تصاویری از شکار توسط پلنگ در منطقه دنا ثبت شد


تصاویری از شکار توسط پلنگ در منطقه دنا ثبت شد

یاسوج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده دنا تصاویری از شکار گربه توسط یک قلاده پلنگ ضبط و ثبت شده است.

سید اسدالله هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دوربین مداربسته در حوالی منطقه حفاظت شده دنا این تصاویر را ثبت کرده است.

وی افزود: پلنگ به عنوان گونه چتر نقش مهمی در پویایی جمعیت سایر گونه‌ها دارد و زاگرس مرکزی یکی بهترین زیستگاه این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض می باشد.

هاشمی تصریح کرد : تاکنون تصاویر چندین قلاده پلنگ در مناطق حفاظت شده استان توسط کارشناسان و محیط بانان به ثبت رسیده اما ثبت تصویر شکار گربه توسط پلنگ برای نخستین بار اتفاق افتاده است.

به گفته محسن جعفری نژاد مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز از سال گذشته تا شهریور ماه ۹۸ با استفاده از ظرفیت مستند سازان، کارشناسان و ماموران اجرایی با نصب دوربین هایی تله ای ، بیش از ۱۰ تصویر متفاوت از پلنگ ایرانی در پارک ملی و مناطق حفاظت شده دنا به ثبت رسیده است.

گونه چتر در یک زیست بوم به یک گونه یا تعدادی از گونه‌ها گفته می‌شود که رژیم غذایی متنوع و قلمرو زیستگاه وسیع داشته باشند و این گونه‌ها که از حفاظت ویژه برخوردار بوده و مورد علاقه عمومی هستند.

این گونه، چتر حمایتی برای بسیاری از گونه‌ها را فراهم می‌کنند، از میان گونه‌های چتر ایران می‌توان به پلنگ و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در دل رشته کوه های زاگرس مرکزی گنجینه ای ارزشمند و ظرفیتی بالقوه برای زیست انواع گونه های جانوری از جمله گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه محیط زیست

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر