طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف


پخت شوربای شلغم بسیار آسان است و با سه روش متفاوت انجام می گیرد. این آش خواص فراوانی دارد، و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و جهت پیشگیری از بیماری های زمستانی مثل سرما خوردگی استفاده می شود. شوربا نوعی آش سنتی ایرانیان است که با سبزیجات و غلات تهیه می گردد و در طب سنتی خاصیت دارویی و درمانی نظیر رفع خلط ها، پیشگیری از یبوست ،پیشگیری از...

پخت شوربای شلغم بسیار آسان است و با سه روش متفاوت انجام می گیرد. این آش خواص فراوانی دارد، و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و جهت پیشگیری از بیماری های زمستانی مثل سرما خوردگی استفاده می شود.

طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف

شوربا نوعی آش سنتی ایرانیان است که با سبزیجات و غلات تهیه می گردد و در طب سنتی خاصیت دارویی و درمانی نظیر رفع خلط ها، پیشگیری از یبوست ،پیشگیری از بیماری های قبی و عروقی دارد. در این جا با سه روش تهیه شوربای شلغم آشنا می شویم.

شوربای شلغم با شوید

مواد لازم

برنج نیمه ایرانی ۱ پیمانه عدس ۱ پیمانه شوید خرد شده ۱۰۰ گرم شلغم خورد شده به صورت نگینی ۲۵۰ گرم ماست ترش یا آب نارنج ۱ پیمانه نمک و فلفل سیاه به میزان لازم شوید خشک ۱ قاشق غذا خوری گوشت گوساله کم چرب ۲۵۰ گرم پیاز ۱ عدد ماست چکیده ۱ قاشق غذا خوری پودر پیاز ۲ قاشق غذا خوری پودر سیر ۱/۲ قاشق غذا خوری آرد سوخاری ۱/۴ پیمانه نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف

طرز تهیه:

گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده، ماست چکیده ، پودر پیاز، پودر سیر، آرد سوخاری، نمک و فلفل را درون کاسه ای می ریزیم و آنها را کاملا مخلوط می کنیم. مواد مخلوط شده را به اندازه یک فندق درشت یا به اندازه یک گردو با توجه به سلیقه شخصی شکل می دهیم. درون قابلمه ای به میزان لازم روغن ریخته و آن را روی شعله قرار می دهیم و کوفته ها درون روغن کافی سرخ می کنیم. عدس هایی را که قبلا در آب خیس کرده ایم را پس از آب کشی به درون قابلمه که تا نیمه آب شده است ریخته و روی شعله می گذاریم. بعد از اینکه عدس ها کمی پخته شدند، برنج را به آن اضافه می کنیم. سپس شلغم و شوید خورد شده را به آن اظافه کرده و دمای شعله را کمی افزایش می دهیم تا برنج و عدس کاملا پخته شوند. زمانی که برنج و عدس کاملا پخته شوند باعث غلیظ شدن آش می شوند و میتوان به آن ها مواد دیگر که شامل کوفته ها، آب نارنج و شوید خشک است را اضافه کنیم. پس از بیست دقیقه آش شوربای شلغم آماده مصرف می باشد.

نکات کلیدی که باید در طرز تهیه شوربای شلغم بدانیم :

اگر از ماست ترش به جای آب نارنج به منظور چاشنی استفاده کنیم آش شوربا سنگین تر می شود. در صورتی که از این آش به عنوان رژیم یا درمان سرما خوردگی استفاده می شود نباید کوفته ها را سرخ کرد. کوفته ها را ۳۰ دقیقه قبل از خاموش کردن شعله اضافه کرده تا پخته شوند. برای از بین بردن بوی بد شلغم می توانید به جای عدس از لپه استفاده کنید.

شوربای شلغم با اسفناج

مواد لازم:

برنج ۱/۲ پیمانه گوشت چرخ شده ۳۰۰ گرم ماش ۱ پیمانه پیاز متوسط ۲ عدد شلغم متوسط ۲ عدد نمک و فلفل به میزان لازم زرد چوبه ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف

طرز تهیه شوربای شلغم اسفناج :

ابتدا پیاز ها را با توجه به سلیقه خود خرد می کنیم. درون قابلمه ای به میزان لازم روغن اضافه می کنیم. پیاز ها را همراه گوشت چرخ شده به درون آن قابلمه می ریزیم. حدودا ۱۵ دقیقه آنها را با شعله ملایم تفت می دهیم تا رنگ گوشت و پیاز ها عوض شود. نمک و فلفل و زرد چوبه را به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم که زرد چوبه در روغن کاملا سرخ شود. حدودا ۲-۳ لیوان اب به آن اضافه می کنیم و زمانی که آب به جوش آمد برنج و ماش را که از قبل خیس کرده بودیم را به آن اضافه می کنیم. حدودا بعد از ۳۰ دقیقه پس از پخته شدن نسبی ماش و برنج شلغم را به ان اضافه می کنیم. پس از گذشت ۲۰ دقیقه اسفناج خرد شده را به آن اضافه می کنیم. ده دقیقه بعد شوربای شلغم آماده سرو می باشد.

در این روش حتما از اسفناج، شلغم و گوشت تازه استفاده کنید.

طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف

شوربای شلغم به روش بوشهری

شوربای شلغم را در هر شهری از ایران به یک شکل متفاوت می سازند اما به روش بوشهری مزه بسیار خاصی دارد برای همین هم بسیار مشهور است.

مواد لازم :

برنج ۱ پیمانه شلغم خورد شده ۵۰۰ گرم هویج خورد شده ۳ عدد جو پرک ۱.۵ پیمانه سبزی آش خورد شده ۱۵۰ گرم ماش ۱.۵ پیمانه پیاز خورد شده ۱ عدد روغن کنجد ۱ قاشق غذا خوری نمک و فلفل به میزان لازم زرد چوبه ۱.۵ قاشق چای خوری

نحوه طبخ آش شوربای بوشهری :

ابتدا پیاز هایی را که خرد کرده ایم، خلالی یا به صورت نگینی با توجه به سلیقه هر فرد متغییر است، را درون قابلمه با روغن به میزان متوسط می ریزیم تا پیاز ها رنگشان به طلایی تغییر کند. سپس ماش هایی را که قبلا درون ظرفی خیس کرده ایم را از آبکش عبور می دهیم. ماش ها را همراه شلغم ها و هویج ها و سبزی های تازه خرد شده به پیاز ها اضافه می کنیم تا کمی تفت بخورد.. و سپس نمک و فلفل و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم و هم میزنیم تا نمک و فلفل و زردچوبه کاملا با مواد داخل قابلمه ترکیب شوند. حدودا ۳-۵ لیوان آب را به محتویات قابلمه می افزاییم. و زمانیکه آب به جوش آمد برنج را هم به محتویات درون قابلمه اضافه می کنیم. حرارت شعله گاز را کمی زیاد می کنیم تا دوباره آب به جوش آید و سپس حرارت را به حالت ملایم بر می گردانیم و درب قابلمه را می بندیم. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه زمانی که ماش و سبزیجات و برنج کاملا پخته شد. سپس جو پرک را اضافه می کنیم. بعد از گذشت حدودا ۳۰ دقیقه که جو پرک کاملا پخته شده حرارت را خاموش می کنیم.

طرز تهیه شوربای شلغم خوشمزه و مقوی با سه روش و طعم مختلف

توجه شود که :

در هنگام سرو این نوع از شوربای شلغم می توانید از آب نارنج یا کمی عصاره آویشن استفاده کنید. هنگام استفاده از این شوربا برای سرما خوردگی بهتر است فلفل استفاده نشود. برای هرکدام از روش های پخت شوربای شلغم بهتر است از از سبزیجات، گوشت و مواد غذایی تازه و سالم استفاده کنید تا طعم و عطر این غذا را به همان صورت اصیل بچشید و لذت ببرید.

آش شوربا در شهر های مختلف ایران به صورت های گونا گونی پخته می شود و در طرز تهیه شوربای شلغم تفاوت هایی ایجاد می کند و همچنین در این آش از سبزیجات متفاوت و غلات گوناگون استفاده می کنند بنابر این این آش در هر نقطه از ایران با طعمی متفاوت و اصیل مربوط به همان منطقه ارائه می گردد.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار