از مجموعه لباس های زنانه و دخترانه که در طرح ها و رنگ های متنوعی وجود دارد می توان به انواع سارافون اشاره کرد که برای تمامی سنین طراحی شده است، به همین منظور در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه دوخت سارافون دخترانه آشنا کنیم.

آموزش دوخت سارافون دخترانه

سارافون یک مدل لباس تقریبا بلند و بدون آستین محسوب می شود که در طرح های متنوع با سبک های مختلفی در بازار وجود دارد و چند سالی است که از سوی خانم ها استقبال زیادی از این نوع لباس شده است. این مدل لباس را با توجه به تنوع نوع دوخت و طراحی آن هم در خانه و هم در مجالس و مهمانی ها می توان استفاده نمود. دوخت سارافون دخترانه همچون دوخت دامن و شلوار کار بسیار ساده و آسانی است که با داشتن کمی مهارت در هنر خیاطی می توان اقدام به دوختن آن نمود. البته سارافون را می توان به نوعی مانتو بدون آستین نیز نامید که دوخت تشابه زیادی با دوختن انواع مدل مانتو دارد.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

سارافون برای تمامی فصل ها طراحی شده است اما بیشترین کارایی و استفاده از آن مخصوص فصل بهار و تابستان است. سارافون ها در سبک های مختلفی دوخته شده اند که انتخاب هر کدام از آن ها بستگی به سلیقه افراد دارد. اگر که علاقه مند به دوختن یک مدل سارافون مجلسی زیبا و ساده در منزل هستید پیشنهاد می کنیم که در ادامه این مطلب همراه ما باشید و با طرز دوخت این نوع لباس آشنا شوید.

مراحل دوختن سارافون

در مرحله اول ابتدا باید الگوهای موردنظر را کپی نمایید. سپس اعداد و علامت های لازم را بر روی الگوها مشخص کنید و در زمان برش زدن طبق خط راه الگوها آن ها را با دقت برش بزنید. قسمتی که با عدد ۲۱ نشانه گذاری شده دارای خط سجاف می باشد.

سپس بخش خط سجاف آستین و همین طور مرکز جلو را همراه با یقه به شکلی جداگانه کپی برداری نمایید. در قسمت مربوط به خط جیب مطابق با مشخصات نام برده در الگو بخش خط پایین جیب را برای تکه بالایی قسمت بالا تنه لباس و خط پایینی جیب را برای تکه مربوط به قسمت پایین لباس کپی برداری نمایید.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

برای قسمت مربوط به کیسه جیب روی فاصله ای که از دهانه جیب تا طول جیب امتداد دارد به صورت جداگانه کپی برداری نمایید. توجه داشته باشید که در زمان کپی نمودن الگوها باید آن ها را درست و دقیق چیدمان نمایید.

تکه ای که با عدد ۲۳ شماره گذاری شده برگرد یقه انگلیسی را نشان می دهد، این تکه بر روی دو لای بسته باید دوبار برش زده شود. تکه ای که با عدد ۲۲ مشخص شده است نیز به همان ترتیب از روی دولای بسته برش زده می شود.

بخش های مربوط به درزهای الگو را با فاصله ۱/۵ سانتی متر در نظر بگیرید. البته در قسمت پایین لبه سارافون و هم چنین پهلوها حدود ۴ سانتی متر به منظور جای دوخت لازم دارید. در پایان تمام تکه های خاکستری شده را باید لایی بچسبانید.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

روش دوختن سارافون

در مرحله اول ابتدا باید قسمت مربوط به خط برش و ساسون زیر سینه را تا قسمت ابتدایی دهانه جیب با دقت بدوزید. سپس کیسه جیب را به قسمت لبه تکه پایینی جلو جیب دوخت بزنید و درز مربوطه را کمی باریک کنید و سپس آن را اتو بکشید.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

این تکه را بر روی تکه جلویی در قسمت پهلو قرار داده و در بخش مربوط به درز کناری کیسه جیب به یکدیگر سوزن بزنید. تکه پایینی را به سمت بالا برگردانید و سپس کیسه جیب قسمت رویی را بر روی کناره پایینی تکه بالا قرار دهید و شروع به دوختن کیسه جیب نمایید.

به این صورت قسمت مربوط به تکه پایینی را همراه با تکه مرکزی قسمت جلو به یک تکه واحد تبدیل نمایید. قسمت باقی مانده برش سینه را تا بخش پایینی دوخت بزنید.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

در این مرحله قسمت سجاف یقه را در خط مرکزی جلو تا نشانه دال یقه دوخت بزنید و جای نشانه گذاری شده را چرت بزنید. قسمت های مربوط به تکه های بالایی یقه را بر روی هم قرار دهید و در قسمت خط لبه طرح به یکدیگر دوخت بزنید. در بخش های گوشه اضافه درزها را چرت بزنید. پس از آن یقه را به سمت رو برگردانید و آن را اتو بکشید. سپس سجاف پشت را در قسمت سر شانه به سجاف جلو دوخت بزنید.

قسمت سر شانه ها را در بخش جلو و پشت لباس به یکدیگر دوخت بزنید. سپس برگرد حاضر شده را میان سجاف و بالا تنه قرار دهید و آن را دوخت بزنید. درز را چرت بزنید و آن را باریک کنید، سپس به سمت رویی برگردانید و قسمت خط دوخت را اتو بکشید. بخش خط پهلوها را به یکدیگر دوخته و سپس درز را از هم باز کنید و اتو بکشید.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

در مرحله بعدی سجاف حلقه آستین را قسمت لبه حلقه بالا تنه لباس قرار داده و دوخت بزنید. سپس درز را از قسمت داخل چرت بزنید و آن را به سمت رو برگردانده و اتو بکشید. بخش دوپل b را از قسمت وسط تا زده و دوخت بزنید و سپس آن را به سمت رو برگردانید و اتو بکشید و در قسمت خط کمر دوخت بزنید.

بخش پایینی سارافون را زیر داده و اتو بکشید و بعد آن را پاک دوزی نمایید. در پایان قسمت کمری را از وسط تا زده و از داخل به یکدیگر دوخت بزنید. پس از آن لباس را به سمت رویی برگردانده و اتو بکشید، هم چنین می توانید گوشه های کمری را به دلخواه فرم دهید. اکنون دوخت سارافون زیبای شما به اتمام رسیده است.

دوخت سارافون دخترانه ساده و شیک بدون الگو

امیدواریم که در این مطلب با نحوه دوخت سارافون دخترانه به طور کامل همراه با جزئیات آشنا شده باشید و با یادگیری این بخش آموزشی بتوانید در منزل این لباس زیبا را در هر رنگی که دوست دارید بدوزید و از هنر دست خود لذت ببرید. شما دوستان علاقه مند همچنین می توانید در بخش خیاطی مجله ما از دیگر آموزش های متنوع و جذاب برای انواع دوخت ها دیدن نموده و نهایت استفاده را از هر یک ببرید.