استاد تاریخ آلمانی: بوعلی سینا در جهان بی‌نظیر است


استاد تاریخ آلمانی: بوعلی سینا در جهان بی‌نظیر است

ایبنا نوشت: آندرئاس لَمِر گفت: کتاب «مبانی طبیعیات ابن سینا» تک‌نگاری فلسفه ابن‌سینا را در بافت تاریخیِ سنت ارسطویی‌ قرار می‌دهد اما هم‌زمان‌ فلسفه‌ طبیعی‌ وی‌ را در چارچوب نظام‌مند فلسفه خودش‌ جای‌ می‌دهد.

آندرئاس لَمِر، برای کتاب «مبانی طبیعیات ابن سینا: منابع یونانی و نوآوری‌های عربی» برگزیده بیست و هفتمین جایزه جهانی کتاب سال ایران شد. وی درباره این کتاب گفت: این کتاب یک تک‌نگاری است که به بررسی مفاهیم اصلی فلسفه‌ طبیعی ابن‌سینا ‌می‌پردازد. همچنین توجه ویژه‌ای به طبیعیات‌ شده که در آن ابن‌سینا گسترده‌ترین‌ شرح‌ خود از فیزیک ‌را کتاب اصلی خود «شفاء»‌ صورت‌بندی‌ ‌کرده‌ است.

استاد تاریخ، فرهنگ و فلسفه غرب از دانشگاه تریر در آلمان ادامه داد: این تک‌نگاری فلسفه ابن‌سینا را در بافت تاریخیِ سنت ارسطویی‌ قرار می‌دهد اما هم‌زمان‌ فلسفه‌ طبیعی‌ وی‌ را در چارچوب نظام‌مند فلسفه خودش‌ جای‌ می‌دهد.

وی افزود: فلسفه بوعلی سینا اساس و اندیشه ارسطو و اندیشه اسلامی را بسط داده است و می‌بینیم که بوعلی سینا در تاریخ فلسفه کار بی‌سابقه‌ای انجام داده است. به همین دلیل ابوعلی سینا مهمترین فیلسوف در طول تاریخ است.

این استاد تاریخ ادامه داد: بوعلی سینا در مساله متافیزیک، تاریخ، روانشناسی، منطق و فلسفه در کل جهان بی‌نظیر است و کتاب «مبانی طبیعیات ابن سینا» نیز برای شناساندن فلسفه طبیعیات بوعلی سینا مصداق دارد.

‌وی افزود: از دیگر موارد فلسفی‌ِ‌ ابن‌سینا ‌که در این کتاب به آن اشاره شده است، ‌حکمه‌ عروضیه، عیون‌ الحکمه، الهدایه، النجاه، دانش‌نامه علایی، الحکمه‌المشرقیه، و الاشارات‌ و التنبیهات‌ است که‌ ‌به‌ یک‌ اندازه‌ مهم‌ بوده‌ ‌و در این کتاب بررسی‌ شده‌ است تا بتوان‌ ‌تصویری‌ ‌جامع‌ و منسجم‌ از بنیان‌های‌ فلسفه طبیعی‌ ابن‌سینا ‌ارائه‌ داد.

این برگزیده جایزه جهانی کتاب سال ادامه داد: در این کتاب برای تفسیرهای بیشتر به دیگر بخش‌های‌ کتاب شفاء به‌ویژه الهیات، السماء و العالم، الکون‌ و الفساد، البرهان و المقولات انجام نیز مراجعه کرده‌ام‌ و پیشینه‌ تاریخی سنت‌های یونانی و عربی قبلی نیز را نیز مورد بررسی قرار داده‌ام تا تصویری‌ درست از تحولات فلسفی‌ در طی قرن‌ها تحقیق و تفسیر درباره فیزیک ارسطو ارائه شود زیرا مرکزیت و سلطه‌ آراء او جای‌ خود را به‌ ‌آراء‌ تازه‌تر ابن‌سینا داده‌ است.

آندریاس‌ لمر استاد تاریخ، فرهنگ و فلسفه عرب‌ در دانشگاه‌ تریر در آلمان‌ است.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1349664

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی بهاره رهنما و الهام پاوه نژاد با پوشش نامتعارف//تولیدی