چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!


چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!

همه‌ی ما در زمان دنده‌عقب رفتن با خودروها به دنبال علت صدای خاص آن‌ها بوده‌ایم. تقریباً همه‌ی خودروها این صدا را دارند و حتی هوندا CR-V که از نرم‌ترین گیربکس‌ها سود می‌برد نیز همین صدا را در زمان دنده‌عقب رفتن تولید می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا؛ اما دلایل خوب و کاربردی‌ای برای این موضوع وجود دارد. دلیل این صدای زوزه مانند این است که دنده‌های عقب متفاوت‌تر از سایر دنده‌های جلو ساخته می‌شوند. این دلیل اصلی اجبار رانندگان به ایست کامل خودرو پیش از انتخاب دنده‌عقب می‌باشد.

چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!

دنده‌های عقب چرخ‌های برش مستقیم شبیه به چرخ‌دنده‌های استاندارد دارای دندانه‌هایی رو به بیرون می‌باشند. در مقابل دنده‌های عادی را داریم که شکل پیچشی داشته و دندانه‌ها نیز به حالت مارپیچی قرار گرفته‌اند. این حالت مارپیچی باعث ایجاد عملکرد نرم گیربکس می‌شود.

چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!

از طرف صدای خاص گیربکس را داریم که به خاطر فضای زیادی است که با یکدیگر تماس ایجاد می‌کنند. با وجود دنده‌های برش مستقیم، فضای بسیار بزرگی ایجاد می‌شود که صدای یاد شده را تولید می‌کنند. این دنده‌ها همچنین گشتاور را به‌صورت مستقیم انتقال می‌دهند.

چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!

اگرچه دنده‌های برش مستقیم ارزان بوده و به آسانی ساخته می‌شوند اما به خاطر صدایی که ایجاد می‌کنند در دیگر دنده‌ها قابل‌استفاده نیستند. البته در صورتی که خودروی موردبحث از نوع مسابقه‌ای باشد اوضاع فرق می‌کند. از آنجایی که دنده‌های یاد شده وزن محوری تولید نمی‌کنند بنابراین خودروهای مسابقه‌ای از این نوع دنده‌ها برای ساختار سبک‌وزن و ساده‌تر سود می‌برند.

چرا دنده‌عقب خودرو صدا می‌دهد؟!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا