در ابتدای مراسم با پخش کلیپی، مراسم بزرگداشت فریدون جیرانی آغاز شد و غلامرضا موسوی و مهدی صباغ‌زاده از سینماگران پیشکسوت و هم‌نسل این فیلمساز روی سن حاضر شدند تا از این کارگردان مطرح سینمای ایران بگویند که بسیاری او را با عنوان «دایره المعارف سینمای ایران» می‌شناسند. اختتامیه امسال با غیبت چهره‌هایی چون ابراهیم حاتمی کیا، فرامرز قریبیان، جواد عزتی، تیم سازنده فیلم روز صفر و بسیاری دیگر همراه بود. ردیف صندلی‌های عوامل فیلم روز صفر تا پایان اختتامیه خالی ماند. فیلم‌های خون شد، آتابای،‌ مغز استخوان و... که تصور می‌شد بتوانند جایزه‌ای کسب کنند، دست خالی از اختتامیه رفتند.

برندگان جوایز

در این دوره جوایز ویژه‌ای از سوی هیات داوران اهدا شد. نخستین لوح تقدیر هیات داوران به شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، روح‌الله زمانی و سیدمهدی موسوی بازیگران نوجوان فیلم سینمایی «خورشید» رسید. شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم که خود از کودکان کار بوده است گفت: اول از همه می‌خواهم از آقای مجیدی و تمام عوامل فیلم تشکر ویژه کنم. من یک کودک افغانی هستم که در کشورم جنگ است و صلح نیست من در مترو برای گذران زندگی کار می‌کنم، امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

همچنین جایزه ویژه هیات داوران امسال نیز به سعید ملکان تهیه‌کننده و کارگردان «روز صفر» رسید. ملکان در مراسم غایب بود. در ادامه نیز سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی با انتخاب هیات داوران به فیلم «روز صفر» به تهیه‌کنندگی سعید ملکان اهدا شد. ملکان همچنان در مراسم غایب بود. در پایان مراسم نیز با اعلام منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به رسول صدرعاملی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شنای پروانه» اهدا شد.

برندگان چه گفتند؟

سانسور و قطع ناگهانی مراسم که از شبکه نمایش به‌طور زنده پخش می‌شد از عجیب ترین حواشی این مراسم برای بینندگان تلویزیونی بود که مورد اعتراض کاربران فضای مجازی قرار گرفت. تصاویر این مراسم سه بار هنگام سخنان فرشته طائرپور، امیرآقایی و محمدحسین مهدویان قطع ‌شد و به استودیو که وحید رونقی، مجری این شبکه و داماد ابراهیم حاتمی‌کیا در آن حضور داشت، انتقال پیدا ‌کرد.

طناز طباطبایی هنگام دریافت جایزه‌اش گفت: خدارا شکر. آقای رسول صدرعاملی سال ۸۳ من با فیلم شما به سینما ورود کردم و امروز سیمرغم را برای فیلمی می‌گیرم که شما تهیه‌کننده‌اش هستید. جای جواد عزتی خالی است برای او آرزوی بهترین اتفاقات را می‌کنم. از محمد کارت بی‌نهایت سپاسگزارم. این سیمرغ ماحصل یک گروه درجه یک است که همه عین خواهر و برادر پشت هم ایستادند تا فیلم شکل بگیرد. به فیلمم افتخار می‌کنم. ما مثل یک حلقه به هم وصل بودیم این حاصل تلاش جمعی است.

او افزود: از فیلم دیگرم خورشید تشکر می‌کنم. از آقای مجیدی آموختم کودکان این فیلم قلب من بودند. از مردمم تشکر می‌کنم چراکه هر بار با تشویق آنها انگیزه گرفتم. پدر و مادرم مشوق‌های من بودند. دست آنها را می‌بوسم و این سیمرغ را به آنها تقدیم می‌کنم.

امیر آقایی نیز پس از دریافت جایزه اش گفت: الهی شکر. از تیم درجه یک «شنای پروانه» تشکر می‌کنم. از آقای صدرعاملی و تک تک گروه بازیگران این فیلم تشکر می‌کنم. مقام معنوی جایزه‌ام را به خانواده‌ام تقدیم می‌کنم. خانواده‌ای که سال‌ها در کنار من ایستادند. اینجا یک دل‌گیری را با شما درمیان می‌گذارم. چندی پیش خانمی در رسانه ملی اظهار کردند اگر کسی ناراضی است از ایران برود. رفتن را به کسی خطاب می‌کنندکه آمده باشد، اما ما نیامدیم ما ریشه در خاک این سرزمین داریم.

زمان اعلام برنده سیمرغ بهترین بازیگر مرد، محمدرضا شهیدی‌فرد اعلام کرد که پیمان معادی به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم غایب است و محمدحسین مهدویان کارگردان «درخت گردو» این تندیس را به جای بازیگر اصلی فیلمش تحویل می‌گیرد. پیمان معادی از طریق پیامی ویدئویی گفت: به همه همکارانم خسته نباشید می‌گویم. به دلیل حضور در پروژه خارج از کشور شانس نداشتم درخشش شما را ببینم. از مهدویان به خاطر راهنمایی‌هایش تشکر می‌کنم، از مصطفی احمدی هم ممنونم که کمک کرد د روایت یک قصه مهم شریک باشم.

