سرطان سینه در ایران یک پنجم جهان


سرطان سینه در ایران یک پنجم جهان

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی میزان ابتلا به سرطان سینه در ایران را یک پنجم کشور‌های پیشرفته اعلام کرد.

سرطان سینه در ایران یک پنجم جهانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر محمداسماعیل اکبری در جمع خبرنگاران گفت: میزان ابتلا به سرطان سینه در بین بانوان ایرانی ۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر است که در کشور‌های غربی همچون آمریکا به ۱۶۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و در کشور‌های اروپایی به ۱۵۰ تا ۱۵۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد.
این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان افزود: سن رابطه مستقیم با میزان ابتلا به سرطان دارد، به عنوان مثال بانوان بین ۴۵ تا ۵۵ سال ۱۵۰ نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفرشان به سرطان سینه مبتلا می‌شود.
وی ادامه داد: در مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه شهید بهشتی موفق به دستیابی به استاندارد‌های جهانی درمان سرطان شده ایم به گونه‌ای که میزان زندگی بیماران پس از ۵ سال تا ۹۰ درصد افزایش یافته و این میزان پس از گذشت ۱۰ سال از بروز بیماری سرطان به بیش از ۸۰ درصد رسیده است که گاه از بسیاری از کشور‌های غربی نیز بهتر است.
آقای دکتر اکبری یادآور شد: متأسفانه ۴۰ درصد از تشخیص‌های سرطان در ایران در زمان پیشرفت بیماری است که این رقم در کشور‌های غربی تنها ۱۰ درصد است، اما توانسته ایم با تبحر نیروی انسانی و کار گروهی به موفقیت‌هایی در زمینه درمان این بیماری‌ها دست یابیم.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در کشور‌هایی همچون ایران با درآمد میانه علاوه بر سل که در کشور‌های پیشرفته نیز عامل افزایش بیماری است کنترل نشدن عوامل خطر همچون آلودگی هوا یا فلزات سنگین در مواد مصرفی به صورت عام و همچنین چاقی و کم تحرکی به صورت خاص از عوامل افزایش ابتلا به سرطان است.
وی هشدار داد: میزان رشد سرطان در کشور از میانگین جهانی بیشتر است.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال ۴۰ درصد از زنان، چاقی و اضافه وزن دارند و ۸۴ درصدشان تحرک کافی ندارند که این دو به صورت مستقیم در ابتلا به سرطان‌ها از جمله سرطان سینه موثر است.
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عوامل اجتماعی و روانی همچون طلاق، ازدواج مجدد یا ورشکستگی و دیگر مواردی که موجب تغییر خلق و خوی فرد شود در ابتلا به سرطان موثر است.
وی از تصمیم گیران خواست تا دقت داشته باشند تا هر تصمیم آنان می‌تواند در سلامت جامعه موثر باشد.
آقای دکتر اکبری گفت: افرادی که به طور مرتب در معرض فشار‌های اقتصادی و اجتماعی قرار دارند نه تنها خودشان بلکه ژنشان نیز تغییر می‌کند و به نسل‌های آینده نیز منتقل می‌شود.

نرخ جایگزینی جمعیت در ایران ۲.۵۶ است
مدیر طرح جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نرخ جایگزینی در کشورمان را ۲.۵۶ (دو ممیز ۵۶) اعلام کرد.

دکتر محمد اسماعیل اکبری گفت: هر چند به اشتباه گفته می‌شود نرخ جایگزینی جمعیت ۲.۱ (​دو ممیز یک) است، اما این رقم در کشور‌های مختلف متفاوت است و به نظر می‌رسد براساس مطالعات در کشور ما ۲.۵۶ باشد.
وی افزود: به عنوان مثال حدود ۷۰ درصد از دختران کشورمان ازدواج می‌کنند که امکان فرزندآوری دارند و باید نرخ جایگزینی ۳۰ درصد دیگر جمعیت را نیز برعهده بگیرند.
دکتر اکبری گفت: براساس استاندارد‌ها باید ۷۰ درصد جمعیت در سن کار و جوان (۱۵ تا ۶۵ سال) باشد، ۲۴ درصد در سنین پایه و کودکی (زیر ۱۵ سال) و تنها ۶ درصد از جمعیت در سن سالمندی (بالای ۶۵ سال) باشد.
وی افزود: اکنون نرخ سالمندان بالای ۶۰ سال در کشور بیش از ۸ درصد است و سن سالمندان بالای ۶۵ سال، ۶ و هشت دهم درصد است و تا زمانی که این ارقام زیر ۱۰ درصد باشد جامعه ما جوان محسوب می‌شود، اما سالمندی به زودی جمعیت کشور را فرا می‌گیرد و تا ۲۰ سال آینده به ۲۰ درصد و در ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت را به خود اختصاص خواهد داد که ما را از نظر اقتصادی و دیگر مسائل با مشکلات زیادی روبرو می‌کند.
دکتر اکبری گفت: به عنوان مثال سالمندان ۱۰ برابر جوانان دارو مصرف می‌کنند.
وی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما برخی از آمار‌ها نادرست بوده که با تلاش‌هایی درحال اصلاح، جایگزینی اعداد صحیح و اعلام قرار گرفته است.
دکتر اکبری اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت ۱ و ۲۴ صدم درصد است که این بیشتر جمعیت سالمند را شامل می‌شود که اصلا مطلوب نیست.
وی گفت: در سال ۹۵ آمار تولد ۲ و یک صدم درصد بود که ۲ و یک دهم اعلام شد، اما این آمار نیز صحیح نبود و براساس تحقیقات علمی ۱.۹۸ صدم درصد صحیح است.
مدیر طرح جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: از سال ۸۰ به بعد، نرخ جایگزینی در کشور نیز کاهش یافته است که باید با اصلاح سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و نظام سلامت، مشکل فرزندآوری در کشور برطرف شود.
دکتر اکبری گفت: به عنوان مشاور عالی وزیر بهداشت، تلاش‌های ما فقط باعث تغییر ۶۰ درصد از آئین نامه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شده که در هیچ یک از دستگاه‌ها این اتفاق رخ نداده است.
وی اضافه کرد: در کشور فرانسه، ۵ درصد تولید ناخالص ملی برای فرزندآوری هزینه می‌شود.
دکتر اکبری افزود: در روسیه نیز جوایزی ارزنده به زنانی که دارای فرزند می‌شوند اهدا می‌شود که امسال به آن مبالغ هفت هزار و ۶۰۰ دلار نیز اضافه شده است.
وی گفت: ژاپن کمی دیر دست به کار شد و موجب شد اقتصاد ژاپن از رتبه دوم به رتبه‌های چهارم و پنجم نزول کند، اما اکنون وزارت فرزندآوری در ژاپن تشکیل و فعال شده است.
دکتر اکبری افزود: در بسیاری از کشور‌های اروپایی هر خانواده که دارای چهار فرزند باشد یک خانه هدیه می‌گیرد و سیاست‌های تشویقی برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است.
مدیر طرح جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: میزان فرزندآوری در سال ۹۶ تا ۹۷ صد و بیست هزار نفر کمتر شده و در سال ۹۷ تا ۹۸ صد و پنجاه هزار نفر کمتر از قبل و متاسفانه این روند در کشور ما ادامه دارد.
دکتر اکبری گفت: نباید فقر را بهانه‌ای برای پیشگیری از فرزندآوری کنیم، زیرا بسیاری از ثروتمندان دیرتر و کمتر از خانواده‌های متوسط جامعه فرزند دارند و این امر تنها مربوط به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی است.
مدیر طرح جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به عنوان مثال در کشور هند که سیاست‌های جمعیتی را نپذیرفته است اکنون اقتصاد چهارم جهان است هرچند بسیاری از افراد از شدت فقر در خیابان‌ها زندگی می‌کنند، اما در هر جامعه‌ای نیاز به ترکیبی از جمعیت داریم و نباید همه افراد متخصص و دانشمند و در سطوح بالا باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس