آفتابگردان‌های دورۀ هشتم گردِ‌ «شعر» حلقه‌های گفتگو زدند


آفتابگردان‌های دورۀ هشتم گردِ‌ «شعر» حلقه‌های گفتگو زدند

افتتاحیۀ اولین ارودی دوره هشتم آفتابگردان‌ها با مشارکت شاعران و کارشناسان حاضر، عصرگاه سه‌شنبه 22 بهمن ماه برگزار شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته، اولین اردوی آقایان آفتابگردان دورۀ هشتم، در محمدشهر کرج آغاز شد. افتتاحیۀ اولین ارودی دوره هشتم آفتابگردان‌ها با مشارکت شاعران و کارشناسان حاضر، عصرگاه سه‌شنبه ۲۲ بهمن ماه برگزار شد.

در این نشست میلاد عرفان‌پور، مدیر دفتر شعر شهرستان ادب، ضمن خوش‌آمدگویی و تبریک به اعضای دورۀ جدید آفتابگردان‌ها، با اشاره به تجربۀ برگزاری هفت دورۀ آموزشی متوالی در طی سال‌های اخیر گفت: «دورۀ آموزشی شعر جوان کشور موسوم به آفتابگردان‌ها از سال ۱۳۸۹ با هدف احیای پویایی جریان شعر جوان کشور و گردهم‌آوری استعدادهای پراکنده در این حوزه آغاز به فعالیت کرد که به لطف خدا توانست به حرکتی مؤثر در ادبیات کشور مبدل شود».

آفتابگردان‌های دورۀ هشتم گردِ‌ «شعر» حلقه‌های گفتگو زدند

وی شیوۀ استعدادیابی در این دوره‌ها را متفاوت با شیوۀ داوری مرسوم در جشنواره‌های مختلف شعری خواند و ملاک اصلی گزینش شاعران را توانمندی و انگیزۀ کافی آنان برای فعالیت ادبی به جای ارزش‌گذاری صرف آثار تولیدشده دانست.

عرفان‌پور در ادامه به تشریح برنامه‌های متنوع حضوری و غیرحضوری تدارک دیده شده برای شرکت‌کنندگان و معرفی کارشناسان حاضر پرداخت و با بیان این نکته که اعضای این دورۀ آموزشی از میان بیش از هزار نفر داوطلب گزینش شده‌اند، از انتظار متقابل مؤسسۀ شهرستان ادب از شاعران جوان مبنی بر پویایی و جدیت در استفاده از امکانات فراهم آمده، سخن گفت.

وی افزود: «در این دورۀ آموزشی به عنوان نخستین بار برای هر شاعر جوان یک کارشناس منتقد اختصاص داده‌ایم که طی دوره‌ای چهار ماهه با او ارتباط خواهد داشت».

در ادامۀ روز نخست اردو،‌ اولین کارگاه نقد شعر آفتابگردان‌های دورۀ هشتم برگزار شد. این کارگاه با حضور علی داودی، محمدرضا وحیدزاده و میلاد عرفان‌پور برگزار شد و در آن کارشناسان حاضر،‌ به نقد و بررسی آثار تعدادی از اعضای آفتابگردان‌ها پرداختند. علی‌رضا ترابی، عباس نعمتی،‌ حسین احمدی،‌ عمار محتشمی،‌ علی‌اصغر طلوعی،‌ محمدحسن بیات‌لو، مهدی احمدلو و حسن حسن‌زاده شاعرانی بودند که آثار خود را در این کارگاه به معرض نقد داودی، وحیدزاده و عرفان‌پور گذاشتند.

حلقه‌های گفتگو آخرین برنامۀ آفتابگردان‌های دورۀ هشتم در روز نخست اردو بود. حلقه‌های گفتگو درواقع نشست‌هایی صمیمانه هستند که با حضور یک کارشناس و حول محور یک موضوع برگزار می‌شوند. اعضای آفتابگردان‌ها بنا به تمایل و علاقۀ خود در هریک از نشست‌ها که مایل بودند شرکت کرده و به گفتگو نشستند.

شش حلقۀ گفتگو همزمان در سالن اجتماعات برگزار شدند که عناوین آن‌ها از این قرار بود:

حلقۀ نوگرایی در شعر با حضور علی داودی، حلقۀ رباعی و شعر کوتاه با حضور میلاد عرفان‌پور،‌ غزل معاصر با حضور مبین اردستانی، شعر انتقادی و اجتماعی با حضور محمدرضا وحیدزاده، بیدل‌شناسی باحضور محمدامین اکبری، شاعری و تحصیلات تکمیلی با حضور محمدحسین نجفی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیا رابطه دهانی از نظر اهل سنت جایز است؟