نازنین احمدی نیز هنگام دریافت جایزه سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: آنقدر هیجان‌زده‌ام که نمی‌توانم حرف بزنم. از تیم خوب این فیلم و کارگردان این اثر تشکر می‌کنم اگر این جایزه دست من است، به خاطر همراهی تک‌تک گروه است. افتخار من این است که این جایزه را برای فیلم مجید برزگر گرفتم. مجید مجیدی هنگام دریافت جایزه فیلمنامه در این بخش گفت: امیدوارم کودکان کار که نامش را نان آوران کوچک می‌گذارم، همواره موفق باشند. امیدوارم مسوولان و مردم به این عزیزان فکر اساسی کنند و دیگر کودکی در چهار راه نداشته باشیم. دوست دارم این جایزه را به کسی تقدیم کنم که اگر نبود فیلم ساخته نمی‌شد؛ او یک سال سایه به سایه همراه من بود او هومن بهمنش است. من با فیلمبرداران بزرگ کار کرده‌ام. او من را یاد استرارو انداخت. او استراروی سینمای ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ادامه محمدحسین مهدویان پس از گرفتن سیمرغ کارگردانی گفت: باعث افتخار بود که امشب نامم کنار نام مجید مجیدی بود. به این موضوع افتخار می‌کنم. همیشه طرفدار مجیدی بودم و هستم. او خاطرات خوبی برای ما ساخته است. از تهیه‌کننده فیلمم تشکر می‌کنم که قبول کرد در این فیلم سخت در بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند. این فیلم درباره رنج پدران این سرزمین است، این جایزه را به همه پدران داغ‌دیده این سرزمین تقدیم می‌کنم، به پدران همه درگذشتگان سال نود و هشت از حوادث آبان گرفته تا هواپیمای اوکراینی. به کشته شدگان تشییع جنازه سردار سلیمانی که دو طرف تصمیم گرفتند آنها را نبینند ما از این دو قطبی رنج دیده ایم.

امیر بنان در بخش بهترین فیلم پس از دریافت سیمرغش به کنایه گفت: من یک سوال هم دارم؛ آقای ملکان واقعا هنوز در ترافیک هستند که به مراسم نرسیده‌اند؟ محمد کارت کارگردان «شنای پروانه» پس از دریافت جایزه اش در بخش نگاه تماشاگران گفت: من در این سال‌ها پله به پله آمده‌ام چون بچه کف شهر عادت نکرده همه چیز را به یکباره به دست بیاورد. من مستندسازم و مستند می‌سازم برای اصلاح فرهنگمان نه اینکه بسته اینترنتی برای مشکلات مردم خرج کنم! کارت با اشاره به بازیگر اصلی فیلم «شنای پروانه» گفت: جواد عزتی جایزه اش را از دل مردم می‌گیرد. دم بچه‌های جنوب و بالای شهر گرم که فیلمم را دوست داشتند.

حاشیه‌های دیگر

اختتامیه جشنواره فیلم ‌فجر در حالی برگزار شد که هیچ کدام از عوامل فیلم «روز صفر» به مراسم نیامدند. به گزارش «خبرآنلاین»تنها ساعاتی پس از پایان مراسم اختتامیه، بیانیه‌ای از سوی تیم «روز صفر» در فضای مجازی با این مضمون منتشر شد؛ «خواستیم در کنار مدیران فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جا انداختن مسیری دارند که شایسته سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی ‌ست که با پنجه کشیدن به‌صورت سینما، باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند. با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده شدن در ۵ رشته ترجیح دادیم در مراسم اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریک این بی‌فرهنگی‌ها و ترویج رویه‌های غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم شدنی نیستند. »

سعید راد که پس از صحبت بچه‌های فیلم «خورشید» قصد خواندن نام بهترین بازیگر نقش اول را داشت، با دلخوری از بعضی همکارانش گفت: سینما، هستی است.‌ ما هیچ کدام آدم‌های شکست خورده نیستیم و متاسفم کسانی که باید در اینجا باشند نیستند، کسانی مثل آقای حاتمی‌کیا،درویش...که من از دست این اساتید جایزه گرفتم. او افزود: من ناامید می‌شوم از اینکه برخی دوستان نیستند.‌ کجای دنیا برای ما دست زدند جز اینجا؟ قهر یعنی چه؟ وقتی این گروه ‌متخصص داوری کارها را بررسی کرده‌اند چرا نباید اینجا حضور داشته باشند؟

یک داستان تکراری در اختتامیه فجر

این مطلب برایم مفید است
بلی
0 نفر این پست را پسندیده اند