تداوم توسعه همه‌جانبه دامغان به برکت دهه فجر


تداوم توسعه همه‌جانبه دامغان به برکت دهه فجر

سمنان- ایرنا- برکات انقلاب اسلامی ایران شامل همه نقاط کشور از جمله دامغان در استان سمنان بوده است، در چهل و یکمین دهه فجر افتتاح طرح‌های تولیدی و حوزه انرژی، توسعه همه‌جانبه و زیرساختی این شهرستان را رقم می‌زند.

شهرستان دامغان با حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال‌های اخیر با افزایش اعتبارات در بخش‌های مختلف دولتی، توسعه زیرساختی و افزایش بودجه، روند رو به رشدی را سپری می‌کند.

طبق آمارها، بودجه شهرستان دامغان در سال ۱۳۹۲ حدود ۱۰۰ میلیارد ریال بود که این عدد در سال ۹۸ به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. این افزایش بودجه، تا حد زیادی عقب‌ماندگی‌های موجود را رفع و جهشی رو به جلو در جهت توسعه یافتگی شهرستان بوده است.

علاوه بر این، به همت دولت تدبیر و امید، در ایام مختلف سال همچون دهه فجر، هفته دولت، سفرهای رییس جمهور و وزیران، اعتبارهای خوبی به این شهرستان تخصیص یافت.

چندین طرح ویژه تسهیلاتی، اقتصادی و عمرانی شهرستان دامغان نیز در دهه فجر امسال به عنوان طرح‌های کلیدی در جهت توسعه شهر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در زمینه گازرسانی، شهرستان دامغان از وضعیت خوبی برخوردار است و به همت دولت تدبیر و امید در سه سال اخیر، ۳۵ روستا در شهرستان دامغان گازرسانی شده است که امیدواریم به زودی ۱۶ روستای باقیمانده شهرستان نیز از نعمت گاز برخوردار شوند.

شهرستان دامغان ۴۲ هزار اشتراک گاز دارد که از این تعداد ۳۶ هزار مشترک شهری و بقیه مشترکان روستایی هستند وهم اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و ۹۰ درصد مناطق روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار است.

در حوزه برق نیز اقدام‌های ارزنده ای در زمینه توسعه شبکه ها و تاسیسات توزیع برق این شهرستان پس از انقلاب اسلامی شکل گرفته است در حالی‌که قبل از انقلاب ۱۱۴ کیلومتر شبکه در دامغان وجود داشت و بعد از انقلاب تا به حال این میزان به بیش از ۲ هزار کیلومتر رسیده است و آمار پست های برق قبل از سال ۵۷ به تعداد ۵۲ پست بود که در این بخش، پس از انقلاب تاکنون حدود یکهزار و ۵۰۰ ایستگاه توزیع برق دایر شده است.

در زمینه آبرسانی نیز بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهرستان دامغان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخوردارند که آبرسانی به منطقه جنوب دامغان که یک معضل دائمی بود نیز با ایجاد چاه با عمق ۱۴۵ متر و پیشرفت ۹۰ درصدی طرح، روستای کوه زر و هشت روستای اطراف شامل شیمی، کوشاهی، توچاهی، کلو، نوا، سلم آباد، باغو و یزدان آباد، را از آب سالم بهره‌مند خواهد کرد که با افتتاح آن مشکل آب آشامیدنی جنوب دامغان برای همیشه از بین خواهد رفت.

طی یکسال و نیم گذشته نیز ٢٢ کیلومتر اصلاح شبکه توزیع آب آشامیدنی با اعتبار ۱۷ میلیارد ریال در روستاهای شهرستان دامغان اجرا شده است.

دامغان ۴ هزار میلیارد ریال طرح‌ در حال اجرا دارد

فرماندار دامغان در این خصوص در گفت و گو با ایرنا، گفت: هم‌اکنون حدود چهار هزار میلیارد ریال طرح در بخش های مختلف به ویژه گازرسانی، آبرسانی و راه و ترابری در حال اجرا است.

علی اصغر مجد ادامه داد: در حال حاضر ۱۴۶ واحد صنعتی در شهرستان دامغان وجود دارد که ۸۱ درصد از آن به تعداد ۱۲۹ واحد با اشتغال مستقیم حدود ۲ هزار نیروی کار فعال است.

وی، به فعال بودن ۷۱ درصد معادن در دامغان اشاره کرد و افزود: این شهرستان دارای ۱۲۸ واحد معدنی دارای پروانه است که ۹۱ واحد آن فعال است و حدود یکهزار و ۸۰۰ نفر در آن اشتغال دارند.

مجد تصریح کرد: این شهرستان با افتتاح طرح‌های مهم خود، بیش از گذشته در مسیر رشد و توسعه همه جانبه قرار دارد.

فرماندار دامغان گفت: در دهه فجر امسال، ۱۱۶ طرح عمرانی و اقتصادی با صرف ۷۴۳ میلیارد و ۹۸۸ میلیون ریال اعتبار به بهره برداری می‌رسد و عملیات اجرایی ۱۰ طرح با اعتبار ۲۴ میلیارد و ۶۰۴ میلیون ریال در حوزه های مختلف آغاز می‌ شود.

افتتاح نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی دامغان به برکت انقلاب

مجد از افتتاح گام نخست نیروگاه خورشیدی در جنوب دامغان خبر داد و گفت: نیروگاه خورشیدی شرکت توسعه صنایع تابان انرژی پاسارگاد با ظرفیت ۱۰ مگاوات در حومه جنوب شهر دامغان ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار و با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال ایجاد شده است.

مجد اظهار داشت: شهرستان دامغان به دلیل قرار داشتن در منطقه خشک و کویری و بادهای فصلی، زمینه سرمایه گذاری در نیروگاه های خورشیدی و بادی را دارا است که بستر و زمینه سرمایه گذاری نیز برای این منظور فراهم است.

فرماندار دامغان بیان کرد: تاکنون چند شرکت داخلی و خارجی برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی و بادی اعلام آمادگی کردند که طرح‌های آن‌ها در حال مطالعه است.

بزرگترین گلخانه شمال شرق کشور در دامغان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان در گفت و گو با ایرنا گفت: این گلخانه بزرگترین گلخانه شمال شرق کشور در بین گلخانه‌های شهرک‌های صنعتی جهاد کشاورزی است.

سید محسن طباطباییان افزود: بزرگترین گلخانه شمال شرق کشور در جنوب دامغان ایجاد می‌شود که در گام نخست پنج هکتار آن در دهه فجر امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، این گلخانه در روستای ذیل آباد واقع در جنوب دامغان با صرف ۵۵۰ میلیارد ریال ایجاد شد.

طباطباییان بیان کرد: محصول تولیدی این گلخانه، انواع تره بار، گوجه و خیار است که با بهره‌برداری از این گلخانه، به صورت مستقیم برای ۱۳۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان خاطرنشان کرد: سالانه ۶۵۰ تن محصول گلخانه ای در دامغان تولید می‌شود که عمده تولید آن‌ها در زمینه تولید خیار، گوجه، آلوئه ورا، شوید و لوبیا سبز است.

گام اول کارخانه استخراج مس دامغان در دهه فجر افتتاح می‌شود

فرماندار دامغان در گفت و گو با ایرنا گفت: گام اول کارخانه استخراج مس شرکت زمین پویان فرازآسیا در زمینه تولید کاتد پودری مس در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود، ظرفیت این کارخانه پس از تکمیل نهایی، تولید سالانه هزار تن پودر ۸۵ درصدی مس با اعتبار اولیه ۶۰۰ میلیارد ریال است که در جنوب دامغان قرار دارد.

مجد ادامه داد: در گام نخست این طرح، ۱۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است که برای ۴۰ نفر شغل ایجاد کرد.

وی افزود: کارخانه در خرداد ۹۹ به صورت کامل بهره برداری می‌شود که با بهره برداری از این طرح، حداقل ۲۰۰ نفر مشغول به کار خواهند شد.

فرماندار دامغان، به ذخایر غنی معادن مس در جنوب شهرستان اشاره کرد و گفت: فرآوری واحدهای معدنی مس و گسترش آن‌ها بدون شک سهم به‌سزایی در اشتغال شهرستان ایفا می‌کند.

در سال ۱۳۵۷ تنها یک معدن طزره و تعداد محدودی معادن روی در شهرستان دامغان فعال بود که اکنون به ۷۰ معدن با استخراج حدود ۲۶ نوع ماده معدنی افزایش یافت.

در حوزه کشاورزی، ابتدای پیروزی انقلاب تنها یکهزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی دامغان تحت کشت پسته بود ولی امروز با بیش از ۱۰۰ درصد افزایش به حدود ۱۷ هزار هکتار رسیده است.

۲۴۰ هکتار کشت گیاهان دارویی، برق‌رسانی به ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی، ایجاد ۷۰۰ حلقه چاه آب کشاورزی و ایجاد ۶ هزار و ۲۰۰ واحد صنفی بخش‌هایی از خدماتی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شهرستان دامغان به ثمر رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...