خورده شدن چندین تن ماهی ساردین توسط نهنگ‌های کوهان‌دار | فیلم


خورده شدن چندین تن ماهی ساردین توسط نهنگ‌های کوهان‌دار | فیلم

نهنگ کوهان‌دار جانوری آبزی است که به خانواده آب‌بازسانان و تیرهٔ آب‌بازسانان بی‌دندان تعلق دارد. در یکی از گونه‌های بزرگ‌باله‌ایان، نهنگ‌های گوژپشت بالغ تا حدود 12 تا 16 متر طول و وزنی حدود 36000 کیلوگرم دارند. نهنگ گوژپشت این نهنگ در سراسر آب‌های اقیانوسی جهان یافت می‌شوند و این نهنگ‌ها هر ساله 25 هزار کیلومتر مهاجرت می‌کنند. امروزه در حدود 80...

نهنگ کوهان‌دار جانوری آبزی است که به خانواده آب‌بازسانان و تیرهٔ آب‌بازسانان بی‌دندان تعلق دارد. در یکی از گونه‌های بزرگ‌باله‌ایان، نهنگ‌های گوژپشت بالغ تا حدود ۱۲ تا ۱۶ متر طول و وزنی حدود ۳۶۰۰۰ کیلوگرم دارند. نهنگ گوژپشت این نهنگ در سراسر آب‌های اقیانوسی جهان یافت می‌شوند و این نهنگ‌ها هر ساله ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرت می‌کنند. امروزه در حدود ۸۰ هزار نهنگ کوهاندار در آب‌های جهان وجود دارد. پیش از این شکار بی‌رویه نسل آن‌ها را در نزدیکی انقراض قرار داده‌بود ولی قوانین جدید باعث بهبود رشد تعداد آن‌ها شد.

حیوانات دریایی چون نهنگ کوهاندار و دلفین در طول میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند و بدن آن‌ها بیشترین سازگاری را برای حرکت در آب به دست آورده‌است.در این جانوران باله وجود ندارد چون اصلاً ماهی نیستند و پستاندارند و اندام‌های باله مانند در انتها پاهای تغییر شکل یافته و اندام‌های جلویی دست‌های تغییر شکل یافته هستند.نهنگ گوژپشت یک حیوان آکروباتیک است و اغلب به سطح آب می‌پرد و خود را به آب می‌اندازد. خوراک آن‌ها بیشتر کریل و ماهیان ریز است. نهنگ‌های گوژپشت در فصل زمستان روزه می‌گیرند و تنها از چربی ذخیره خود تغذیه می‌کنند.

اندازه بالغ این نهنگ‌ها ۱۱ تا ۱۶ متر است. بدن آنها کوتاه و قطور است. شیارهای زیر بدن از نهنگ‌های دیگر پهن‌تر و عمیق‌تر است. رنگ این نهنگ در پشت و پهلوهای بدن سیاه و گاهی با آثاری از قهوه‌ای است. نسبت اندازه سر به بدن با افزایش سن بیشتر می‌شود. غذای این نهنگها از ماهی‌ها و سخت‌پوستان و نرم‌تنان تشکیل شده‌است. معمولاً ۲ یا ۳ نهنگ باهم دیده می‌شوند ولی گاهی گله‌های ۱۲ تا ۲۰ راسی دیده شده‌است.

(۱۳۱۴)


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیوانات

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا