر
کامنتی درج نشده

کامنت بگذارید

  1. ارسال کامنت بدون عضویت. عضویت یا ورود به سایت.
امتیاز دهید:
0 کارکتر
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
تبليغ