کاهش 56 درصدی بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود


کاهش 56 درصدی بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود

اصفهان - ایرنا - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای پاییز تاکنون در سرشاخه‌های رودخانه زاینده‌رود نسبت به سال قبل 56 درصد کاهش داشته است.

حسن ساسانی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود از ابتدای سال آبی جاری(مهر ۹۸) تا امروز را ۵۱۱ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این مقدار برای سال قبل یک هزار و ۱۵۷ میلی‌متر ثبت شد.

وی با اشاره به اینکه آمار فوق در مقایسه با متوسط بلند مدت(دوره ۴۴ ساله) ۳۶ درصد کاهش داشته، اضافه کرد: مقدار بارش‌ها برای متوسط بلند مدت ۷۹۴ میلی‌متر بود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی هواشناسی مقدار بارش‌ها در اسفند امسال و فروردین سال آینده کمتر از نُرمال خواهد بود، تاکید کرد: حجم فعلی سد زاینده‌رود در کنار افت چشمگیر ذخیره چاه‌ها، حاکیست که در وضعیت نامناسبی قرار داریم و که بی‌شک در صورت عدم بارش مناسب در ماه‌های آینده و عدم صرفه جویی در همه بخش ها، سبب مشکل جدی در تامین آب طی سال ۹۹ خواهد شد.

ساسانی مقدار آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را ۳۰۲ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۲۲ درصد از کل ظرفیت این سد اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به ارایه نوبت دوم آبیاری به کشاورزان اصفهان در اسفند امسال، میزان ذخیره به شدت کمتر می‌شود و موجودی آب استان اصفهان را نامناسب‌تر خواهد کرد، لذا مصرف بهینه مایه حیات را باید جدی گرفت.

سد زاینده‌رود به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تامین کننده آب شُرب، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران، در سال ۱۳۴۹ با ظرفیت ۱.۴ میلیارد مترمکعب بهره برداری شد، این سد قوسی شکل در۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می ‌ریزد.
این رودخانه در سال‌های اخیر به دلیل سو مدیریت، تغییرات اقلیمی، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و برداشت‌های بی رویه به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی