سناتور‌های جمهوریخواه روی حقیقت سرپوش نگذارند


چاک شومر: جمهوریخواهانِ سنا باید بین «حقیقت طلبی» و یا «سرپوش گذاشتن بر حقیقت» یکی را انتخاب کنند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رویترز‏، رئیس اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا به سناتور‌های جمهوریخواه هشدار داد در جلسه رای گیری امشب مجلس سنا اگر با ارائه مدارک جدید در جلسه استیضاح دونالد ترامپ و نیز حضور شاهدان بیشتر مخالفت کنند روی حقیقت سرپوش گذاشته اند و باید در آینده با عواقب اقدام خود روبرو شوند.
آیا مجلس سنا محاکمه‌ای عادلانه برای رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت؟
سناتور چاک شومر در نشستی خبری گفت: چند ماه است که ما دموکرات‌ها مکررا خواستار حضور شاهدان مرتبط (با جلسات استیضاح) بودیم تا صحبت‌های آن‌ها را بشنویم. ما همچنین خواستار بررسی مدارک مرتبط با این محاکمه (استیضاح دونالد ترامپ) بودیم. ما برای این دو درخواست خود دلیل خیلی ساده‌ای داریم که همانا «کشف حقیقت» است.
امروز مجلس سنا رای گیری خواهد کرد تا مشخص شود که آیا این مجلس اجازه می‌دهد شاهدان بیشتری در جلسات استیضاح حاضر شوند و اسناد جدید ارائه شوند؟ اهمیت این رای گیری به خودی خود مشهود است. همیشه جلسات محاکمه با حضور شاهدان و ارائه اسناد و مدارک همراه است. رای گیری امروز مشخص می‌کند که آیا مجلس سنا محاکمه‌ای عادلانه برای رئیس جمهور آمریکا خواهد داشت یا خیر؟
شومر گفت: عمیقا مایه نگرانی است که در مورد موضوعی که تا این حد برای آینده دموکراسی ما اهمیت دارد، معدودی از همکاران جمهوریخواه من شب گذشته اعلام کردند رای منفی خواهند داد و با حضور شاهدان بیشتر یا ارائه مدارک بیشتر در جلسات استیضاح، مخالفت خواهند کرد. واضح است که موضع مردم آمریکا در این موضوع چیست؟
تعداد بازدید : 0
عواقب تصمیم جمهوریخواهان
رئیس اقلیت دموکرات مجلس سنای آمریکا افزود: سناتور‌های جمهوریخواهی که تصمیم بگیرند برخلاف خواست مردم حرکت کنند باید خود را برای (عواقب) تصمیم شان آماده کنند. نتایج رای گیری امروز هنوز مشخص نشده است، اما حتی در بیانیه سناتور (لامار) الکساندر (Lamar Alexander) هرچند وی مخالفت خود با ارائه «مدارک جدید» را اعلام کرد، اما گفت: ثابت شده است که رئیس جمهور کاری را انجام داد که به آن متهم شده بود! وی (سناتور لامار الکساندر) تصمیم خود را درباره ارائه مدارک جدید و حضور شاهدان جدید در جلسه محاکمه استیضاح اتخاذ کرد و این تصمیم مشخص است، اما سناتور (لامار الکساندر) یک سناتور ارشد جمهوریخواه است که با صدای بلند همان چیزی را بیان می‌کند که به نظر من اکثر سناتور‌های جمهوریخواه در محافل خصوصی آن را اعلام کردند و گفتند که رئیس جمهور (ترامپ) از ارائه کمک نظامی امتناع کرد تا اوکراین را وادار کند که در انتخابات به وی (دونالد ترامپ) کمک کند.
فساد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
شومر خاطر نشان کرد: آن‌ها (سناتور‌های جمهوریخواه) همچینن معتقدند که رئیس جمهور (ترامپ) در تحقیقات کنگره درباره این اقدام نادرست، مداخله کرده است. وی (سناتور لامار الکساندر) گفت: رئیس جمهور ارائه کمک خارجی (به اوکراین) و دیداری در کاخ سفید (بین ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و دونالد ترامپ) را به تحقیقاتی جعلی «مشروط کرد» تا به انتخاب مجدد وی (ترامپ) در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک کند و این اقدام درحالی صورت گرفت که این شرط برای متحدی (به نام اوکراین) گذاشته شد که در حال جنگ (با روسیه) است. سناتور الکساندر ۹۰ درصد از استدلال‌های مشاور حقوقی (وکیل) رئیس جمهور را که گفته بود - رئیس جمهور مرتکب خطایی نشده است - رد کرد. وی (سناتور لامار الکساندر) اذعان کرد که رئیس جمهور مرتکب اقدامی شد که بنیان گذاران آمریکا بیش از هر چیز دیگری از آن می‌ترسیدند یعنی فساد احتمالی در انتخابات ملی ما از طریق یک طرف خارجی! (و این درحالی است که) تسهیل کننده چنین اقدامی کسی نیست جز رئیس جمهور خودمان؟!
بزرگترین پنهان کاری آمریکا
شومر در ادامه افزود: کاخ سفید برای پنهان کردن این اقدام نادرست از تک تک ترفند‌های حقوقی در قانون اساسی بهره برد تا مانع از تحقیقات کنگره شود. اگر همکاران جمهوریخواه من حتی مد نظر قرار دادن حضور شاهدان و ارائه اسناد و مدارک در این محاکمه را رد می‌کنند در این صورت باید گفت که این کشور دارد به سمت بزرگترین پنهان کاری (سرپوش گذاشتن بر حقیقت) از زمان رسوایی واترگیت حرکت می‌کند. اگر همکاران جمهوریخواه من حتی مد نظر قرار دادن حضور شاهدان و ارائه اسناد و مدارک را رد می‌کنند در این صورت رئیس جمهور (دونالد ترامپ) چه برداشتی خواهد کرد؟ همه ما می‌دانیم که رئیس جمهور نتیجه می‌گیرد که می‌تواند بار دیگر چنین کار‌هایی بکند و در این صورت است که کنگره نمی‌تواند هیچ اقدامی بکند. وی (دونالد ترامپ) در این صورت می‌تواند بار دیگر تلاش کند که در انتخابات تقلب کند و این چیزی است که ریشه دموکراسی ما را از بین می‌برد. نکته دیگری که می‌خواهم بگویم همان نکته‌ای است که هفته‌ها مطرح کرده و گفته بودم، اما بیان آن در امروز بیش از هر زمان دیگری مناسب است.
جمهوریخواهان بر سر دوراهی
سناتور چاک شومر ادامه داد: اگر همکاران جمهوریخواه من بخواهند با حضور شاهدان و ارائه اسناد و مدارک در این محاکمه مخالفت کنند در این صورت تبرئه رئیس جمهور بی معنی خواهد بود، چون در این صورت تبرئه وی ناشی از یک محاکمه نمایشی خواهد بود. اگر هیچ شاهدی در جلسه دادگاه حضور نداشته باشد و هیچ اسناد و مدارکی ارائه نشود در این صورت در کنار تبرئه رئیس جمهور ترامپ برای همیشه «یک علامت ستاره دار» درج خواهد شد (که نشان می‌دهد این تبرئه متفاوت با سایر تبرئه‌ها است و ابهام دارد). پس باید گفت که جمهوریخواهانِ سنا امروز با انتخاب روبرو هستند و باید بین «حقیقت طلبی» و یا «سرپوش گذاشتن بر حقیقت» یکی را انتخاب کنند. باید بین «محاکمه عادلانه» و «محاکمه مضحک» یکی را انتخاب کنند. باید بین «کشور» و «حزب» یکی را انتخاب کنند. صرفنظر از اینکه نتیجه رای گیری امروز چه خواهد بود من معتقدم که حقیقت بالاخره مشخص خواهد شد. همکاران جمهوریخواه من باید قبل از آنکه امروز رای دهند به این مسئله فکر کنند که حقیقت سرانجام مشخص خواهد شد.
شومر همچنین در پایان افزود: ما می‌توانیم رای دهیم تا شاهد حقیقت در این محاکمه باشیم یا اینکه حقیقت طی چند هفته و چند ماه آینده مشخص خواهد شد. در آن روز که حقیقت مشخص شود تک تک جمهوریخواهانی که رای دادند تا حقیقت را در جریان محاکمه استیضاح رئیس جمهور پنهان کنند باید پاسخگوی رای خود باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی