آینده| بی بی سی: موج جدید، خطرناک و کشنده ویروس کرونا در راه است!


آینده| بی بی سی: موج جدید، خطرناک و کشنده ویروس کرونا در راه است!

شفقنا آینده- به رغم تمام جنبه های هراسناک اپیدمی ویروس جدید کرونا که آن را شبیه فیلم ها و رمان هایی که درباره شیوع یک بیماری خطرناک خلق شده اند، جلوه می دهد (مانند طاعون آلبر کامو یا کوری ساراماگو)؛ اما در مورد این بیماری نکات التیام بخشی نیز وجود دارد، که فضا را در مورد آن تلطیف کرده و […]

آینده| بی بی سی: موج جدید، خطرناک و کشنده ویروس کرونا در راه است!

شفقنا آینده- به رغم تمام جنبه های هراسناک اپیدمی ویروس جدید کرونا که آن را شبیه فیلم ها و رمان هایی که درباره شیوع یک بیماری خطرناک خلق شده اند، جلوه می دهد (مانند طاعون آلبر کامو یا کوری ساراماگو)؛ اما در مورد این بیماری نکات التیام بخشی نیز وجود دارد، که فضا را در مورد آن تلطیف کرده و از شدت هراس می کاهند. یکی از این نکات آمار ابتلای کودکان به ویروس جدید کرونا است، که تا همین چند روز اخیر سابقه ای در این مورد ثبت نشده بود و این موضوع مقابله با کرونا را شدنی جلوه می داد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از بی.بی.سی؛ اما این امیدواری نیز با انتشار خبر ابتلای یک نوزاد در چین، سی ساعت بعد از تولد، کمرنگ شد. در خبر منتشر شده در این مورد، آمده بود که این نوازد کم‌سن‌ترین فرد مبتلا به این بیماری ویروسی است که تاکنون حدود پنجاه هزار نفر را مبتلا کرده و جان بیش از هزار نفر را گرفته و با سرعت بالایی در حال انتشار است. با این حال حتی ابتلای این نوزاد یک روزه نیز نافی این قاعده نیست که ویروس کرونا در مقابل کودکان چندان کارامد نبوده و حداقل این که تا امروز کودکان زیادی را مبتلا نکرده است.

نشریه اتحادیه پزشکی آمریکا در یکی از جدیدترین تحقیقاتی که در این باره منتشر کرده، بر اساس بررسی بیماران شهر ووهان چین که کانون اصلی شیوع این بیماری است، به شیوع کم این بیماری در کودکان اشاره کرده و در توضیح دلایل این اتفاق نظریاتی را که در این مورد وجود دارد، بررسی کرده است. طبق گفته های ایان جونز پروفسور ویروس شناسی دانشگاه ردینگ یکی از دلایل عدم ابتلای کودکان این است که کودکان بنا به دلایلی نامشخص از دست این عفونت فرار می‌کنند و در صورت ابتلا هم بیماری شان چنان خفیف است که نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند و بنابراین بیماری شان گزارش نمی‌شود. یکی دیگر از دانشمندانی که در این مورد کار کرده، ناتالی مک درموت مدرس دانشگاه کالج لندن است که او نیز عقیده دارد سیستم ایمنی کودکان بالای پنج سال به خوبی با عفونت‌های ویروسی مبارزه می کند.

این موضوع حدود بیست سال پیش در شیوع بیماری سارس نیز دیده شد. در سال ۲۰۰۳-۲۰۰۲ ویروس سارس که نوع دیگری از ویروس کرونا بود، هشت هزار نفر را مبتلا کرد که تعداد کمی از آنان کودک بودند.

در واقع در آماری که در سال ۲۰۰۷ توسط مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا منتشر شد، ۱۳۵ مورد ابتلای کودکان به سارس گزارش شد اما هیچ مرگی در کودکان و نوجوانان گزارش نشد. با این حال عده ای هم بر این باورند که چون شیوع ویروس کرونا در زمان تعطیلات مدارس، در روزهای تعطیلات سال نوی چینی بوده، عدم ابتلای کودکان به این دلیل بودخ که آنان زیاد در معرض این ویروس قرار نگرفته اند و بی تردید در ادامه سرعت شیوع کرونا در افراد کم سال نیز بیشتر خواهد شد. ولی حتی این نیز منافی این واقعیت نیست که بیماری کرونا در بزرگسالان شدیدتر است. به خصوص بزرگسالانی که مبتلا به بیماری‌هایی مثل دیابت و بیماری‌های قلبی هستند، که آمار مبتلایان نشان میدهد بیش از نیمی از بیماران در این طیف قرار میگیرند. با این حال بسیاری بر این باورند که از آن جا که کودکان به پخش ویروس‌ها معروف هستند، با افزایش ابتلای کودکان سرعت شیوع بیماری در میان کودکان نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت. در این مورد متخصصان گفته اند که کودکان در شرایط مساوی مستعدتر به ابتلا و پخش عفونت‌های ویروسی هستند. به گفته ایان جونز “کودکان عفونت‌های تنفسی را راحت تر منتقل می‌کنند، و این را هر کس که بچه مهدکودکی داشته باشد، خوب می‌داند.”

این واقعیات زنگ های خطر را به صدا درآورده اند که در هفته های آتی شمار مبتلایان کودک زیاد شود. به خصوص زمانی که کودکان در سراسر چین به مدرسه برگردند. دانشمندان در روزهای اخیر به کرات هشدار داده اند که حداقل در مناطق بحرانی چین جلوی این اتفاق را باید گرفت. و گرنه موج جدید کرونا، کشنده تر و خطرناک تر از راه خواهد رسید.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن