یکی از کارهایی که در هنر خیاطی زیبایی خاصی به لباس می دهد استفاده از نوار اریب در لبه کار می باشد به همین منظور قصد داریم در این مطلب به آموزش دوخت نوار اریب بپردازیم.

آموزش دوخت نوار اریب بر روی لباس

دوخت نوار اریب بر روی لبه لباس به دو روش یک لا یا دولا انجام می گیرد. اگر که می خواهید زیبایی خاصی به لباس هایتان بدهید بهتر است که دوخت نوار اریب را به گونه ای آموزش ببینید. یادگیری نحوه دوخت نوار اریب برای کسانی که به سبک های جدید خیاطی علاقه دارند موردی کاربردی و بی نظیر می باشد.

اگر که در هنر خیاطی مهارت دارید می توانید برای جلوه دادن به لبه انواع لباس مثل یقه، سر جیب و سایر مواردی که نیاز به دوخت تمیز و مرتبی دارد از نوار اریب استفاده نمایید. نوار اریب اغلب برای پارچه های بافتنی و کشباف و هم چنین پارچه های لطیف و ظریفی همانند حریر مورد استفاده قرار می گیرد. نوار اریب برای دوخت دامن و بلوز، پیراهن ساحلی، دوخت دستگیره آشپزخانه و سرویس های پارچه ایی آشپزخانه، دوخت جیب و یقه لباس و مانتو، تشک لبه دار نوزاد و … نیز کاربرد دارد.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

وسایل لازم برای دوخت

پارچه خودکار خطکش قیچی

نحوه دوخت و مراحل آن

در مرحله اول ابتدا یک پارچه مربعی شکل به همان اندازه برای دوخت نوار اریب احتیاج دارید برش بزنید. اگر برای اندازه های کوچکتر نیاز به نوار اریب دارید مربعی به ضلع ۲۰ سانتی متر برش بزنید. ولی برای مواردی که سایز بزرگتری دارند به مربعی به ضلع حدود ۵۰ سانتی متر نیاز دارید.

در این مرحله دو گوشه مربعی که در امتداد قطر مربع قرار دارند را بر روی یکدیگر بگذارید و با استفاده از یک سوزن بر روی هم ثابت نمایید. سپس دو گوشه دیگر مربع که در امتداد قطر دیگر مربع هستند را بر روی یکدیگر بگذارید. پس از این که گوشه ها را بر روی یکدیگر قرار دادید آن ها را خط کشی نمایید.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

باید به این نکته دقت نمایید که با توجه به نوع استفاده از نوار اریب خط ها را فاصله گذاری نمایید و هم چنین باید بدانید که چه مقدار عرضی برای نوار اریب مد نظر دارید. در هنگام خط کشی باید دقت کنید که از قسمت دولای بسته نصف عددی که برای نوار اریب مدنظر دارید را علامت گذاری نمایید.

در این مرحله روی خط ها را با استفاده از قیچی یا کاتر برش بزنید. سپس باید نوارها را به یکدیگر بدوزید. برای این کار سر نوار باید به شکل مثلث باشد و راستای پارچه ها بر روی هم قرار گیرد. در گام بعدی روی خط کج ایجاد شده با حدود نیم سانت اضافه دوخت بزنید و پس از این که دوخت تمام شد درز آن را باز نمایید و سپس اتو بکشید.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

در مرحله بعدی از آموزش دو لبه نوار را بر روی یکدیگر قرار دهید و آن را اتو بکشید تا در وسط نوار اریب یک خط ایجاد شود. لبه های کار را به خطی که در وسط نوار اریب قرار دارد نزدیک نمایید و روی آن را اتو بزنید، در این مرحله ۳ خط بر روی نوار نمایان می شود.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

سر نوار را مماس و کاملا فیکس با لبه کار قرار دهید و از روی خط اتو شروع به دوختن نمایید. پس از دوخت لبه روی کار نوار اریب را به سمت پشت کار برمی گردانیم و سر دیگر نوار را از قسمتی که خط اتو خورده است تا بزنید و لبه هایش را به طور کامل بدوزید. اگر تمایل دارید که دوخت تمیزی داشته باشید می توانید آن را پس دوزی نمایید.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

در این مرحله از آموزش دوخت نوار اریب باید نوار اریب را از سمت پشت که قصد دوخت آن را دارید ادامه دهید تا به خط دوخت قبلی برسد و روی آن را کاملا بپوشانید تا به این ترتیب کار دوخت نوار اریب به بهترین شکل انجام شود.

دوختن نوار اریب کار بسیار آسان و ساده ای است فقط نیاز به کمی دقت و حوصله دارد.

آموزش دوخت نوار اریب به لبه پارچه و لباس

امیدواریم که با آموزش دوخت نوار اریب به طور کامل آشنا شده باشید تا بتوانید با دوخت این نوار زیبا با توجه به هنر و سلیقه ای که دارید بر روی هر لباسی که مدنظر دارید این کار را اجرا نمایید و جلوه و نمای زیبا و خاصی به نوع لباس هایتان دهید. از این که در این بخش آموزشی با ما همراه شدید بسیار سپاس گزاریم.