برنامه ایران خودرو برأی معرفی ٢ محصول جدید


منابع خبری تایید شده این طور می گویند که ایران خودرو برنامه دارد تا در دهه فجر 98 دو محصول جدید را به بازار خودروی کشور معرفی کند.

برنامه ایران خودرو برأی معرفی ٢ محصول جدیدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، منابع خبری تایید شده این طور می گویند که ایران خودرو برنامه دارد تا در دهه فجر ۹۸ دو محصول جدید را به بازار خودروی کشور معرفی کند. خودروهایی که نیازمند زنجیره تامین جدید هستند.

به تازگی فرشاد مقیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، اعلام کرده است که این خودروساز برنامه رونمایی از یک کراس اوور و یک سدان ملی جدید را در دستور کار خود دارد. او اشاره کرده است که خانواده «دنا پلاس اتوماتیک» نیز در دهه فجر ۹۸ به صورت رسمی رونمایی می شود و تا پایان امسال و یا در ابتدای سال جدید، پژو ٣٠١ با نام و نشان ایرانی پا به جاده های کشور می گذارد.

اما ماجرا از چه قرار است؟

هر ساله شاهد هستیم که با فرا رسیدن دهه فجر در تمام حوزه های صنعتی، اقتصادی، هنری، اجتماعی و… مراسم های آیینی برگزار می شود. در سال های گذشته هم شاهد بوده ایم که صنایع فعال در حوزه خودروسازی مراسم های مختلفی را از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار کرده اند.

حال با توجه به شرایط تحریم مستقیم صنعت خودرو و عدم امکان فعالیت راحت با صنایع جهانی این حوزه، امسال خودروسازان و قطعه سازان وظیفه دارند تا دهه فجر را با حال و هوای پیشرفت صنعت خودروی ایران رقم بزنند. به گفته برخی کارشناسان از هفته آینده شاهد آن خواهیم بود که خودروسازان و قطعه سازان با نمایش دستاوردهای خود سعی در بی اثر جلوه دادن تحریم ها دارند و می خواهند بگویند که با تکیه بر دانش بومی توانسته اند تا حیات خود را حفظ کنند.

البته که در این میان منتقدان صنعت خودرو، رخدادهای پیش رو را صرفا جهت یک نمایش نمادین می دانند و در عمل معتقد هستند که قرار نیست تا اتفاق عملیاتی رخ دهد. از سویی قطعه سازان و خودروسازان این صحبت ها را بر ضد فعالیت در حوزه خودکفایی می دانند و می گویند که این بار قرار است تا به شکل عملیاتی، دستاوردهایی برای عرضه به بازار معرفی خواهد شد.

به هر حال باید با آغاز روز شنبه (۱۲ بهمن ۱۳۹۸) منتظر باشیم تا خودروسازانی چون ایران خودرو، سایپا و… دستاوردهایی در زمینه فناوری، ارتقای مهندسی و محصول جدید به رسانه ها و مردم معرفی کنند.

در این میان ایران خودرو اولین واحد صنعتی فعال در حوزه خودرو است که تا حدی برنامه های خود را برای دهه فجر ۹۸ اعلام کرده است.

دو محصول جدید ایران خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

در دوران مدیرعامل سابق ایران خودرو قرارداد برجامی با پژو و PSA منعقد شد. طبق این قرارداد (بر اساس گفته مدیرعامل این گروه صنعتی) امکان استفاده از سازه پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ برای ایران خودرو فراهم شد.

به زبان فنی ایران خودرو در سال ۱۳۹۴ قراردادی را با گروه PSA منعقد کرده که می تواند به شکل کاملا قانونی بهره بردای هایی مستقلی از پلتفرم PF1 این گروه خودروساز فرانسوی داشته باشد.

به گفته نشریات، کمپانی های خدمات مهندسی و کارشناسان داخلی و خارجی پلتفرم PF1 یکی از پویاترین سازه های خودروهای تجاری در دنیاست که با در نظر گیری ۲۵ متغیر، این امکان را به نشان های فرانسوی، آلمانی و… داده تا محصولات مختلفی را تولید نمایند. در حال حاضر بر روی پلتفرم PF1 بیش از ۱۴ میلیون دستگاه خودرو با نشان های تجاری مختلف ساخته شده است و عمده محصولات آن در رده خودروهای نیمه اقتصادی و میان رده قرار دارند.

منابع خبری این طور می گویند که پیش از آغاز تحریم ها قرار بود تا ایران خودرو در کنار ۱۱ کمپانی اروپایی و آسیایی محصولاتی جدیدی را بر روی PF1 برای خود آماده کند. «پینین فارینا» که نقش مشاور طراحی محصولات جدید ایران خودرو را تا پیش از تحریم ها داشت، می خواست تا در انتهای سال ۲۰۱۹ دو محصول جدید بر روی این سازه را به ایران خودرو تحویل دهد.

ماهله، بوش، HPT و… از جمله قطعه سازانی بودند که با همکاری هم دیگر، خودروهایی را در بازه ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار برای ایران خودرو آماده می کردند. حال این طور عنوان می شود که با وجود تحریم های آمریکا از سال ۱۳۹۷ و عدم امکان همکاری شفاف با شرکای خارجی، این پروژه ها به شکلی مناسب در ایران خودرو پیش رفته و این خودروساز ایرانی برنامه دارد تا یک سدان (در رده C یا B پلاس) و یک کراس اوور (در رده B) به بازار کشور معرفی کند.

سازه PF1 این قابلیت را مهندسان ایران خودرو داده است تا بتوانند با تغییر بر روی پارامترهای ۲۵ گانه، حداقل ۵ محصول متفاوت (در کلاس های تجاری مختلف) با اصول مشابه را در یک بازه زمانی پدید آورند.

پس می توان گفت که به احتمال زیاد در دهه فجر ۹۸ ایران خودرو یک سدان در ابعاد و اندازه مشابه به پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه به بازار معرفی می کند و از سویی کراس اووری با ابعاد نزدیک به پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C3 ایرکراس، اپل کراس لند X و… رونمایی خواهد کرد.

با توجه به فعالیت های «ایپکو» (مرکز تحقیقات و مهندسی موتور ایران خودرو) می توان احتمال داد که پیشرانه هایی چون EF7 پلاس، EF7 توربو پلاس، سری IK3 با نسخه های KP5 و KP2 برای این خودروهای جدید در نظر گرفته شود. جعبه دنده ۶ سرعته دستی جدید ایران خودرو و از سویی جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک DAE می توانند وظیفه انتقال قدرت به چرخ های جلوی این سدان و کراس اوور ملی ایران خودرو را داشته باشند. البته که احتمال استفاده از جعبه دنده BE4 مخصوص سازه PF1 هم در این خودروها وجود دارد.

محصولاتی که از نگاه ایران خودرو، جدید هستند!

در کنار بحث رونمایی از یک سدان و کراس اوور ملی که توسط فرشاد مقیمی مطرح شده است، برنامه ایی برای رونمایی نسخه های جدید خودروهای فعلی ایران خودرو نیز وجود دارد. البته که برخی مدیران ایران خودرو، نمونه های جدید خودروهای قبلی را به عنوان محصول جدید معرفی می کنند و می گویند که این خودروها را می توان در جایگاه یک خودروی کاملا جدید رونمایی کرد!

حال با هر دیدگاهی، گویا قرار است که در روزهای آتی خانواده «دنا پلاس اتوماتیک» به صورت رسمی رونمایی شوند. دنا پلاس اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک خودروهایی هستند که سازنده ها آن ها برنامه دارد تا در دهه فجر به صورت رسمی از آن ها پرده بردارد و آغاز تولید انبوه آن ها را اعلام کند. همچنین بحث شروع تولید رسمی پژو ۲۰۷i پانورامیک هم مطرح است و احتمال دارد که ایران خودرو مانند سایپا در بحث کوییک آر، بخواهد تا این خودروها را زودتر از موعد تحویل به دست مشتریان برساند. البته که چنین مسئله ای به صورت رسمی از جانب مدیران این شرکت مطرح نشده و تنها در حد حدس و گمان است.

برخی در میان احتمال می دهند که دهه فجر ۹۸، دوره زمانی متفاوتی برای ایران خودرو باشد و این شرکت در کنار معرفی این خودرو نسخه اولیه ۳۰۱ داخلی را با نشان خود رونمایی کند. با اینکه در فضای مجازی تصاویر گرافیکی و ساخته شده ای برای ۳۰۱ ایران خودرویی منتشر شده است، اما تا به این لحظه هیچ تصویر رسمی از این سدان اقتصادی با نشان ایران خودرو نیز دیده نشده است.

حال باید منتظر باشیم و ببینیم که ایران خودرو از میان این پروژه ها کدام را بر روی رونمایی قطعی در دهه فجر پیش رو انتخاب می کند و آیا می تواند در روزهای آتی نگاه ها را به سمت خود بکشاند یا خیر؟

لازم به ذکر است، با وجود آماده بودن نسخه های فیس لیفت محصولات قبلی چون رانا پلاس، سورن پلاس و سمند LX پلاس همچنان از سال ۹۷ این خودروها به صورت تولید انبوه در کارخانه ایران خودرو تولید نشده اند و همچنان در جایگاه یک پروژه در دست بررسی قرار دارند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد