عمل‌گرایی و قدرت‌آفرینی راز جاذبه سردار دل‌ها است/معنویت حاج قاسم از جنس اسلام ناب بود


عمل‌گرایی و قدرت‌آفرینی راز جاذبه سردار دل‌ها است/معنویت حاج قاسم از جنس اسلام ناب بود

یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تشییع چند میلیون نفری شهید سپهبد سلیمانی نشانگر موفقیت مکتب این شهید است، گفت: مکتب حاج قاسم چیزی جدای از اسلام ناب و جدای از دینی که به مردم معرفی می‌کنیم، نیست. عمل‌گرایی و قدرت‌آفرینی راز جاذبه او است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: نشست تخصصی «بازخوانی ابعاد مکتب شهید قاسم سلیمانی» با هدف ترویج اندیشه و تفکر مکتبی این شهید والامقام و به همت شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده با همکاری کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز (دوشنبه، 21 بهمن) در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه کسانی که کار نظری می کنند وقتی می خواهند در مواجهه با یک واقعیت تحلیل داشته باشند باید پای نظریات مختلف فکری را به میان بکشند، گفت: طبیعتا ما در مواجهه با این واقعیت یعنی شخصیت سردار سلیمانی، با اثر اجتماعی و ماندگار او در مورد جریان مقاومت مواجه می‍‌‌‌ شویم، که مقام معظم رهبری در آینده از آن به مکتب حاج قاسم سلیمانی یاد می کنند. در این مورد باید به برخی نکات بپردازیم.

این استاد اخلاق ادامه داد: تشییع شهید در تهران با حضور پنج تا هفت میلیون نفر انجام شد، در این مراسم شاید به این تعداد افراد حاضر، کسانی که رعایت تمام قواعد و اصول دینی را انجام دهند نداشتیم، البته در نظرسنجی ها مردم اصل نظام و انقلاب را قبول دارند اما اینگونه در بدرقه همه به میدان می آیند که نشان دهنده باطن نورانی و هوشیار در مردم است.

وی افزود: آیا می توانیم بگوییم که مکتب اسلام ناب، این قدر طرفدار بالفعل در عمل دارد؟ اگر بتوانیم بگوییم معلوم می شود که مکتب حاج قاسم، بیشتر از آنچه در مدارس آموزش داده می شود موفق بوده است، چراکه وقتی مردم عینیت یافته‌ی اسلامِ ناب را می‌بینند این قدر استقبال می کنند اما مباحث نظری در مورد اسلام این قدر مورد استقبال آنها واقع نمی شود لذا این مهم نیاز به بازنگری دارد.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: کسانی که به مراسم تشییع آمدند مردم عینیت یافته مکتب اسلام بودند و به تعبیر رهبری، سلیمانی شاگرد مکتب امام خمینی(ره) بود. بنابراین وقتی که به این کیفیت مردم آمدند یعنی عینیت یافته اسلام ناب را می پذیرند. اگر در بیان اسلام و در جذب عمیق با این کمیت موفق نیستیم باید به شیوه تبیین اسلام ناب بازگردیم.

عمل‌گرایی و قدرت‌آفرینی راز جاذبه سردار دل‌ها است/معنویت حاج قاسم از جنس اسلام ناب بود

وی افزود: مهم است که چگونه خوبی ها را در دل مردم تبیین کنیم، برخورد هوشمندانه مقام معظم رهبری با این پدیده بود که از مکتب سلیمانی سخن گفتند، در واقع ایشان می‌خواستند به بهانه این شخصیت، مکتب انقلابی و اسلامی خودمان را بیان کنیم، پدیده کنونی یک تاثیر عمیق میان مردم است، سخن رهبری به این معنا است که بیاندیشیم چرا این تاثیر عمیق وجود دارد و چرا باید آن را تداوم ببخشیم.

این استاد اخلاق در ادامه ابراز کرد: ریشه های اصلی علت مقبولیت و استقبال مردم از این شخصیت و شهادت یشان در چند عنوان قابل برداشت است. اگر از اخلاص حاج قاسم صحبت کنیم، اخلاص بدون قدرت این تاثیر را بر جای نگذاشته است. لذا مکتب حاج قاسم از آنجایی که از جامعیت برخوردار بود این تاثیر را بر جای گذاشت، از جمله آن عناصر می توانیم به تاثیرگذاری ایران در منطقه اشاره کنیم که عامل افتخار برای همه ایران است، اگر این عنصر وجود نداشت این قدرت تاثیرگذاری هم نبود.

وی اظهار کرد: اگر تاثیرگذار در جهان و منطقه نباشیم یک عامل منفی است چون اگر منطق داریم نمی توانیم جلو تاثیرگذاری کشور را در جهان بگیریم، اینجاست که یک قهرمان ملی ساخته می شود. بخش دیگری ماجرا آن است که حاج قاسم مقتدر هم بود و سال ها از قدرت او سخن گفتیم. اساسا شخصیتی که قدرت آفرین نباشد هرچه قدر مخلص و مظلوم هم باشد اثر ندارد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه مهمترین ویژگی هر جامعه ای قدرتمندی است، گفت: این ویژگی برای عارف، شجاعت است. از ویژگی های حاج قاسم قدرتمند بودن است، او به عنوان فرمانده توانمند، عزیز می شود. آن قدر دین را بد معرفی می کنیم که اگر کسی از سر ضعف دین دار شود کسی متوجه نمی شود که او دین دار غیرواقعی است، برخی بی دین ها که از دین داران بدشان می آید به همین علت است. قدرت آفرینی سردار سلیمانی از عوامل تاثیرگذاری آن شهید بود.

وی ادامه داد: ویژگی دیگر سردار سلیمانی عملیاتی بودن است، رسول خدا(ص) فرمود: مردم دنبال عمل هستند. مردم با عمل سردار سلیمانی ارتباط برقرار کردند و این ویژگی مکتب سردار آسمانی است، اگر این ویژگی ها را کنار هم قرار دهیم می توانیم ابعاد مکتب را برای خودمان ترسیم کنیم. سردار سلیمانی در مقام عمل تفکر خود را نشان داد و خوبی هایش در مقام عمل دیده شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: سردار سلیمانی ارزش برای عموم انسان ها قایل بود، از دلایل عزیز بودن شهدا این بود که وجود خود را فدا کردند تا ما بمانیم. سردار سلیمانی زیبایی معنویت را به تصویر می کشد، او سال ها اولین شخصیت محبوب در کشور ما بود. مردم می شنوند که ایشان به شدت دنبال شهید شدن بوده است، پس این همه محبوبیت اش چه می شد؟ چرا در عین احترام به مردم از این محبوبیت بهره نبرد و چیزی که برایش مهم است ارتباط با خدا است. ممکن است برخی فقط ارتباط با خدا داشتن را ادعا کنند. اما معنویت حاج قاسم قابل احترام است حتی برای کسی که اهل معنویت نیست او به زیبایی معنویت را به نمایش گذاشت. جاذبه زمانی است که این وضعیت رخ دهد.

حجت الاسلام پناهیان در پایان خاطرنشان کرد: مکتب سردار سلیمانی عناصر کلیدی خاصی دارد که توانسته با مردم ارتباط برقرار کند، لذا مردم با فطرت پاک خود این اتفاق را رقم زدند و ما باید این مهم را مطالعه کنیم، برای مطالعه مکتب سردار سلیمانی دو عرصه پیش روی ما است، یک عرصه خود سردار و عرصه دیگر مردم است. مردم قابل مطالعه هستند، نظری بحث کردن در بسیاری از موارد سبب شده مخاطب، دین را فراموش کند. اگر حال مردم را بررسی کنیم دین را شناختیم. مکتب حاج قاسم چیزی جدای از اسلام ناب و جدای از دینی که به مردم معرفی می کنیم، نیست.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا