11 راه کنترل اشتهای کاذب


11 راه کنترل اشتهای کاذب

در بدن ما هورمون‌های خاصی وجود دارد که، همانطور که دانشمندان ثابت کرده اند، مسئول اعتیاد هستند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بیتوته، در بدن ما هورمون‌های خاصی وجود دارد که، همانطور که دانشمندان ثابت کرده اند، مسئول اعتیاد هستند. پرخوری نیز یک اعتیاد است، از آنجا که برخی از افراد می‌توانند کنترل کمی کنند که چه چیزی و چه مقدار غذا می‌خورند، این نه تنها منجر به چاقی می‌شود، بلکه به برخی از اختلالات روانی نیز می‌انجامد، مانند پرخوری و حتی افسردگی.

ما در ادامه توصیه‌های خوبی از متخصصان تغذیه برای مبارزه با اعتیاد به مواد غذایی برای شما جمع آوری کرده ایم.

غذا‌های فرآوری شده و شیرین کننده‌ها را با گزینه‌های مغذی جایگزین کنید:

بسیاری از محققان می‌گویند محصولاتی که حاوی مقادیر زیادی قند، شیرین کننده‌های مصنوعی و چربی‌ها هستند با ایجاد واکنش‌های شیمیایی در بدن باعث اعتیاد می‌شوند. غذا‌های فرآوری شده اکثراً همه آن‌ها را شامل می‌شوند، به همین دلیل خرید کالا‌های سالم مهم است. برای سهولت کار، قبل از خرید، لیستی تهیه کنید تا بتوانید از روی آن خرید کنید و خرید‌های غیر منتظره‌ای انجام ندهید.

سهم خود را کنترل کنید:

اگر نمی‌توانید غذای ناسالم را به طور کامل از منوی خود حذف کنید، متخصصان تغذیه می‌گویند که با خوردن تنها مقدار مشخصی از آن، می‌توانید اعتیاد خود را به آن کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید چیپس بخورید، هفته‌ای یکبار کوچکترین بسته را خریداری کنید.

وعده‌های غذایی سالم و منظم داشته باشید:

اگر می‌توانید نیاز‌های غذایی خود را از طریق وعده‌های غذایی متعادل برآورده کنید، می‌توانید هوس خود را نسبت به محصولات خاص کاهش دهید. همه ما شنیده ایم که صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است. علاوه بر این، برخی از متخصصان بهداشت روان می‌گویند اگر شما غذای سالم را در ابتدای روز انتخاب کنید، به طور کلی در ترکیب استراتژی‌های سالم در روال شما نقش دارد.

عادات اجتماعی خود را تغییر دهید:

متخصصان معتقدند، دقیقاً مانند افراد با اعتیاد دیگر، معتادان به مواد غذایی باید چرخه را بشکنند. تغییر روال روزمره می‌تواند برای رهایی از عادات غذایی ناخوشایند شما کمک شایانی کند. سعی کنید بیشتر وقت خود را صرف فعالیت‌هایی کنید که شامل غذا خوردن نیست. به عنوان مثال، به جای بیرون رفتن با دوستان برای شام، می‌توانید به تماشای یک فیلم بروید.

هنگام غذا خوردن روی یک میز بنشینید، روی غذا تمرکز کنید و به آرامی بجوید:

هورمون‌های ما وظیفه کنترل اشتها و دریافت کالری ما را بر عهده دارند و حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا آن‌ها سیگنال‌ها را به مغز ارسال کنند و این که شما در حال حاضر پر هستید؛ بنابراین کند کردن سرعت احتمال پرخوری و افزایش وزن را به شدت کاهش می‌دهد.

به خوردن احساسی توجه کنید:

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که خوردن زیاد در حالی که ناراحتی یا استرس دارند می‌تواند به شما کمک کند. اما این تنها میل مواد غذایی شما را افزایش می‌دهد و هیچ ارتباطی با حل مسئله ندارد. در مرحله اول، خوردن عاطفی بیشتر با انتخاب‌های غذایی ناسالم مانند آب نبات، شیرینی و پیتزا و ... همراه است. با یافتن راه‌های سالم برای مقابله با استرس می‌توانید از این امر جلوگیری کنید. مراقبه، یوگا، ورزش، صحبت با یک دوست و حتی خواندن و تماشای سریال‌های تلویزیونی، اگر به طور مرتب انجام شود، می‌تواند به شدت در کاهش استرس شما کمک کند، همچنین به شما در کاهش وزن کمک می‌کند.

از خوردن کافئین خودداری کنید:

خواب خوب برای سالم ماندن و مقابله با استرس‌های روزمره بسیار مهم است و کافئین، محرک بودن، می‌تواند خواب مورد نیاز شما را مختل کند. علاوه بر این، همانطور که تحقیقات نشان می‌دهد، بین کمبود خواب و افزایش وزن ارتباط وجود دارد؛ بنابراین کاهش میزان مصرف کافئین می‌تواند به شما در کاهش وزن کمک کند.

وعده‌های غذایی را در خانه بپزید:

غذا خوردن در خانه برای شما سالم‌تر است، زیرا همانطور که کارشناسان می‌گویند کنترل بسیار بیشتری به شما می‌دهد. وقتی دقیقاً می‌دانید چه مقدار نمک، شکر یا چربی وارد غذای شما می‌شود.

با پاداش‌هایی که از آن لذت می‌برید، پیشرفت‌های خود را تصدیق کنید:

به عنوان مثال، می‌توانید بعد از یک هفته ورزش منظم، به خود یک ماساژ یا هر چیز دیگری که واقعاً از آن لذت می‌برید پاداش دهید. یا، هدفتان را غذا خوردن سالم به مدت یک ماه تعیین کنید و سپس آن را با یک تعطیلات آخر هفته در کنار دوستانتان که از آن‌ها لذت می‌برید جشن بگیرید. کارشناسان معتقدند که این نوع سیستم پاداش واقعاً به غلبه بر اعتیاد به مواد غذایی کمک می‌کند.

مراقب بدن خود باشید:

مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند بخش مهمی از برنامه کاهش وزن شما باشد. به عنوان مثال، یک ماساژ سوئدی برای گردش خون و ماهیچه‌ها بسیار مناسب است، روی نواحی مشکل ساز بدن تأثیر می‌گذارد و باعث بهبود احساس عمومی شما می‌شود. همچنین می‌توانید از کرم‌های مخصوص برای ماساژ خود در قسمت‌های مشکل دار مانند شکم، پا‌ها و باسن استفاده کنید.

به دنبال کمک حرفه‌ای باشید:

مقابله با اعتیاد به مواد غذایی می‌تواند مشکل باشد، بنابراین هرگز از درخواست کمک احساس بدی نکنید. اگر فکر می‌کنید اختلال خوردن دارید، سریعاً با پزشک صحبت کنید. درمان این اختلالات اغلب شامل درمان، گروه‌های حمایتی و برخی دارو‌ها نیز می‌باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا