برخی افراد درگیر پرونده تالاب استیل به جای برکناری ترفیع درجه گرفتند


برخی افراد درگیر پرونده تالاب استیل به جای برکناری ترفیع درجه گرفتند

تهران- ایرنا- کارگردان مستند «قصه‌های همیشگی»، گفت: کار مستند نشان دادن واقعیت‌ها است و ماهم سعی کردیم تالاب استیل از دست انسان‌ها جان سالم بدر ببرد اما بعد از اتفاقاتی که در منطقه تالاب استیل رخ داد و ما آن را با اسناد و مدارک کامل نشان دادیم، نه تنها با برخی از افراد هیچ برخوردی صورت نگرفت بلکه ترفیع درجه نیز گرفتند

مستند قصه‌های همیشگی اثری به کارگردانی بابک مجیدی است که موضوع مهم نابودی اکوسیستم‌های طبیعی را دست مایه خود قرارداده است. مستندی که همین چندی قبل در دهمین جشنواره فیلم عمار مورد توجه قرار گرفت و لوح افتخار بخش مستند پایش و پالایش اجتماعی را دریافت کرد و چند روز قبل نیز از شبکه مستند پخش شد.

در این مستند افشاگرایانه به ماجراهای پشت پرده ساخت یک جاده از وسط تالاب استیل در آستارا و نقش فعالان محسط زیست در جلوگیری از این اتفاق و حتی تلاش‌های ادامه دار برخی مقامات محلی برای ادامه این پروژه ضد محیط زیست پرداخته شده و به همین بهانه با بابک مجیدی کارگردان مستند «قصه‌های همیشگی» به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

ساخت فیلم با تماس فعالان محیط زیست شروع شد
مجیدی درباره چگونگی تحقیق و ساخت مستند قصه‌های همیشگی به خبرنگار فرهنگی ایرنا، گفت: در تیرماه ۹۶ با تماس برخی افراد محلی و فعالان محیط زیست متوجه ساخت یک جاده غیرقانونی و بدون مجوز توسط شهرداری آستارا درست از وسط تالاب طیبیعی استیل شدم، بلافاصله به این منطقه رفتم و متوجه شدم در منطقه‌ای که وسعت آن به ۱۳۸ هکتار می‌رسد شهرداری دارد یک کار غیرقانونی انجام می‌دهد که ممکن است به قیمت نابودی کامل اکوسیستم تالاب استیل منجر شود.

وی ادامه داد: بلافاصله از تمام ماجرا یک کلیپ برای فضای مجازی تولید شد که در فضای مجازی موج بسیار خوبی به راه انداخت و باعث عقب‌نشینی موقت مسولان منطقه در ساخت این جاده شد و پای مجاس شورای اسلامی نیز به میان آمد و در نهایت کمیسون اصل ۹۰ ساخت این جاده را مغایر را قانون دانست. بعد از این اتفاق و تاپیر کلیپ کوتاه تصمیم به ساخت یک مستند بلند از این اتفاق و مسایل پشت پرده موجود گرفتیم که ساخت فیلم بدلیل عدم همکاری برخی افراد بیش از یکسال به طول انجامید.

بسیاری از افراد مستقیم و غیرمستقیم سعی کردند ما را از ساخت مستند منصرف کنند
این مستندساز خاطرنشان کرد: در ابتدای فیلم سعی کردیم اهمیت وجود این تالاب در منطقه را از کارشناسان مختلف و حتی اهالی منطقه بیان و نشان دهیم که وجود این تالاب تا چه اندازه برای مردم محلی مهم است و در نهایت به شرح اتفاق رخ داده پرداختیم. البته در ابتدا مقاومت‌هایی توسط برخی از مسولین برای حضور در مقابل دوربین وجود داشت و حتی بسیاری از افراد مستقیم و غیرمستقیم سعی کردند ما را از ساخت مستند منصرف کنند اما این فیلم در نهایت ساخته شد و با فشار فعالان محیط زیست تغییر تحولاتی در مدیریت شهری آن منطقه رخ داد و پروژه متوقف شد اما اخیرا متاسفانه دوباره شاهد برخی فعالیت‌های پشت پرده برای ازسرگیری مجدد پروژه احداث جاده در وسط تالاب استیل هستیم که می‌تواند لطمات جبران ناپذیری به اکوسیستم طبیعی آن منطقه وارد کند.

برخی افراد درگیر پرونده تالاب استیل به جای برکناری ترفیع درجه گرفتند
کارگردان مستند «قصه‌های همیشگی» در ادامه بیان داشت: کار مستند نشان دادن واقعیت‌ها است و ماهم سعی کردیم تالاب استیل از دست انسان‌ها جان سالم بدر ببرد اما بعد از اتفاقاتی که در منطقه تالاب استیل رخ داد و ما آن را با اسناد و مدارک کامل نشان دادیم، نه تنها با برخی از افراد هیچ برخوردی صورت نگرفت بلکه ترفیع درجه نیز گرفتند و این نشان می‌دهد نه تنها تالاب استیل از خطر خطای انسانی هنوز نجات پیدا نکرده‌ بلکه ظاهرا با ترفیع درجه برخی افراد دخیل در این موضوع ظاهرا باید شاهد اتفاقات جدیدی نیز باشیم.

مجیدی تصریح کرد: طبق اطلاعاتی که اخیرا فعالان محیط زیست منطقه به من داده‌اند، بعد از منتفی شدن ماجرای ساخت جاده در تالاب استیل به دستور کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضشورای اسلامی ظاهرا چندین پروژه مخرب دیگر از جمله ساخت یک آبشار مصنوعی و یا احداث یک پل چوبی برای پرنده نگری در دستور کار قرار گرفته که میتواند آسیب جدی به اکوسیستم طبیعی این منطقه وارد کند.

نقش بودجه‌های بدون سرفصل در پروژه‌های تخریب گرایانه
کارگردان مستند «قصه‌های همیشگی» خاطرنشان کرد: ظاهرا برخی بودجه‌های بدون سرفصل وجود دارد که منافع بسیاری برای افراد مختلف دارد و سعی می‌کنند با تصویب بودجه‌های کلان و هزینه کردهای بسیار کم در قالب پروژه‌های غیرضروری برای خود منفعت‌های مالی عظیمی کسب کنند و امیدوارذم با ورود دستگاه‌های نظارتی هرچه‌زودتر ماجراهای خطاهای متعدد انسانی در اکوسیسم تالاب استیل به پایان برسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا