ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران


ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران

دولت روحانی در سالهای اخیر حدود 95 درصد دستورات FATF را اجرا کرده است اما این اقدامات نقد،نه تنها هیچ بهبودی در روابط بانکی ایجاد نکرده است،بلکه التهابات ارزی را نیز به دنبال داشته است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم

«کوروش احمدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «واقع‌بینانه اگر نگاه کنیم یک قاعده ژئوپلیتیک حکم می‌کند که کشورهای کوچکتر یک منطقه که خود را در برابر یک قدرت منطقه‌ای بزرگتر آسیب‌پذیر می‌دانند، در صدد ایجاد توازن با کمک یک قدرت فرامنطقه‌ای برآیند، به‌ویژه در زمانه‌ای که میانه این قدرت منطقه‌ای با قدرت جهانی شکرآب هم باشد. لذا مادامی که کشورهای منطقه ما از یکسو درست یا غلط از جانب ایران احساس نگرانی بکنند و از سوی دیگر آمریکا منافعی در جذب این کشورها داشته باشد، آش همین آش است و کاسه همین کاسه».

احمدی در ادامه گفت: «ما بعد از عبور از یک دوره طولانی اعتماد زدایی، نیاز به وارد شدن در یک دوره طولانی اعتمادزایی داریم. به این امید که بتوانیم در مقطعی رابطه دوستانه با دیگر کشورهای منطقه داشته باشیم و احساس نیاز واقعی یا کاذب آنها به آمریکا را برطرف کنیم. متأسفانه در کوتاه‌مدت اگر چه تخفیف تنش لازم است و ممکن، اما دوستی واقعی غیرممکن می‌نماید. به همین دلیل صحبت از رفع تنش‌ها با عربستان سعودی و امارات متحده عربی مادامی که آنها از جانب ایران و سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان- به درست یا غلط- احساس نگرانی کنند، چندان نمی‌تواند در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای تغییر و تحول ایجاد کند».

ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب معتقدند که سیاست خارجی عرصه امتیازگیری نیست. بر همین اساس ایران باید در امتیازدهی به طرف خارجی پیشقدم شده و این روند را بدون در نظرگرفتن هیچ حد و مرز مشخصی ادامه دهد.

بر همین اساس، این طیف، بدون توجه به نتیجه تلخ و عبرت آموز برجام، مدعی است که باید فرمول توافق هسته ای به حوزه منطقه ای و چه بسا حوزه موشکی نیز تعمیم یابد.

آل سعود یکی از حامیان و تجهیزکنندگان گروهک های تکفیری تروریستی در منطقه هستند. علاوه بر این این رژیم چندین سال است که در اقدامی جنایتکارانه به کشتار مردم مظلوم یمن مشغول است. آل سعود رسما به گاو شیرده ترامپ بدل شده است.

در سوی مقابل، جمهوری اسلامی ایران همواره در صف مقابل تروریسم در منطقه قرار دارد و مخالف حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا است.

با اینحال، طیف اصلاح طلب بدون هیچ دلیل منطقی و فنی و کارشناسی مدعی هستند که ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم!

** اصلاح طلبان از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «۳ لیست» در تهران

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: « هرچند اصلاح‌طلبان اعلام کردند در این انتخابات لیستی ارایه نخواهند کرد، اما کارگزاران پیش‌ روی دیگر اصلاح‌طلبان اعلام کرد با یک لیست مستقل در این انتخابات شرکت خواهد کرد. لیستی که دیروز از آن رونمایی کرد و سرلیستش "مجید انصاری" قرار دارد. البته از این لیست ۳۰ نفره تنها نام ۱۱ چهره آشناست».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:« علاوه بر حزب کارگزاران، تشکیلات خانه کارگر نیز تصمیم گرفته با یک لیست ۴ نفره در این انتخابات شرکت کند...نکته‌ قابل ‌توجه اینجاست که نام مصطفی کواکبیان، مهدی شیخ و محمدعلی وکیلی در این دو لیست مشاهده نمی‌شود و هیچ بعید نیست که حزب مردم‌سالاری به‌ دبیرکلی کواکبیان درصدد ارایه لیستی جداگانه برای انتخابات باشد».

ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران

طیف اصلاح طلب در هفته های اخیر با هیاهو و جنجال مدعی شده بود که کاندیداهای این طیف توسط شورای نگهبان قلع و قمع شده اند و در نتیجه هیچ کاندیدایی برای بستن لیست باقی نمانده است و بنابراین اصلاح طلبان لیست نمی دهند.

اما حالا این طیف از ژست مضحک «لیست نمی دهیم» و «کاندیدا نداریم» رسیده است به ارائه حداقل ۳ لیست انتخاباتی در تهران.

اصلاح طلبان بعد از بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان با ترافیک کاندیدا در حوزه های انتخاباتی مواجه شد، اما اینگونه القاء کرد که مورد ظلم قرار گرفته و کاندیدا ندارد.

فعالین اصلاح طلب پیش از این در محافل خود بر این مسئله تاکید کردند که مردم ایران «مظلوم دوست» هستند و ما باید با القای قلع و قمع شدن توسط شورای نگهبان، حس مظلوم دوستی مردم ایران را برانگیخته کنیم و از این طریق هم از ارائه کارنامه- درباره عملکرد دولت و لیست امید مجلس دهم- شانه خالی کرده و هم آرای مردم را به سمت خود هدایت کنیم.

** همصدایی روزنامه های حامی دولت با وزیر خارجه آمریکا

روزنامه همشهری در گزارشی با عنوان «تلاش آخر ایران در FATF» نوشت: «گروه ویژه اقدام مالی(FATFاین هفته وضع ایران را مشخص خواهد کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«لعیا جنیدی،معاون حقوقی رئیس جمهور گفت:"دولت آخرین تلاش های خود را برای اقناع FATF در تمدید مهلت به کار گرفته است"».

ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران

روزنامه ایران نیز در گزارشی با عنوان «FATF از حوزه اختیارات دولت خارج شده است» نوشت: «معاون حقوقی رئیس جمهوری با اعلام اینکه دولت خواهان تداوم همکاری با نظام مالی و پولی دنیا است، گفت:"نپذیرفتن FATF اقتصاد ایران را در مقابل نظام مالی و پولی بین‌المللی قرار خواهد داد."... هنوز تکلیف پیوستن ایران به دو کنوانسیون «پالرمو» و «سی اف تی» که از شروط الحاق ایران به «FATF» است، مشخص نشده است از این رو گروه ویژه اقدام مالی در مهرماه گذشته برای آخرین بار اعلام کرد که اگر ایران تا فوریه ۲۰۲۰ میلادی (۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸) مفاد دو کنوانسیون «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» را اجرایی نکند، با اقدامات تقابلی مواجه خواهد شد».

ما به دوستی با آل سعود نیازمندیم/ اصلاح طلبان،از «کاندیدا نداریم» تا ارائه حداقل «3 لیست» در تهران

هیچ تردیدی وجود ندارد که ایران و آمریکا اکنون در یک جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارند. در این میان، وزارت خزانه داری آمریکا، اتاق عملیاتی جنگ اقتصادی این کشور علیه ایران است.

«استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا- تیر ۹۸- در نشست کارگروه اقدام مالی، به‌طور رسمی ‌اعلام کرد که FATF از دورزدن تحریم ها توسط ایران ممانعت ایجاد می کند.

پیش از آن نیز «خوان زاراته» معاون سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود:«برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای اینکه ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم استFATF برای تایید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضد پولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند».

علاوه بر این سازمان FATF در گزارش رسمی اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان، ممانعت از دورزدن تحریم ها توسط ایران است.

اما مهمتر از همه اینها، موضع گیری رسمی وزیر خارجه آمریکا درباره پیوستن ایران به اف ای تی اف است. اگر پیوستن ایران به FATF موجب تسهیل روابط بانکی و گشایش اقتصادی برای مردم شود، طبیعتا مقامات آمریکایی باید مخالف آن بوده و در پیوستن ایران به این سازمان ممانعت ایجاد کنند.

اما «مایک پمپئو» تاکنون حداقل ۲ بار تاکید کرده است که ایران باید در اسرع وقت به اف ای تی اف بپیوندد. پمپئو- ۲۳ بهمن ۹۸- گفت ایران باید همین حالا کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون تأمین مالی تروریسم(CFT) را تصوب کند.

لازم به ذکر است که پیش از این، کره شمالی به کنوانسیون های پالرمو و سی اف تی پیوست اما FATF نام این کشور را از لیست سیاه خارج نکرده و تاکید کرد که باید حالا وارد حوزه موشکی شویم.

دولت روحانی در سه سال اخیر حدود ۹۵ درصد دستورات اف ای تی اف را اجرا کرده است اما این اقدامات نقد، نه تنها هیچ بهبودی در روابط بین المللی بانک های ایرانی ایجاد نکرده است، بلکه التهابات ارزی را نیز به دنبال داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا